• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۲۵ - ۰۸:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پرونده بدهی فدراسیون به شستا و چک ۲ میلیون یورویی که برگشت خورده بود وارد فاز جدیدی شد

فدراسیون دوباره به شستا باخت

ماجرای پرونده طلب شرکت شستا از فدراسیون فوتبال و در ادامه شکایت این شرکت بابت طلب 2 میلیون یورویی خود که با انتقال سند ساختمان فدراسیون به آنها همراه بود وارد فاز تازه‌ای شده است.

فدراسیون دوباره به شستا باخت

ماجرای پرونده طلب شرکت شستا از فدراسیون فوتبال و در ادامه شکایت این شرکت بابت طلب 2 میلیون یورویی خود که با انتقال سند ساختمان فدراسیون به آنها همراه بود وارد فاز تازه‌ای شده و حالا خبر می‌رسد که شستا علاوه‌بر اینکه به‌دنبال گرفتن اجاره بابت حضور فدراسیون‌نشینان در این ساختمان است حالا حتی حکم تخلیه نیز گرفته و با استناد به آن به‌دنبال این است که مهدی تاج و همکارانش را از ساختمان سئول بیرون کند. 
ماجرا به سال 1398 برمی‌گردد. زمانی‌که فدراسیون برای تامین دستمزد مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی خود دست به دامان شستا شد و 2 میلیون یورو از این شرکت قرض کرد. در این بین شستا به‌منظور بازگشت مبلغ پرداخت‌شده، علاوه‌بر تعهد فدراسیون فوتبال و تعهد ریاست وقت فدراسیون در مکاتبات متعدد، برای استرداد مبلغ ارزی دریافتی به نرخ روز تسویه، یک فقره چک به مبلغ دو میلیون یورو از حساب ارزی فدراسیون فوتبال به سررسید 31 فروردین 1399 نیز دریافت کرد. 
پس از اینکه این چک در زمان مقرر پاس نشد، شستا دست به اقدامات حقوقی در این زمینه زد و نسبت به طرح دعوا برای مطالبه مبلغ دو میلیون یورو در مراجع قضایی اقدام کرد. در ادامه و پس از طی مراحل دادرسی با حضور وکلای فدراسیون فوتبال، حکم محکومیت فدراسیون به پرداخت مبلغ دو میلیون یورو به انضمام خسارت تاخیر تادیه و خسارات دادرسی صادر و پس از طی مواعد قانونی قطعیت یافت. 
در همین راستا، متعاقبا اجراییه صادر و پس از طی شدن تشریفات قانونی اجرای احکام مدنی اموال توقیف‌شده کارشناسی، مراتب ابلاغ و اعتراض قانونی و آگهی مزایده ساختمان‌های فدراسیون فوتبال صادر شد و پس از گذشت زمان قانونی ساختمان‌های متعلق به فدراسیون در قبال مبلغ روز تسویه، به نام شستا منتقل و سند تک‌برگ آنها به نام شستا صادر و تحویل شد. 

 حکم تخلیه فدراسیون فوتبال صادر شد!
همه اینها در حالی هستند که حالا براساس شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان»، حکم تخلیه فدراسیون فوتبال توسط این شرکت تحت پوشش تامین اجتماعی صادر شده و نکته قابل توجه اینکه به فدراسیون‌نشین‌ها اعلام شده است هرچه سریع‌تر نسبت به تخلیه فدراسیون اقدام لازم را به عمل بیاورند. همچنین فدراسیون باید طبق رای جدید دادگاه، نسبت به پرداخت دو سال اجاره‌بها و رهن ساختمان فدراسیون نیز به شرکت شستا اقدام کند. 
در این بین و بعد از ماجراهای اخیری که بر سر بلوکه شدن واریزی‌های ویلموتس به وجود آمده و فدراسیون را به دردسر انداخته است، حالا مهدی تاج و همکارانش در هیات‌رئیسه و فدراسیون فوتبال با دردسر بزرگ دیگری مواجه شده‌اند که باید هرچه سریع‌تر یا فدراسیون را تخلیه کرده یا با رایزنی با مقامات بالا فرصت دیگری را برای اجرای حکم بگیرند. 
در واقع برخلاف ادعای فغانپور که گفته بود اصلا شرکت شستا نمی‌توانست روی این چک اقدام و این چک هم نمی‌‌توانست فدراسیون را محکوم کند، حالا همین چک ضمانت دردسرساز شده و عاملی شده است تا بعد از مصادره ساختمان فدراسیون، حالا حکم تخلیه هم صادر شود. 
البته فدراسیون فوتبال در تلاش است تا ساختمانی را در آکادمی تیم‌های ملی به‌منظور انتقال فدراسیون به این محل احداث کند، اما تا کار به سرانجام برسد زمان زیادی باقی مانده؛ ضمن اینکه به صورت طبیعی و عقلانی، بی‌خیالی نسبت به منافع فدراسیون فوتبال و نادیده گرفتن آنها نیز می‌تواند تبعات بسیار بزرگی را برای صاحب‌منصبان فعلی فدراسیون به همراه داشته باشد. 
 یک مدیر فدراسیون: تصمیم‌گیری نهایی با قضات است
در این زمینه یکی از مدیران فدراسیون فوتبال به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «پرونده تشکیل شده و تازه رای بدوی صادر شده و هنوز کار دارد و باید مراحل دادرسی به صورت کامل در نهادهای مختلف از جمله دیوان طی شود. هنوز پرونده در حال رسیدگی هست. ما هم مسائلی داریم.» 
وی درباره حکم تخلیه به فدراسیون فوتبال و پرداخت اجاره‌بهای 2 ساله به شستا گفت: «شستا دادخواست داده و تقاضای تخلیه را مطرح کرده‌اند. همه چیز در مرحله رسیدگی است و هنوز اتفاقی نیفتاده است. پرونده‌ها در جاهای مختلف در حال بررسی است و از جانب ما هم تقاضاهایی مطرح شده و اعلام کردیم پول‌ها را پرداخت کردیم و بدهی نداریم. در هر صورت قضات درخصوص این پرونده تصمیم‌گیری نهایی را به عمل خواهند آورد. ما طلب خود را به شستا پرداخت کردیم و بدهی نداریم و می‌خواهیم این پرونده مختومه شود چون همه جرایم را به همراه اصل پول پرداخت کردیم.» 
این مدیر درباره اینکه تکلیف سند ساختمان به کجا رسید گفت: «هنوز سند را نگرفتیم. موضوعی که مطرح کردیم باید رسیدگی و سپس تصمیم‌گیری شود.»

 جزئیات بیشتر از پرونده
قبل از اینکه به جزئیاتی از رای صادره دادگاه درباره شکایت جدید شستا از فدراسیون فوتبال اشاره کنیم، باید بدانید که خواسته‌های شستا از فدراسیون در این دعوا حقوقی چه چیزهایی بوده است. در دادخواست این شرکت به مطالبه خسارت دادرسی، مطالبه اجرت‌المثل اموال و خلع‌ید در موضوع ششدانگ پلاک ثبتی شماره 6688 فرعی از 70 اشاره شده است. شستا در دوسال گذشته بارها و بارها با توجه به ماهیت عمومی فدراسیون فوتبال، تلاش کرده این دعوا را از طریق مذاکره حل‌وفصل کند. منتها بی‌توجهی مدیریت فدراسیون در دوره‌های گذشته و پیچیدگی پرونده شرایطی را فراهم کرد که بعد از انتقال رسمی ششدانگ سند به شرکت شستا، فدراسیون هیچ اقدامی برای حل‌وفصل موضوع یا پرداخت اجاره و رهن و... انجام نداد و به همین ترتیب شستا نسبت به تعیین تکلیف ملک مصادره‌ای خود اقدام حقوقی انجام داد.  در متن رای هم اول به روند رسیدگی به پرونده اشاره شده و درنهایت به این موضوع تاکید می‌شود که خوانده یعنی فدراسیون فوتبال در این مدت هیچ سند و مدرک درست و قانونی‌ای در رابطه با تعیین‌تکلیف شدن ساختمانی که توسط شستا مصادره شده ارائه نداده است و تیم حقوقی فدراسیون یک شکست بزرگ برای فوتبال کشور به ارمغان آورده‌اند. در نهایت با اشاره به مفاد قوانین مختلف در متن رای با اشاره به انفعال رسمی فدراسیون در ارائه مستندات آمده است: «ضمن احراز صحت دعوای وکیل خواهان، (شستا) حکم بر الزام خوانده (فدراسیون فوتبال) به خلع ید از ششدانگ پلاک ثبتی صدرالاشعار مورد ترافع موضوع پلاک ثبتی شماره 6688 فرعی از 70 بخش 11 تهران، و پرداخت هزینه دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می‌دارد.» حالا فدراسیون راهی جز خالی کردن ملک شستا ندارد و البته راه دیگر این است که ظرف 20 روز به رای صادره دادگاه اعتراض کند و برای خود زمان بخرد. ولی با توجه به روند کاری پرونده و مستندات موجود اعتراض فدراسیون هم احتمالا به‌جایی نمی‌رسد و بعد از شکست در پرونده‌های حقوقی مختلف هم چون ایران نوین، تبلیغات محیطی و پرونده شکایت اولیه شستا برای مصادره ساختمان، این شکست را باید به عملکرد بسیار بد وکیل همیشه بازنده فدراسیون فوتبال اضافه کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار