• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۶ - ۲۳:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

کتاب «سیطره» به قلم کیانوش گلزار‌راغب به‌زودی توسط انتشارات سوره‌مهر منتشر می‌شود و به نمایشگاه کتاب می‌رسد.

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

کتاب جدید گلزار‌ راغب در راه نمایشگاه 
کتاب «سیطره» به قلم کیانوش گلزار‌راغب به‌زودی توسط انتشارات سوره‌مهر منتشر می‌شود و به نمایشگاه کتاب می‌رسد.
این کتاب خاطرات هفت سال نفوذ «نادر کیانی»، از نیروهای انقلابی ایران، به اردوگاه حزب دموکرات کردستان ایران و سازمان کومله در اقلیم کردستان عراق است که تا سطوح عالی سازمانی و مسئول کل پذیرش این سازمان رشد کرده و با دسترسی به اطلاعات ارزشمند درون‌گروهی، گرفتار زندان اقلیم کردستان شده و با تحمل رنج و مرارت زیاد، عاقبت به کشور بازمی‌گردد. او پس از بازگشت، ثمره سال‌ها تلاش و مجاهدت خود را در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد. بعد از انقلاب اسلامی ایران، گروهک‌های ضد‌انقلاب فرصت پیدا کردند تا اسلحه و مهمات پادگان‌های نظامی را غارت و علیه انقلاب اسلامی به جنگ مسلحانه بپردازند. آنها هزاران نفر از رزمندگان اسلام و مردم کردستان را قتل عام کردند. در سال‌های اولیه دفاع مقدس این گروهک‌ها از ایران رانده شده و به دامن دشمن پناه بردند و دست به ترورهای کور مردم ایران زدند. «سیطره» اطلاعات خوبی از مناسبات داخلی ضد انقلاب، هویت سران احزاب، فساد و فحشا‌ و روابط داخلی و خارجی آنها برملا می‌کند.
گلزار ‌راغب یکی از رزمندگانی است که چهارده ماه در زندان کومله به سر برده است. او بعد از آزادی و توانست خاطرات خود را در کتاب «شنام» بنگارد و در ادامه انتشار خاطرات خودش، تصمیم گرفت نگارش خاطرات امیر سعید‌زاده را در کتابی به نام عصرهای کریسکان به‌عهده بگیرد.

تعیین تعرفه پستی برای ناشران 
امسال با ایجاد امکان حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب به صورت مجازی، یکی از مهمترین مواردی که مطرح شده بود هزینه‌ تعرفه‌های پستی برای ارسال کتب خریداری‌شده از سوی مخاطبان بود.
به این ترتیب ناشران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه بر ارسال کتاب‌های خریداری‌شده در بخش مجازی نمایشگاه توسط سامانه «پُست‌کتاب»، امکان تحویل کتاب در فضای نمایشگاه به صورت حضوری و همچنین ارسال از طریق خود ناشر را نیز خواهند داشت.
در این زمینه نیز مسئولان برگزاری نمایشگاه با همکاری شرکت پست نهایتا هزینه ارسال پستی کتب خریداری‌شده برای ناشران را نیز تعیین کردند که بنابر جدول هزینه‌های تعیین‌شده، هزینه ارسال بسته‌های تا وزن دو کیلوگرم برای ناشران مبلغ 12هزار تومان و ارسال بسته‌هایی با قیمت فاکتور کمتر از  85 هزار تومان رایگان است. همچنین کتابفروش‌هایی که در بخش مجازی نمایشگاه فعالیت می‌کنند، برای ارسال بسته‌های خریداری‌شده هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد. خریداران بخش مجازی سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خصوصا خریدارانی که دارای یارانه اعتباری خرید کتاب هستند، می‌توانند در زمان حضور در نمایشگاه پس از انتخاب و خرید کتاب و پرداخت هزینه کتاب‌های خریداری‌شده‌ کتاب‌ها را  به صورت حضوری از ناشران حاضر در نمایشگاه تحویل بگیرند.
در اطلاعیه صادر‌شده از سوی ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران همچنین تاکید شده است‌ که ارسال کتاب برای خریداران شکل مجازی این دوره از نمایشگاه به سراسر کشور رایگان بوده و دریافت هر نوع هزینه از خریداران با عناوین مختلف طبق آیین‌نامه اجرایی نمایشگاه تخلف محسوب می‌شود.

نمایش تنوع فرهنگی در نمایشگاه کتاب 
کوین ملکوم ریچاردز که «دریدا در قابی دیگر» از جمله آثار اوست که در ایران ترجمه و منتشر شده است درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نقش کتاب در حوزه دیپلماسی فرهنگی اظهار داشت: «من به لطف چند تن از شاگردان ایرانی‌ام با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اهمیت آن از نظر فرهنگی آشنا شدم. فکر می‌کنم مهم است که چنین رویدادهایی در سراسر جهان بهتر شناخته شوند، حتی با وجود گسترش عظیم رویدادهای فرهنگی به دلیل جهانی شدن. مطرح شدن چنین رویدادی، پرسش‌های بزرگ‌تری در مورد دیده شدن فرهنگ در سطح جهانی ایجاد می‌کند، چیزی که اغلب تحت تاثیر سوالات پیرامون رسانه‌ها و جهانی است که عموما توسط اشکال سرگرم‌کننده منحرف می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با گردآوری طیفی از اشکال بیانی در حوزه‌های فرهنگ و هنر، فرصتی را برای نمایش و ارائه گستره متنوع فرهنگ معاصر ایران فراهم می‌کند؛ چنین رویدادی مستلزم دیده شدن در رسانه‌هاست تا فرصتی برای ارائه تصویری کامل‌تر از فعالیت‌های فکری در ایران و همچنین ارائه راهی برای کنار هم قرار دادن این دستاوردها در ارتباط با سایر محصولات فرهنگی فراهم آید.
حضور در این رویداد هم برای برجسته کردن هنر و فرهنگ در داخل ایران و هم از نظر فراهم آمدن فرصتی برای مواجهه با کار متخصصان در دنیای نشر ایران، اهمیت دارد. حضور در این رویداد برای اشخاص نه تنها فرصت آشنایی بیشتر با تجربیات و ارزش‌های ایرانیان را فراهم می‌کند، بلکه آشنایی با کارشناسان پیشرو در عرصه فرهنگ و هنر ایران را نیز موجب می‌شود. برای خود من، فرصت گسترش دانش همیشه یک تجربه ارزشمند است، به‌ویژه اگر این فرصت برای کاوش عمیق‌تر در صنعت نشر ایران باشد.»

حضور 120 نفر در بخش اطلاع‌رسانی نمایشگاه 
آزاده نظربلند، مدیر کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های این کمیته در نمایشگاه گفت: «با توجه به برگزاری همزمان سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌صورت فیزیکی و مجازی، کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی به فراخور شکل برگزاری نمایشگاه شامل دو بخش مرکز تماس برای پاسخگویی به ناشران و خریداران بخش مجازی نمایشگاه و مرکز اطلاع‌رسانی کتاب‌ها و ناشران برای پاسخگویی به مراجعان در بخش فیزیکی نمایشگاه است.» وی با بیان اینکه فعالیت مرکز تماس همزمان با ثبت‌نام ناشران در نمایشگاه آغاز شده و در ایام نمایشگاه و شروع خرید مجازی کتاب به اوج می‌رسد، گفت: «پاسخگویی به ناشران و خریداران بخش مجازی نمایشگاه، پیگیری تمامی فرآیندهای مرتبط با ناشران و خریداران از مرحله ثبت‌نام، خرید و فروش تا ارسال و دریافت بسته‌ها و پیگیری مشکلات و شکایات آنان از مهمترین وظایف این مرکز است. همکاران این مرکز، پاسخگوی شماره تماس پشتیبانی نمایشگاه و همچنین تیکت‌ها و ایمیل‌های ارسال‌شده از ناشران و خریداران هستند. مرکز تماس نمایشگاه با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱ از ساعت ۹ تا ۱۸ هر روز پاسخگوی خریداران و ناشران خواهد بود.»
نظربلند افزود: «دومین بخش این کمیته، مرکز اطلاع‌رسانی کتاب‌ها و ناشران برای پاسخگویی به مراجعان حضوری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. در همین زمینه غرفه‌هایی در محیط نمایشگاه و سالن‌ها برای پاسخگویی به بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. در این بخش همچنین از ظرفیت‌های دیگری نظیر استقرار استندهای لمسی در محیط نمایشگاه و نرم‌افزار اطلاع‌رسانی نیز استفاده شده است.  بیش از ۲۰۰ نفر فعالیت‌های این کمیته را در دو بخش مجازی و حضوری این دوره از نمایشگاه راهبری می‌کنند.» وی در ادامه گفت: «از این تعداد حدود ۱۲۰ نفر در بخش اطلاع‌رسانی محیطی نمایشگاه و حدود ۸۰ نفر در مرکز تماس مستقر هستند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار