• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۹ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تهدید کاشانی: یا سرمربی را انتخاب می‌کنم یا می‌روم

دعوای تکراری در تیم امید و حضور یک گزینه عجیب

بحث انتخاب سرمربی تیم امید آنقدر طولانی و حوصله سر بر شده که جذابیتش را برای اهالی فوتبال از دست داده است. فدراسیون فوتبال بعد از آن داستان‌های عجیب و غریبی که برای انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان داشت همین روال را در مورد تیم امید البته به طریق دیگری در پیش گرفت تا نشان دهد برای مسائل اینچنینی هیچ برنامه از قبل مشخصی ندارد.

دعوای تکراری در تیم امید و حضور یک گزینه عجیب

مسعود خاموشی، روزنامه نگار:بحث انتخاب سرمربی تیم امید آنقدر طولانی و حوصله سر بر شده که جذابیتش را برای اهالی فوتبال از دست داده است. فدراسیون فوتبال بعد از آن داستان‌های عجیب و غریبی که برای انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان داشت همین روال را در مورد تیم امید البته به طریق دیگری در پیش گرفت تا نشان دهد برای مسائل اینچنینی هیچ برنامه از قبل مشخصی ندارد. البته مشکل اصلی فدراسیون مسائل مالی است و مهدی تاج که خیلی امیدوار بود با بازگشت به فدراسیون می‌تواند پول بلوکه شده فوتبال کشورمان در فیفا را آزاد کند، بعد از ناکامی در این قضیه حالا مجبور است برای بودجه تیم امید دست به دامان کمیته ملی المپیک و حبیب کاشانی شود. در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان هم تاج وقتی دید توان جذب سرمربی خارجی را ندارد مجبور شد امیر قلعه‌نویی را انتخاب کند. 
فدراسیون فوتبال در مورد تیم امید همچنان اصرار دارد که خودش در مسائل فنی تصمیم گیرنده نهایی باشد اما هزینه‌ها را کمیته ملی المپیک بدهد. در آن سو نیز خسروی‌وفا به‌خاطر رفاقتی که با حبیب کاشانی داشت تمامی اختیارات کمیته در مورد تیم امید را به او سپرد تا به‌عنوان نماینده‌اش در تیم المپیک تصمیم‌گیری کند. حتی شنیده می‌شود بخش عمده‌ای از بودجه تیم امید را هم خود کاشانی قرار شده با رایزنی فراهم کند، کاری که از قرار معلوم فدراسیون فوتبال با همه ادعایی که مدیرانش دارند از پس آن بر‌نمی‌آیند. در‌واقع همین مساله باعث شده که طرفین ماجرا نخواهند در مورد انتخاب سرمربی کوتاه بیایند از این جهت که هرطرف مدعی‌اند باید سرمربی را خودشان انتخاب کنند. این روندی است که معمولا در دوره‌های اخیر تیم امید گرفتار آن شده و حاصل آن هم درنهایت حسرت بیش از 50 ساله فوتبال ما برای حضور در المپیک است که شرایط کنونی نشان می‌دهد ادامه این ناکامی چندان نامحتمل نیست و باز هم این کشمکش‌ها بین فدراسیون و کمیته ملی المپیک وجود دارد. 

فدراسیون قلعه‌نویی را جلو انداخت
فدراسیون فوتبال از چند هفته پیش برای اینکه خیلی خودش را با کمیته ملی المپیک و شخص حبیب کاشانی درگیر نکند، امیر قلعه‌نویی را جلو انداخت و از این مربی خواست سرمربی تیم امید را انتخاب و در مورد آن با حبیب کاشانی به توافق برسند. در این میان گزینه‌هایی مثل محمد ربیعی مورد تایید دو طرف بودند که این مربی حاضر به قبول هدایت تیم امید نشد. در ادامه مسیر قلعه‌نویی روی مجتبی حسینی اصرار کرد اما کاشانی رأی به مهدی تارتار داد. این دو بر سر گزینه‌های مدنظرشان به نتیجه لازم نرسیدند و این موضوع باعث شد اختلاف‌نظر شدیدی بین قلعه‌نویی و کاشانی پیش بیاید. تا اینکه سرمربی تیم ملی راهی قطر شد و بحث معرفی سرمربی تیم امید بی‌نتیجه ماند. 
اولتیماتوم وزیر و کمیته ملی المپیک
اما تاخیر زیادی که در معرفی سرمربی تیم امید به‌وجود آمد باعث شد که صدای کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش دربیاید. از آنجا که کمیته ملی المپیک باید تا تاریخ بیست‌و‌هفتم اردیبهشت ثبت‌نام نهایی را برای مسابقات آسیایی پیش‌رو انجام دهد، وزیر ورزش از فدراسیون فوتبال خواسته تا تاریخ بیست‌و‌پنجم اردیبهشت‌ماه حتما تکلیف سرمربی تیم امید را مشخص کنند. کمیته ملی المپیک به‌صورت جداگانه در هفته‌های اخیر بارها از فدراسیون فوتبال خواسته بود که زودتر تکلیف تیم امید را مشخص کنند و حتی هشدار داده بود اگر از پس آن بر‌نمی‌آیند این ماموریت را به کمیته ملی المپیک بسپارند که فدراسیون زیر بار آن نرفته بود. 

جلسه نهایی برای انتخاب سرمربی تیم امید
دوشنبه‌شب مهدی تاج به‌همراه نبی و حبیب کاشانی نشستی را ترتیب دادند تا در زمینه انتخاب سرمربی تیم امید به نتیجه برسند که باز هم این اتفاق رخ نداد. در این نشست امیر قلعه‌نویی که در قطر بسر می‌برد به‌صورت ویدئویی حضور داشت و نقطه نظراتش را مطرح کرد. سرمربی تیم ملی همچنان روی مجتبی حسینی اصرار دارد و حاضر نیست از موضع خود کوتاه بیاید. تاج و نبی هم در این زمینه با قلعه‌نویی هم‌عقیده هستند. 

کاشانی، قطبی را مطرح کرد
اما حبیب کاشانی که پیش از این مهدی تارتار را گزینه بهتری از حسینی برای هدایت تیم امید می‌دانست برای اینکه گزینه بهتری را مطرح کرده باشد در جلسه دوشنبه شب از افشین قطبی نام برد. مربی‌ای که پیش از این هدایت تیم ملی بزرگسالان را در زمان ریاست علی کفاشیان و دبیری مهدی تاج، برعهده داشت. کاشانی حتی اعلام می‌کند که دستمزد این مربی را هم بر گردن می‌گیرد و نیازی به این نیست که فدراسیون بخواهد در این زمینه هزینه کند. با این حال مسئولان فدراسیون و قلعه‌نویی نظرشان تغییر نکرده و همچنان روی حسینی اصرار می‌کنند. 

کاشانی تهدید به رفتن کرد
کاشانی که از صحبت‌های مطرح‌شده در جلسه اصلا رضایت نداشته درنهایت اعلام می‌کند زمانی به‌عنوان مدیر در تیم المپیک فعالیت خواهد کرد که خودش سرمربی تیم امید را انتخاب کند و اگر اتفاقی غیر از این رخ دهد او رفتنی خواهد بود. در‌واقع نشست اشاره شده درنهایت بدون‌نتیجه به اتمام می‌رسد و باید منتظر ماند و دید که تکلیف تیم امید درنهایت چه خواهد شد. 

آمار ناامید‌کننده پس از ترک ایران
اگرچه دوستان نزدیک قطبی در ایران مذاکره با این مربی را تکذیب می‌کنند اما طبق شنیده‌های ما قطبی برای بازگشت به فوتبال ایران به کاشانی اوکی داده است. سرمربی سابق تیم ملی بعد از جدایی از تیم ملی راهی جی لیگ شد و هدایت شیمیزو اس پالس را برعهده داشت. او از 2011 تا 2014 در جی لیگ بود و سال 2016 نیز هدایت تیم بویرام تایلند را برعهده گرفت. قطبی بعد از 16 بازی هدایت تیم بویرام در پایان این فصل راهی فوتبال چین شد تا هدایت تیم شیجیاژوانگ اور برایت را برعهده گرفته و با این تیم راهی لیگ ستارگان چین شد. قطبی از سال 2018-2016 در چین بود و بعد از آن برای هدایت تیم فولاد راهی ایران شد. قطبی در میانه‌های فصل هدایت تیم فولاد را که در میانه‌های جدول بود برعهده گرفت و در پایان فصل با این تیم ششم شد. برای فصل بعد او از نظر مالی با فولادی‌ها به توافق نرسید تا مجدد به چین برگشته و هدایت تیم شیجیاژوانگ را عهده‌دار شود. این مربی دورگه ایرانی آمریکایی بعد از دوسال کار در تیم چینی مجددا این کشور را ترک کرده و راهی کانادا شد. تیم ونکوور اف.‌سی که (دوم نوامبر ۲۰۲۲) تاسیس شده و ریاست آن را یک بازیکن سابق تیم ملی کانادا برعهده دارد، افشین قطبی را به‌عنوان نخستین سرمربی تاریخ تیم خود انتخاب کرد تا در فصل ۲۰۲۳ رقابت‌های لیگ برتر کانادا همراه با او شرکت کند. در‌حال‌حاضر تیم تحت هدایت او در رده پنجم جدول رقابت‌های لیگ برتر کاناداست. این روند نشان می‌دهد قطبی پس از ترک نیمکت تیم ملی آمار امیدوار‌کننده‌ای در این مدت نداشته و نتوانسته روزهای خوبش در پرسپولیس را تکرار کند. 

فدراسیون حسینی را معرفی می‌کند؟
فدراسیون فوتبال همچنان مصر است که هدایت تیم امید را به مجتبی حسینی بسپارد و باید دید که با وجود تهدید حبیب کاشانی این اتفاق رخ خواهد داد یا نه. مطمئنا با معرفی حسینی به‌عنوان سرمربی تیم امید باید منتظر واکنش کمیته ملی المپیک و احتمالا کناره‌گیری حبیب کاشانی از این تیم باشیم. آنچه مشخص است تکلیف تیم امید باید تا روز بیست‌و‌پنجم اردیبهشت مشخص شود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار