• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۳ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اوضاع آبی‌ها در جزیره اصلا مساعد نیست

بولی و بازیکنان متهمان اصلی بحران چلسی

حقیر در دربی حساس لندن برابر آرسنال تازه‌ترین شاهکار باشگاه پرحاشیه چلسی در این فصل است. تیمی که با مالکان جدید و تغییرات چند باره در کادرفنی تلاش داشت تا خود را به جمع مدعیان برساند.

بولی و بازیکنان متهمان اصلی بحران چلسی

محمدحسین سبحانی، خبرنگار:تحقیر در دربی حساس لندن برابر آرسنال تازه‌ترین شاهکار باشگاه پرحاشیه چلسی در این فصل است. تیمی که با مالکان جدید و تغییرات چند باره در کادرفنی تلاش داشت تا خود را به جمع مدعیان برساند، اما هر‌چه بیشتر دست و پا زد بیشتر به انتهای جدول نزدیک شد. حالا فرانک لمپارد که به‌عنوان اسطوره باشگاه و در قامت سرمربی موقت به استمفوردبریج برگشته است با 6 باخت پیاپی در آستانه ثبت یک رکورد تاریخی قرار دارد و عملا دومین دوره مربیگری‌اش در جمع‌آبی‌های لندنی می‌تواند به یکی از سیاه‌ترین برهه‌های زندگی ورزشی‌اش بدل شود. هافبک درخشان سال‌های قبل چلسی در نخستین برهه قبول هدایت آبی‌ها توانست در‌زمانی‌که تیم از پنجره نقل‌و‌انتقالاتی محروم بود تیم را از بحران خارج کرده و با اتکا به ستاره‌های جوان باشگاه حتی به سهمیه لیگ قهرمانان نیز رسید، اما این‌بار اوضاع کاملا فرق می‌کند. باشگاه به‌شدت با مشکلات مدیریتی روبه‌رو است و خریدهای پرتعداد و هزینه‌های هنگفت هم نتوانسته آنها را از شرایط بغرنج این فصل خارج کند. البته شاید کمترین نقش در ناکامی‌های اخیر را لمپارد داشته باشد که راهی تیمی شده که از همان اوایل فصل با برنامه‌ریزی اشتباه و هدف‌گذاری‌های غلط کار را آغاز کرد و هر‌چه گذشت این اشتباهات بیشتر نمایان شد. اگر‌چه چلسی حتی خطر سقوط را نیز حس می‌کند، اما با توجه به شرایط جدول وقوع چنین فاجعه‌ای برای باشگاه کمی بعید به‌نظر می‌رسد. بسیاری از کارشناسان معتقدند تاد بولی که اصلی‌ترین مالک باشگاه است و حدود یک‌سال پیش این باشگاه را از رومن آبراموویچ روس خرید، بیشترین نقش را در عدم‌موفقیت تیم در این مدت داشته و پس از او هم باید به انتقاد از بازیکنان تیم پرداخت که‌ انگیزه لازم را در مسابقات ندارند و با تعصب کم و غرور زیاد در مسابقات حاضر می‌شوند. آنها به حرف‌های سرمربیان تیم در این فصل کمتر توجه داشته‌اند و اغلب آنچه را که خودشان تصور می‌کنند درست است در زمین پیاده می‌کنند. اتفاقی که به‌خصوص در زمان حضور توماس توخل و گراهام پاتر رخ می‌داد و مشخص بود که رختکن تیم عملا از هم پاشیده و به چند بخش تقسیم شده است. 
چلسی همین دو سال پیش با توخل آلمانی قهرمان اروپا شد و از آن تیم هنوز 8 بازیکن در ترکیب کنونی باقی‌مانده است، اما آبی‌ها در این فصل اصلا نشانی از آن تیم ندارند و فرسنگ‌ها با آن تیم فاصله دارند. توخل در همان اوایل فصل با نتایج ضعیفی که کسب کرد از سمتش برکنار شد و البته انتقادهایی وجود داشت که چرا به این آلمانی کاربلد زمان بیشتر داده نشد. بولی اگر‌چه در آمریکا سابقه مدیریت تیم‌های ورزشی را داشته اما تجربه‌ای در فوتبال نداشت و شاید همین موضوع باعث شده تا حتی صرف هزینه عجیب 600 میلیون پوندی در طول یک فصل هم نتواند برای این باشگاه موفقیتی به‌دنبال داشته باشد. چلسی از همان تابستان تقریبا دست روی هر‌بازیکنی گذاشت او را خرید و بولی تصور می‌کرد با خرید ستاره‌ها می‌تواند تیمش را به موفقیت برساند، اما خیلی زود فهمید که چنین شیوه‌ای در فوتبال اصلا جواب نمی‌دهد؛ چراکه اگر چنین بود الان پاری‌سن‌ژرمن باید چندین قهرمانی اروپا را در کارنامه خود می‌دید. 
حالا تیمی که طی حدود 19‌سال با مدیریت آبراموویچ به یکی از قدرت‌های فوتبال جزیره و اروپا بدل شده بود و جام‌های زیادی را به ویترین افتخاراتش اضافه کرده بود نه‌تنها فصل بعد در رقابت‌های اروپایی حضور نخواهد داشت بلکه حتی ممکن است در اتفاقی عجیب و تاریخی به چمپیونشیپ سقوط کند. 
همان‌طور‌که برکناری توخل و هزینه 22 میلیون پوندی برای به‌خدمت گرفتن پاتر از برایتون چاره‌ساز نبود حالا لمپارد هم نتوانسته تیم را به ثبات برساند و یکی پس از دیگری بازی‌هایش را می‌بازد. در چنین اوضاعی بولی به‌دنبال این است که باز هم در تابستان دست به تغییر سرمربی زده و در رکوردی جالب در همین مدت کم به‌سراغ همکاری با چهارمین سرمربی برود. از پوچتینو به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه باشگاه نام برده می‌شود، اما در چنین اوضاعی که تیم 42 امتیاز از آرسنال کمتر اندوخته و برای سال بعد حتی سهمیه لیگ کنفرانس را هم کسب نخواهند کرد باید دید آیا مرد آرژانتینی هدایت این تیم را خواهد پذیرفت و از طرف دیگر کدام‌یک از ستاره‌های کنونی تیم حاضرند در چنین اوضاعی در لندن بمانند و همچنان پیراهن چلسی را به تن کنند. این در‌حالی است که گفته می‌شود برخی از خریدهای جدید تیم از انتخاب خود پشیمانند و شاید در تابستان به تیم دیگری نقل‌مکان کنند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک