• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۳-۲۰ - ۱۱:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
جزئیات شیوه‌نامه نظام استاد - شاگردی در آموزش هنر

هنرهای ایرانی اسلامی زنده می‌ماند

هر فردی که تصمیم دارد به‌عنوان هنرپژوه وارد دانشگاه استاد فرشچیان شود باید صلاحیت‌های عمومی ورود به دوره برابر ضوابط دانشگاه را داشته باشد.

هنرهای ایرانی اسلامی زنده می‌ماند

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: دانشگاه آزاد در سال ۱۳۹۷ تصمیم به راه‌اندازی واحدی دانشگاهی گرفت که بسیار متفاوت از ۴۰۰ واحد دیگر این دانشگاه در سراسر کشور بود. «دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان» در آخرین روز از مهر سال ۹۷ به نام یکی از بزرگ‌ترین نقاشان معاصر ایران زمین تاسیس شد.

 با گسترش تکنولوژی، مدل‌های آموزشی نیز تغییر کرد اما دانشگاه آزاد کوشیده این شیوه سنتی و کهن را با علوم روز درهم آمیزد. البته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدا شیوه دانشگاه آزاد برای آموزش در دانشگاه فرشچیان را نپذیرفت و چالش‌هایی میان این دو نهاد علمی ایجاد شد.

درواقع در نظام استاد- شاگردی، استاد صرفا آموزش‌دهنده نیست، بلکه عامل تربیت شاگرد است. مراحل شاگردی در برگیرنده مشق نظری، مشق قلمی و مشق خیالی است. مشق نظری مطالعه کردن سبک و سیاق استاد، مشق قلمی تقلید از سبک استاد و مشق خیالی آفرینش اثر هنری به قوت طبع و ذوق و آموخته‌های شاگرد است.

این درحالی است که نظام کنونی آموزش عالی هنر در کشور که بر مبنای شاخصه‌های غربی طراحی‌شده در تقابل با سنت آموزش هنر در ایران است و ناکارآمدی آن در پرورش هنرمندان توانمند و استاد در حوزه هنرهای سنتی مشهود و مساله‌زاست.

ایجاد و تصویب نظام‌نامه استاد- شاگردی از آنجا ضرورت و اهمیت دارد که در گام اول باعث افزایش کارآمدی آموزشی و هنری، کیفیت آثار خلق و کارآفرینی در حوزه هنرهای سنتی و صناعی می‌شود. در گام دوم رشته‌ها و فرآیندهای آموزشی هنرهای سنتی در سطح آموزش عالی کشور احیا می‌شود. همچنین با چنین شیوه‌نامه‌ای، الگوی متناسب بومی برای نظام آموزشی هنرهای سنتی تدوین و یک چهارچوب قانونی برای اجرای صحیح دوره‌های آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی هنرهای اسلامی- ایرانی در قالب شیوه استاد- شاگردی تعیین می‌شود.

منظور از دستیار هنرمندی است دارای نشان درجه دو هنری یا هنرپژوهان دوره‌های عالی که در جهت آموزش مهارت‌های هنری به صورت نیمه‌وقت یا پاره‌وقت به‌عنوان همکار استادکلان ایفای نقش می‌کند. استاد نظری فردی است که در آموزش و پژوهش حوزه‌هایی مانند حکمت و زیبایی‌شناسی، فتوت، منش، اهلیت، اخلاق حرفه‌ای و... سرآمد و شاخص بوده و به‌صورت تمام‌وقت، نیمه‌وقت یا پاره‌وقت آموزش واحدهای نظری را برعهده دارد.

هر فردی که تصمیم دارد به‌عنوان هنرپژوه وارد دانشگاه استاد فرشچیان شود باید صلاحیت‌های عمومی ورود به دوره برابر ضوابط دانشگاه را داشته باشد. همچنین باید مدرک مرتبط هنری اعم از پیوسته یا ناپیوسته مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را داشته باشد. البته در صورت عدم داشتن مدرک کاردانی یا کارشناسی دانشگاهی مرتبط هنری می‌تواند مدارک معادل هنری درجه چهار یا سه هنری را داشته باشد. برای پذیرش در دانشگاه استاد فرشچیان باید دوره یک‌هفته‌ای تمهیدی در واحد فرشچیان گذرانده شود و هنرپژوه در آزمون عملی و تخصصی ورودی واحد فرشچیان زیرنظر مرکز سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شود. همچنین باید در مصاحبه شخصیت‌شناسی و بررسی آثار هنری هنرپژوه توسط اساتید کلان و شورا نیز پذیرفته شود.

ارائه گواهی شرکت در 2 نمایشگاه جمعی یا فردی در دوره هنرپژوهی در خارج از واحد فرشچیان نیز از ضروریات است. نکته مهم اینکه اگر هنرپژوهی نتواند دوره تحصیلی را به پایان برساند، اگر حداقل سطح متوسط را در دروس عملی و کارگاهی و میانگین 14 از 20 در دروس نظری را به دست آورده باشد، فقط گواهی گذراندن این دروس به وی اعطا می‌شود. تاریخ فراغت از تحصیل، زمان ارائه آثار و تحویل نگارنامه برای دریافت اجازه‌‌نامه از دو استادکلان و شورای آموزشی واحد فرشچیان است.

 

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار