• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۶ - ۰۰:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0

این مسیر بن‌بست نیست

جنبش می‌تو ایرانی که به‌دلیل تناقضات زیاد در بعضی از روایت‌ها و اختلافاتی که بین اعضای اصلی آن پدید آمده بود، در میانه‌های تابستان ۱۴۰۱ رو به فروپاشی گذاشت، در اواخر شهریور همان سال و پس از اتفاقاتی به‌واسطه فوت مهسا امینی رخ داد، کلا به حاشیه رفت.

این مسیر بن‌بست نیست

جنبش می‌تو ایرانی که به‌دلیل تناقضات زیاد در بعضی از روایت‌ها و اختلافاتی که بین اعضای اصلی آن پدید آمده بود، در میانه‌های تابستان ۱۴۰۱ رو به فروپاشی گذاشت، در اواخر شهریور همان سال و پس از اتفاقاتی به‌واسطه فوت مهسا امینی رخ داد، کلا به حاشیه رفت. دیگر بهره‌برداری از زنان ایرانی برای وارد آوردن فشار به حاکمیت در فاز دیگری می‌رفت و می‌تو که قبلا نشان داده بود با این دست‌فرمان می‌تواند در ایران موفقیت چندانی داشته باشد، از دستورکار خارج شد. در اتفاقات پسامهسا موضع‌گیری‌های بسیار تند و تیزی از سمت بسیاری از بازیگران سینما روانه دستگاه حاکمیت شد و حتی بعضی از آنها به یکی از لیدرهای اعتراضات تبدیل شدند. ازجمله معدود بازیگرانی که تقریبا هیچ حرکتی در این زمینه انجام ندادند، حبیب رضایی و فرهاد اصلانی بودند و از میان هنرپیشه‌هایی که فعالیت‌های این‌چنینی بسیار پررنگی داشتند، می‌توان به ترانه علیدوستی و شبنم فرشادجو اشاره کرد. بالاخره در اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان صدور حکم قضایی درباره شکایت کوشکی و رضایی از فرشادجو و علیدوستی رسید.
شامگاه سیزدهم اردیبهشت‌ماه بود که شبنم فرشادجو با انتشار پستی در اینستاگرامش نوشت: «ما بردیم. درپی شکایت حبیب رضایی و مهدی کوشکی علیه اینجانب شبنم فرشادجو، ترانه علیدوستی و بابک کریمی به‌همراه چند تن دیگر به اتهام افتراء توهین و نشر اکاذیب به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدم. موضوع شکایت مربوط به پستی از من با موضوع عدم حمایت از شخص متهم به خشونت و آزارگری جنسی بود که منتشر کرده بودم و سایر دوستان آن را بازنشر کردند. بازپرس همه ما را احضار کرد هرچند به‌دلیل عدم حضور در ایران نتوانستم شخصا دلایلم را شرح دهم اما خوشبختانه سایر دوستان در دادسرا حاضر شده و به تفصیل دلایل و شهود خود را ارائه کردند و بازپرس نیز تحقیقات مفصلی را انجام داده که منجر به صدور قرار منع تعقیب شد. البته شاکیان با هم به قرار صادره اعتراض کردند. اما قرار صادره در دادگاه نیز به‌نفع ما تایید شد و هم از اتهام افترا و توهین تبرئه شدیم. به‌عبارت دیگر ما امر غیرواقعی و کذبی را به حبیب رضایی و مهدی کوشکی منتسب نکرده و تنها حقیقت را بیان کردیم.»
نمی‌توان از روی همین یک حکم عدالت تام دستگاه قضا را در تمام موارد نتیجه گرفت و بروز بعضی خطاها و رخ دادن یک‌سری از مفاسد را نفی کرد اما این نشان می‌دهد که همه امیدها قطع نشده‌اند و این امیدواری حتی برای کسانی از قبیل ترانه علیدوستی و شبنم فرشادجو بیهوده نیست. کلیدواژه‌ای که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ درونمایه بسیاری از لیدرهای اعتراضات قرار گرفت، «بن‌بست» بود. آنها سعی داشتند چنین القا کنند که برای از میان برداشتن بعضی از مواردی که نسبت به آن اعتراض دارند، باید ابتداحکومت را عوض کنند و فراگیر شدن این تلقی چیزی نبود جز ابزاری برای کاسبی عده‌ای به‌خصوص؛ عده‌ای که خودشان نسبت به سقوط حاکمیت ایران از همه ناامیدتر بودند اما دمیدن در این تنور را راهی برای کسب درآمد می‌دانستند. سیستمی که در قضاوت میان دو سلبریتی آرام مثل حبیب رضایی و مهدی کوشکی از این سو و دو نفر از معترضان مثل ترانه علیدوستی و شبنم فرشادجو لااقل در این فراز از رسیدگی به پرونده، طرف معترضان را می‌گیرد و عقبه سیاسی آنها را در صدور حکم دخیل نمی‌کند، هرچند ممکن است از معایب متعددی رنج ببرد اما هنوز راهی است که با همت و امیدواری می‌توان از طریق آن به بسیاری از مطالبات عمومی رسید. اگر از کاسبان اعتراض بگذریم و آنهایی را که به‌واسطه شرایط خاص روحی و روانی، در این مقطع از تحولات اجتماعی ایران تندروی کردند هم کنار بگذاریم، به افرادی می‌رسیم که خواسته‌های مشخصی دارند و سوای هر بحثی راجع‌به درستی یا نادرستی این خواسته‌ها حداقل به راه‌های مشروع و معقول برای نیل به آنها نیازمندند. چنین مسیری هرچند با موانعی مواجه است که این چیزی طبیعی به‌نظر می‌رسد، اما به‌هرحال کاملا محو نشده و از بین نرفته است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟