• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۳ - ۲۳:۱۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
فیلم سینمایی «فسیل» به فروش ۱۰۰ میلیارد رسید اما جزء پرتماشاگرترین فیلم‌های تاریخ سینما نیست، ایرانی‌ها چه فیلم‌هایی را بیشتر دیده‌اند

عقاب‌ها فسیل نمی‌شوند

عدد فروش سینمای ایران با فیلم فسیل ۱۲ رقمی شد و به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که این می‌تواند شگفتی و شوق فراوانی پدید بیاورد اما هر مخاطب عادی اخبار سینمایی در این سال‌ها می‌داند که نباید به آمارها و رکوردهای ریالی در این خصوص چندان اتکا‌ کرد و می‌بایست تعداد مخاطب آن را مد نظر قرار داد.

عقاب‌ها  فسیل  نمی‌شوند

میلاد جلیل زاده، خبرنگار:عدد فروش سینمای ایران با فیلم فسیل ۱۲ رقمی شد و به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که این می‌تواند شگفتی و شوق فراوانی پدید بیاورد اما هر مخاطب عادی اخبار سینمایی در این سال‌ها می‌داند که نباید به آمارها و رکوردهای ریالی در این خصوص چندان اتکا‌ کرد و می‌بایست تعداد مخاطب آن را مد نظر قرار داد. هر بار که فیلمی پرچم رکوردشکنی فروش ریالی در سینمای ایران را بلند می‌کند، بلافاصله تنظیم آن نوع از گزارش‌های آماری هم شروع می‌شود که رتبه‌بندی‌های دیگری را بر اساس تعداد مخاطبان مطرح می‌کند تا معلوم شود که این مدعی رکوردشکنی به‌واقع چه جایگاهی در تجارت فیلم‌های ایرانی دارد و همین موضوع خودش بساط جداگانه‌ای به راه انداخته و بحث‌های مستقلی که به آن مدعی رکوردشکنی ربطی ندارند را ایجاد می‌کند. به عبارتی این ادعای هر از چند‌گاه، بهانه‌ای ایجاد می‌کند برای خوانش جدیدی از قضاوت‌ها راجع‌به پرمخاطب‌ترین آثار سینمای ایران. به طور مثال اعلام خبر ۱۰۰ میلیاردی شدن «فسیل» بهانه‌ای شد تا تعداد مخاطبان فیلم‌های پرفروش بعد از انقلاب در دهه‌های مختلف بررسی و رتبه‌بندی شود. این بار رسانه‌ای از راه رسید و اعلام‌ کرد که رتبه پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به سری دوم اخراجی‌ها تعلق داشته که بالای ۵ میلیون بلیت فروخته است. این اما نه‌تنها دروغ بود بلکه آمار فروش یک فیلم در ایران ۳۴ میلیونی سال ۶۴ که نیمی از آن روستایی هستند را نمی‌توان با ایران ۷۰ میلیونی دهه هشتاد مقایسه کرد که حدود ۸۰ درصد آنها شهرنشین شده‌اند. آنچه بر سر سینمای ایران آمده، اگرچه ممکن است تا حدودی به گسترش تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید فیلم دیدن ربط داده شود اما رشد جمعیت کشور و بزرگ‌تر شدن کفه شهرنشینی در آن می‌توانست صدمه خوردن اکران پرده‌ای از تکنولوژی دیجیتال را جبران کند و از سوی دیگر جزئیاتی در بررسی آنها وجود دارند که نشان می‌دهند تکنولوژی به از بین رفتن اکران گیشه‌ای منجر نمی‌شود. مثلا کسی که در سال ۸۳ و حدود ۲۰ سال بعد از اولین اکران «عقاب‌ها» هنوز بلیت می‌خرد و برای تماشای آن به سینما می‌رود، بی‌شک به دلیل عدم دسترسی به این فیلم از طریق ویدئوهای vhs  و لوح‌های فشرده نبوده است. اساسا اگر همه‌چیز به این تکنولوژی‌های جدید مرتبط بود، وقتی مردم می‌دانند که فسیل نهایتا ۲ الی ۳ ماه دیگر در پلتفرم‌ها و فضای وب در دسترس است، نباید دو میلیون و 300 هزار نفر بلیت سینما می‌خریدند و آن را روی پرده می‌دیدند. بررسی وضعیت مخاطبان سینمای ایران باید با لحاظ کردن مسائل مختلفی صورت بگیرد و در کنار آن به تحلیل‌های دقیق هم نیاز است. در ادامه بررسی‌های آماری دقیق‌تری راجع‌به پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در دوره پس از انقلاب آمده است که متاسفانه رکوردشکن سال ۱۴۰۲ در میان‌شان نیست. البته این فیلم با توجه به سپری شدن دوران قرنطینه کرونایی و از بین رفتن عادت فیلم دیدن مردم در سینما، باز هم تعداد مخاطبان قابل‌توجهی را به سمت سالن‌ها کشانده است. در این فهرست اخراجی‌ها هم که در روزهای اخیر پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران معرفی شده بود، رتبه پنجم را دارد و آن آمارسازی مشکوک درست نیست. عقاب‌ها که درصدر این فهرست قرار می‌گیرد، در زمان خودش توانست ۱۰ درصد از جمعیت ایران را به سالن‌های سینما بکشاند و باید به این موضوع هم به عنوان یک شاخص مهم توجه داشت. در خیلی از کشورهای جهان مردم سالیانه به اندازه دو برابر جمعیت‌شان به سینما می‌روند و این ظرفیت باید در ایران هم فعال می‌شد. به‌علاوه، اکران و به طور کلی‌تر نمایش یک فیلم فرآیندی طولانی و دارای پیچ و خم‌های متنوعی است و امکان دارد که یک فیلم در طول زمان خوب‌تر دیده شود نه در فصل کوتاه و موقت اکران. سینمای ما در سال‌های اخیر به این مساله کم‌توجه بوده و عمدتا به چیزی جز رکوردزنی‌های دو-سه ماهه فکر نمی‌شود. در ادامه آمارهای متنوعی را راجع‌به آثار پرمخاطب سینمای ایران مشاهده می‌کنید که در چند جدول تنظیم شده‌اند.


 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟