• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۳ - ۲۲:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
پیکان در آستانه بازی با پرسپولیس و سپاهان جوش آورد

خودروسازان نگران اتهام تبانی

حکایت جریمه بخشیده شده‌ای که از پیکانی‌ها کسر شد

تیم فوتبال پیکان هیچ‌گاه در لیگ برتر در چنین شرایط حساسی قرار نگرفته بود. دو بازی مهم و حساس با دو تیم بالای جدول که نتیجه‌اش می‌تواند تعیین‌کننده قهرمان لیگ برتر باشد. همین حساسیت در آستانه بازی با پرسپولیس، خودروسازان را وارد حواشی بسیاری کرده به‌طوری‌که حالا بازیکنان اعتصاب کرده‌اند و اختلافات داخلی در این تیم شکل گرفته است. 

خودروسازان نگران اتهام تبانی

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:تیم فوتبال پیکان هیچ‌گاه در لیگ برتر در چنین شرایط حساسی قرار نگرفته بود. دو بازی مهم و حساس با دو تیم بالای جدول که نتیجه‌اش می‌تواند تعیین‌کننده قهرمان لیگ برتر باشد. همین حساسیت در آستانه بازی با پرسپولیس، خودروسازان را وارد حواشی بسیاری کرده به‌طوری‌که حالا بازیکنان اعتصاب کرده‌اند و اختلافات داخلی در این تیم شکل گرفته است. 

چرخه زیرمجموعه‌های وزارت صمت
در شرایطی که بازیکنان و مربیان تیم فوتبال پیکان خود را برای بازی حساس با پرسپولیس آماده می‌کردند عدم همکاری باشگاه در پرداختی‌ها باعث واکنش بازیکنان شد. آنها که اغلب به دلیل بدون تماشاگر بودن از منفعل‌ترین تیم‌های لیگ هستند، به محض اینکه متوجه توجه رسانه‌ها و اهالی فوتبال به خود شدند باب اعتراض را باز کرده و مدعی شدند دریافتی کمی دارند. بی‌توجهی مسئولان این باشگاه به اعتراض بازیکنان باعث شد آنها دست به اعتصاب بزنند. شاید اگر پیکانی‌ها در شرایط عادی اعتصاب می‌کردند این موضوع چندان در رسانه‌ها بازتابی نداشت اما در آستانه بازی حساس با پرسپولیس این اعتصاب، هم برای رسانه‌ها جذاب شد و هم برای مدیران ایران‌خودرو. 
همه می‌دانند که ایران‌خودرو از زیرمجموعه‌های وزارت صمت است و باشگاه سپاهان نیز به‌نوعی با توجه به وابستگی به کارخانه فولاد مبارکه سپاهان، چرخه متصلی را با وزارت صمت تشکیل می‌دهد. حال پیکان با پرسپولیس رقیب اصلی سپاهان بازی دارد. طبیعی است که چرخه موجود و اتفاقاتی که در جدول افتاده این اعتصاب را حساس می‌کند. درنتیجه شنیدیم که کارخانه ایران‌خودرو برای اینکه حرف و حدیثی به وجود نیاید و متهم به چیزی نشود به سرعت مبلغی را به حساب باشگاه واریز کرد تا به بازیکنان پرداخت کند. 

چرا کارخانه مجاب به تزریق پول شد؟
شنیدیم قبل از اینکه حساسیتی به وجود بیاید و به محض اینکه بازیکنان اعتصاب کردند، در همان روزهایی که اظهارات ابراهیم شکوری درمورد زمین بازی با پرسپولیس خبرساز شده بود، همین قائم‌مقام بیانیه‌ای در کانال باشگاه منتشر کرد مبنی‌بر اینکه بازیکنان پیکان حدود هفتاد، هشتاد درصد پول گرفتند. در این بیانیه که در آن به‌نوعی بازیکنان نیز درصورت سرپیچی تهدید شده بودند، عنوان شده که باشگاه پیکان به تعهدات خود عمل کرده و تاکنون طبق قرارداد در پرداخت مطالبات پیش رفته است. 
این اظهارات نه‌تنها بازیکنان را آرام نکرد که باعث شد آنها همچنان به اعتصاب خود تا زمان وصول پول ادامه دهند. به این ترتیب تیر شکوری به سنگ خورد. در چنین شرایطی این سوال به وجود می‌آید اگر واقعا باشگاه پیکان به تعهدات خود این‌طور که در این بیانیه آمده عمل کرده پس چرا کارخانه در پی تزریق پول به بازیکنان است؟ اظهارات مسئولان تیم که مدعی شدند به بازیکنان پول می‌دهند و مبلغ در حساب باشگاه است و به بازیکنان می‌رسد چیست؟ مگر نه اینکه 80درصد گرفتند پس چرا می‌خواهند باز هم پول بدهند؟

جریمه‌ای که بخشیده شده بود!
حالا بهتر است باب دیگری از این پرونده مبهم را باز کنیم. باشگاه پیکان در بیانیه منتشره، مدعی شده بود بازیکنان پیکان با احتساب حق فدراسیون تا به حال حدود 61 درصد دریافتی داشته‌اند. از سوی دیگر، تعدادی از اعضای کادرفنی و تیم، بالغ بر ۷۰ درصد از قراردادشان را از باشگاه دریافت کرده‌اند که با احتساب ۱۰درصد جریمه به دلیل کسب نتایج ضعیف طی هفته‌های گذشته، اکثر بازیکنان تیم فوتبال بین 70 تا 80 درصد از قرارداد خود را تسویه کرده‌اند. 
هرچه در اخبار و رسانه‌ها جست‌وجو کردیم اطلاعیه و خبری مبنی‌بر این جریمه 10 درصدی طی هفته‌های گذشته پیدا نکردیم. تنها جریمه 10 درصدی این باشگاه مربوط به قبل از هفته سیزدهم لیگ برتر بود. در آن زمان این باشگاه، بازیکنان و اعضای تیم را به دلیل کسب نتایج ضعیف جریمه تعلیقی کرد و مدعی شد در صورت بهبود نتایج این جریمه بخشیده خواهد شد. با یک بررسی ساده در نتایج تیم پیکان متوجه شدیم این تیم بعد از این جریمه تعلیقی، با پرسپولیس بازی کرد و به تساوی رسید و پس از آن سپاهان را شکست داد و در همان زمان این جریمه با توجه به این نتایج بخشیده شد. پس باشگاه نمی‌تواند به جریمه‌ای که خودش آن را بخشیده بود استناد کند. به این ترتیب باز هم دریافتی بازیکنان به 80 درصد نمی‌رسید. از طرفی در آستانه نوروز هم پولی به باشگاه تزریق شد که چون مبلغ کمی بود فقط بین آنهایی که قرارداد پایین دارند تقسیم شد و درواقع دریافتی قراردادهای مبلغ پایین حدود 5 درصدی بیشتر از سایرین است و می‌توان با توجه به جمیع جهات مدعی شد اعضای تیم پیکان بین 55 تا 70 درصد دریافتی داشتند که تعداد آنهایی که بیشتر گرفتند براساس برخی شنیده‌ها حدود 10 نفر بود و البته با احتساب پول جدیدی که در دستورکار کارخانه قرار گرفت، در آستانه بازی مهم با پرسپولیس بیشتر می‌شود. 

نه کارخانه از حسینی راضی است نه حسینی از کارخانه
در چنین شرایطی از باشگاه پیکان باز هم خبرهایی مبنی‌بر تغییر شنیده می‌شود. برخی به دلیل اختلافات اخیر مدعی هستند شکوری که به عقیده آنها نقش چندانی در تصمیمات ندارد از این باشگاه رفتنی است و احتمالا به همراه حمید عباسی مدیرعامل باشگاه که کاملا در حاشیه قرار دارد از این تیم جدا می‌شوند. از سوی دیگر البته خبرهایی مبنی‌بر مذاکره شکوری با مربی جوان برای فصل بعد شنیده می‌شود. گویا این مربی که از دوستان نزدیک شکوری است به توافق هم رسیده است. مجتبی حسینی هم با شنیدن همین خبرها تصمیم به جدایی گرفته و بحث تیم ملی امید هم از همین جا شکل گرفت. درواقع حسینی درصورتی‌که جدا شود به تیم ملی امید خواهد رفت تا در جوار قلعه‌نویی کار کند. 
با این حال کارخانه نیز از عملکرد تیم ناراضی است. آنها از 27 بازی خود فقط 5 برد کسب کردند که آماری به‌شدت ناامید‌کننده است. این تیم هرچند نفرات جوانی دارد اما بیش از 3 برد خانگی ندارد و 2 برد دیگر را نیز در خانه هوادار و نفت مسجدسلیمان کسب کرده است. به این ترتیب آنها اگر حالا گزینه سقوط نیستند، باید در ابتدا مدیون رقبای قعرنشین و سپس قدردان تساوی‌های پرشمارشان باشند. این تیم 12 بار به تساوی دست یافته و به همین دلیل است که خود را در رده یازدهم جا داده است. 
تعداد گل زده نیم‌فصل اول ۷ گل است که شامل ۳ گل زده در خانه و 4 گل زده خارج از خانه است و نشان می‌دهد این تیم در کل 11 گل زده است. حالا فکر کنیم سهم نیم‌فصل دوم از ۱۲ هفته انجام شده از این 11 گل، فقط ۴ گل است که تعداد گل زده در خانه یک گل و تعداد گل زده خارج از خانه ۳ گل است. از طرفی این تیم 21 گل دریافت کرده که سهم نیم‌فصل اول ۱۲ گل خورده، ۲ گل در خانه و ۱۰ گل خارج از خانه است. تعداد گل‌های خورده نیم‌فصل دوم هم در ۱۲ بازی انجام شده ۹ گل خورده است که 4 تای آن در خانه و بقیه خارج از خانه بوده است. 
به این ترتیب آنها از 27 امتیازشان، 16 امتیاز را در نیم‌فصل اول کسب کردند که امتیاز کسب شده در خانه ۹ امتیاز و خارج از خانه ۷ امتیاز است. امتیاز کسب شده در ۱۲ بازی نیم‌فصل دوم ۱۱ امتیاز است که امتیاز کسب شده در خانه ۶ امتیاز و امتیاز کسب شده خارج از خانه ۵ امتیاز است. با چنین آماری شاید مدیران کارخانه حق داشته باشد خواهان تغییر شوند؛ چراکه چندی پیش که تغییراتی رخ داد و قرار بود وضعیت تیم با آمدن برخی افراد به تیم بهبود پیدا کند تغییری حاصل نشد و اوضاع حتی بدتر هم شد. درنتیجه به نظر می‌رسد این تیم باز هم شاهد تغییراتی است و این بار علاوه‌بر تغییرات مدیریتی، تغییراتی نیز در کادر فنی رخ می‌دهد. تغییراتی که ظاهرا حسینی هم با آن موافق است و دوست دارد از این تیم جدا شده و این‌طور که شنیده‌ایم تیم دیگری را تجربه کند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار