• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۲۰ - ۲۳:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
معاون آموزشی وزیر در نشست خبری مطرح کرد

حذف نزدیک به ۸۰۰ کدرشته از دفترچه کنکور ۱۴۰۲

اولین نشست خبری قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم در سال جاری روز گذشته در محل این وزارتخانه برگزار شد. نشستی که در آن موضوعات مهمی از جمله تحول در آموزش عالی، غربالگری رشته‌های دانشگاهی و حذف تعداد قابل‌توجهی کدرشته از دفترچه کنکور مطرح شد. 

حذف نزدیک به ۸۰۰ کدرشته از دفترچه کنکور ۱۴۰۲

اولین نشست خبری قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم در سال جاری روز گذشته در محل این وزارتخانه برگزار شد. نشستی که در آن موضوعات مهمی از جمله تحول در آموزش عالی، غربالگری رشته‌های دانشگاهی و حذف تعداد قابل‌توجهی کدرشته از دفترچه کنکور مطرح شد. 
او در این نشست گفت: «به دنبال تحقق تحول در آموزش عالی بوده و این مهم را نیز در قالب مصوبه تصویب کرده‌ایم، برای تحقق این مساله، بسیاری از برنامه‌ها در راستای تغییر در وضعیت موجود یا ریل‌گذاری برای ایجاد تغییر خواهد بود. در مقابل باید به این مساله هم توجه شود که تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی محققان، اساتید و دانشجویان باعث شده تا ایران بتواند در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، به رتبه‌های 15، 16 و 17 در دوره‌های مختلف برسد و این مهم برای حوزه‌های فناوری و نانو تکنولوژی بوده است.» 
وی به بررسی وجود شرایط علم نافع در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: «برای اینکه بدانیم مراکز آموزشی ما شرایط علم نافع دارند یا خیر باید ۴ چالش مرتبط با حکمرانی در دانشگاه، آموزش هدفمند، مباحث فرهنگی و دیپلماسی علمی را رفع کنیم که در همین راستا وزیر علوم برنامه ۵ محوری را در این زمینه تدوین کرده تا از طریق آن مقوله شاگردپروری در دانشگاه‌ها شکل بگیرد.» 
عموعابدینی به راهکارهای معاونت آموزشی در راستای رفع چالش‌های موجود برای رسیدن به علم نافع اشاره کرد و گفت: «تلاش‌مان این بوده که با به‌کارگیری اقداماتی بتوانیم این 4 چالش را حل کنیم و ابلاغیه‌هایی را در این زمینه اعلام کردیم که یکی از آنها بحث آیین‌نامه سرآمد آموزشی است که تدوین کرده و طبق آن هفته معلم برای ما دهه سرآمدی شد و تمام دانشگاه‌ها معلمان و استادان را تشویق کردند. در اصل برای اولین بار این برنامه کشوری شکل گرفته که در قالب آن 20 نفر از معلمان و حکیمان را طی چند روز آینده در قالب جشنواره سرآمدان آموزشی معرفی خواهیم کرد که از میان ۱۳۰ نفر، برگزیده شدند.» 
وی به تغییرات صورت‌گرفته در حوزه محتوای رشته‌های دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: «در این حوزه هم اقدام به غربالگری می‌کنیم تا در حوزه‌های مختلف انسانی، فناوری و... دانشجویان را هدفمند تربیت کنیم، البته شیوه‌نامه‌های تحقق این کار هم ابلاغ شده است. به‌طوری که قرار است در دانشگاه یزد بورس صنعت راه‌اندازی شود. درحال حاضر دانشجویان زیر رتبه‌های ۱۰۰۰ وارد رشته‌هایی شده‌اند که بورس صنعت داشتند، درحالی‌که قبلا رتبه‌های ۴۰۰۰ وارد این رشته‌ها می‌شدند.» 
عموعابدینی درباره طرح آمایش آموزش عالی گفت: «این طرح ۹ ماده دارد که ۸ ماده آن به وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت مرتبط بوده و باید اجرایی شود چراکه قطعا رشته‌های ما باید نیازمحور شوند و در همین راستا نیز هدف‌گذاری‌های ما در آموزش عالی روشن است. هدف ما این است بتوانیم نیروی ماهر، فرهنگی و محقق داشته باشیم.» 
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: «مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از کدرشته‌ها باید مورد آمایش شغل و رشته قرار بگیرند و این امر در وزارت علوم از یک سال پیش شروع شده‌ است. خوشبختانه امسال بسیاری از کدرشته‌های دفترچه‌ها نیازمحور بودند و همچنین مصوب کردیم رشته‌هایی که بالای ۶۰ درصد شغل و متقاضی ندارند برای ۱۴۰۲ پذیرش نداشته باشند.» 
وی از غربالگری رشته‌های دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: «درحال حاضر ما ۲۰ هزار کد رشته در دوره کارشناسی داریم که ۲۰۰۰ عدد از این کدرشته‌ها برای سال جاری غربالگری خواهند شد و درنهایت حدود ۸۰۰ کدرشته پس از بررسی‌های لازم از نظر اشتغال و نیازمحوری از دفترچه کنکور ۱۴۰۲ حذف خواهند شد. برخی رشته‌ها اصلا در طرح آمایش قرار نگرفتند و علوم پایه، علوم اجتماعی و... در مرحله غربالگری نیامدند؛ چراکه ما به این کدرشته‌ها نیاز داریم و از سال ۱۴۰۳ کار گروهی در استان‌ها تشکیل خواهیم داد تا در زمینه کدرشته‌های مربوط به خود تصمیم‌گیری شوند.» 
وی به وضعیت اساتیدی که رشته‌های آنها از دفترچه انتخاب رشته حذف می‌شوند اشاره و بیان کرد: «آنها می‌توانند در رشته‌های موازی تدریس کنند. ضمن اینکه براساس مصوبه وزارت علوم رشته‌های نیازمحور درصورت معرفی به این وزارتخانه، این رشته‌ها ظرف سه ماه تصویب خواهند شد.» 
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار