• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۲۲ - ۲۲:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پنجمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

پایان یک رقابت علمی و نفس‌گیر ِ دانش‌آموزی

نجمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان از 20 اردیبهشت در دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات آغاز به‌کار کرد تا ضمن ایجاد شادابی و شور و نشاط اجتماعی، گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش و رشد مهارت‌های علمی و عملی دانش‌آموزان و همچنین آشنایی آنها با رشته‌های دانشگاهی در یک رقابت علمی با حضور بیش از ۲۵۰۰ دانش‌آموز پژوهشگر و بااستعداد از سراسر کشور در‌قالب بیش از ۶۵۰ پروژه علمی را دنبال کند.

پایان یک رقابت علمی و نفس‌گیر ِ دانش‌آموزی

راضیه فلاح، خبرنگار:پنجمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان از 20 اردیبهشت در دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات آغاز به‌کار کرد تا ضمن ایجاد شادابی و شور و نشاط اجتماعی، گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش و رشد مهارت‌های علمی و عملی دانش‌آموزان و همچنین آشنایی آنها با رشته‌های دانشگاهی در یک رقابت علمی با حضور بیش از ۲۵۰۰ دانش‌آموز پژوهشگر و بااستعداد از سراسر کشور در‌قالب بیش از ۶۵۰ پروژه علمی را دنبال کند. دیروز هم با برگزاری اختتامیه این جشنواره تیم‌های برگزیده معرفی‌شده و از آنها تقدیر شد. بابک نگاه‌داری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی میهمان ویژه این مراسم بود. «فرهیختگان» در گفت‌وگو با او و سایر دست‌اندرکاران جشنواره پنجم به اهمیت برگزاری این رویداد دانش‌آموزی پرداخته که در ادامه می‌خوانید. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
لزوم الگوبرداری از «فرهیختگان جوان» برای توسعه نگاه فناورانه در مدارس

بابک نگاه‌داری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص لزوم برگزاری جشنواره‌هایی از قبیل فرهیختگان جوان اظهار کرد: «برگزاری این نوع جشنواره یکی از روش‌های مهم برای پیشرفت کشور و حل مسائل کشور استراتژیک است. به بیان جزئی‌تر یکی از مشکلات امروز کشور نیاموختن مهارت حل‌مساله به دانش‌آموزان و دانشجویان است. در‌نتیجه زمانی که اینها در سازمان‌ها و نهادها مشغول به کار می‌شوند، توان حل مسائل کشور را ندارند. برگزاری مسابقات و رویدادهایی از قبیل جشنواره فرهیختگان جوان برای دانش‌آموزان و دانشجویان ضروری است و می‌تواند فرصتی ایجاد کند که مهارت‌های لازم برای حل مسائل از طریق فناوری و نوآوری را بیاموزند.» 
او با قدردانی از حرکت پیشروانه دانشگاه آزاد در برگزاری جشنواره‌های فناورانه دانش‌آموزی و لزوم الگوبرداری از آن توسط نهادهای دولتی درباره لزوم برگزاری این نوع جشنواره‌ها زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: «امید است وزارت آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان درگاه اصلی علمی و آموزشی کشور برای مقاطع مختلف دولتی نیز با الگوبرداری از این اقدام مبارک، پیش از گذشته در ترویج و توسعه این نوع نگاه‌های فناورانه در مدارس دولتی اقدام کند.» 

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد
تقویت امید با اجرای جشنواره‌های علمی

محمد علی‌اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد درخصوص لزوم برگزاری جشنواره‌هایی از قبیل فرهیختگان جوان گفت: «برای تولید امید در دانش‌آموزان و دانشجویان بهترین اقدام، برگزاری جشنواره‌های مختلف است. این اقدام چند جنبه مثبت از قبیل تعامل بین شرکت‌کنندگان، ارائه و نمایش آخرین دستاوردها و قرار گرفتن در یک محیط علمی که آنها را تشویق و تبلیغ می‌کند، دارد. بنابراین یکی از الزامات دانشگاه، برگزاری همین جشنواره‌های علمی و تخصصی است.» 

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه:
شبکه مشق پژوهش دانشگاه آزاد فعال شد

حامد حسن‌پور، رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد درخصوص نحوه برگزاری پنجمین دوره جشنواره فرهیختگان جوان عنوان کرد: «جشنواره امسال با برنامه‌ریزی‌های محتوایی و شکلی خود و همه کاستی‌ها، گرفتاری‌ها و نقطه قوت‌ها پایان رسید. فارغ از برنده و بازنده شدن، با ایجاد این شور و نشاط نشان داد که همه مشارکت‌کنندگان در این رویداد برندگان آن هستند.» 
او با تایید اینکه شبکه‌سازی در روند این رویداد به‌درستی انجام شده، اظهار کرد: «شبکه‌سازی دانش‌آموزان در سامانه پژوهشیار در‌نتیجه این جشنواره‌ بروز و تجلی پیدا کرد و روز اختتامیه این شبکه با عنوان شبکه مشق پژوهش در دانشگاه آزاد رونمایی شد.» 
حسن‌پور در ادامه افزود: «امیدواریم دانش‌آموزانی که در این رویداد حاضر شده‌اند، فرآیند پژوهشی را به‌درستی بیاموزند و وارد پژوهش‌های رسمی کشور شوند. در‌نتیجه این روند باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان نیز بتواند در راستای فناور شدن این افراد گام بردارد. دانش‌آموزانی که در این رویداد حاضر‌ شده و دست‌سازه‌های فناورانه خود را از قبیل رباتیک، هوش‌مصنوعی و دیگر انواع آن ارائه کردند، در‌قالب انجمن‌های فناورانه شبکه مشق پژوهش قرار گیرند.» 

دبیر جشنواره فرهیختگان جوان مطرح کرد
مشارکت ۲۱ استان در جشنواره فرهیختگان جوان

الناز فطیر‌خوران، دبیر جشنواره فرهیختگان جوان درباره این جشنواره گفت: «پنجمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان ۲۲‌اردیبهشت‌ماه به پایان رسید و دانش‌آموزان مدارس سراسر کشور در این رویداد حاضر شدند. ۲هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در ۵ محور مختلف از قبیل سمینارهای علمی، غرفه‌های نمایشگاهی، سخنرانی علمی، مسابقات در‌قالب لیگ‌های مختلف و تولید محتوای دیجیتال این جشنواره حاضر و در ۳ روز فعالیت جشنواره به رقابت پرداختند.» 
او با بیان اینکه در‌مجموع ۶۵۰ تیم در جشنواره امسال حاضر شدند درباره تعداد تیم‌های منتخب و جوایز آنها عنوان کرد: «از بین تیم‌های حاضر در جشنواره امسال، ۸۰ تیم به‌عنوان برتر انتخاب و معرفی شدند. به تیم‌های برتر تندیس جشنواره به‌همراه لوح و مبلغ یک‌میلیون تومان به‌عنوان جایزه نقدی داده شد. از سوی دیگر ۱۲۰ گروه نیز به‌عنوان گروه‌های دوم و سوم در رتبه شایسته تقدیر قرار گرفتند. همچنین برخی از گروه‌هایی که در یک آیتم مانند نظم گروهی، خلاقیت و شاخص‌های دیگر عملکرد خوبی از خود نشان دادند نیز به‌عنوان شایسته تقدیر دست پیدا کردند. درمجموع از بین ۶۵۰ تیم یا گروه حدود ۲۰۲ گروه به‌عنوان منتخب معرفی شدند. البته ۲ گروه دیگر نیز با رأی تیم‌های مختلف در سامانه پژوهشیار انتخاب و به‌عنوان شایسته تقدیر دست یافتند. به بیان دیگر این ۲ تیم به‌عنوان تیم‌های برتر از نگاه مخاطب انتخاب شده‌اند.» 
فطیر‌خوران با تاکید بر اینکه همه دانش‌آموزانی که در این جشنواره حاضر شدند، در سامانه پایش شبکه‌سازی شده‌اند و کارها و فعالیت‌های پژوهشی آنها روی سامانه بارگذاری شده، خاطرنشان کرد: «تجربه برگزاری حضوری و آنلاین در سال‌های گذشته این فرصت را مهیا کرد که امسال از هر‌دو روش برای برگزاری جشنواره فرهیختگان جوان سود برد. در‌نتیجه این اقدام ۸۰۰ نفر از بین ۲هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت آن‌لاین در این رویداد حاضر شدند.» 
دبیر جشنواره فرهیختگان جوان با بیان اینکه این جشنواره کار خود را از ۲۵‌آذر‌ماه سال گذشته آغاز کرده، اظهار کرد: «حدود هزار و ۵۰۰ پوستر به مدارس مختلف سما، دولتی و غیرانتفاعی به سراسر کشور از طریق سازمان سما و دیگر نهادها ارسال شد. ثبت‌نام افراد تا پایان فروردین‌ماه ادامه داشت و پس از این مدت تا دومین هفته اردیبهشت‌ماه مستندات خود را ارسال کردند. بخشی از فعالیت دانش‌آموزان به‌صورت همان مستندات و بخشی دیگر به‌صورت حضوری در این ۳ روز ارائه و داوری‌ها براساس همین کارها انجام شد.» 
او با تاکید براینکه دانش‌آموزان از ۲۱ استان کشور در این رویداد حاضر شدند، بیان کرد: «به‌صورت‌کلی از بسیاری از شهرهای مختلف کشور دانش‌آموزان در این رویداد حاضر شدند. اما پس از استان تهران، بیشترین تعداد افراد شرکت‌کننده از استان‌های اصفهان و گیلان بودند. به‌ترتیب بیشترین رتبه‌ها نیز از آن این استان‌ها نیز شد.» 
فطیر‌خوران با تاکید بر اینکه بهتر یا بدتر بودن در بین دانش‌آموزان شرکت‌‌کننده مطرح نبوده، عنوان کرد: «هدف اصلی این جشنواره انجام فعالیت پژوهشی توسط دانش‌آموزان است. شرکت‌کنندگان در روند این جشنواره با انجام پروژه‌های علمی و روند کاری آن آشنا می‌شوند. با آنکه ممکن است در بین پروژه‌های دانش‌آموزان برخی به‌صورت شاخص باشند اما این یک اتفاق نادر به‌حساب می‌آید و مهم همان انجام علمی پروژه‌های پژوهشی توسط دانش‌آموزان است. بالطبع نیز کسی انتظار ندارد از بین این پروژه‌ها محصول خاصی  تولید شود.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین