• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۱ - ۲۳:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
گفتاری در باب شهید امر به معروف و نهی از منکر

شهید الداغی دختر ایران را تنها نگذاشت

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان با انتشار ویدئوی شهادت حمیدرضا الداغی جوان خوش‌غیرت سبزواری در صفحه تلگرامی خود یادداشت‌های کوتاهی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر نوشته است. آنچه می‌خوانید دو یادداشت از این پژوهشگر دینی است و بخشی از مصاحبه او در واکنش به اظهارات فردی که با عنوان حقوقدان شهادت الداغی را نفله شدن تعبیر کرده است. 

شهید الداغی دختر ایران را تنها نگذاشت

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان با انتشار ویدئوی شهادت حمیدرضا الداغی جوان خوش‌غیرت سبزواری در صفحه تلگرامی خود یادداشت‌های کوتاهی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر نوشته است. آنچه می‌خوانید دو یادداشت از این پژوهشگر دینی است و بخشی از مصاحبه او در واکنش به اظهارات فردی که با عنوان حقوقدان شهادت الداغی را نفله شدن تعبیر کرده است. 
۱- به کرات گفته‌ام خاستگاه اصلی تحقق امر به معروف در جامعه، ولاء طرفینی زن و مرد جامعه است. هر طرحی که از آن ارتزاق نکند یا بدان نینجامد، نه خودی است و نه شدنی! ولاء متقابل اجتماعی در اسلام دو رو دارد: یکی پناه دادن و حمایت از هم کردن (۷۲ انفال) و دیگری امر به معروف و نهی از منکر کردن همگانی و متقابل (۷۱ توبه) اگر برای بخشی از جامعه (مثلا بی‌حجاب‌ها) به هر علت (ساخت سیاسی یا برساخت رسانه‌ای) این ذهنیت ساخته شد که: تو فقط امر و نهی می‌شوی! اما نه حمایت می‌شوی! و نه حق امر و نهی متشرعان و حاکمان داری! گسست و گسل اجتماعی شکل می‌گیرد. ولاء طرفینی از کار می‌افتد و نهی از بی‌حجابی هم به مقاومت مدنی آنها اصابت می‌کند! شهید الداغی تمثال زیبای روی دیگر سکه ولاء متقابل است. مصداق روشن «وَالَّذِینَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِک بَعْضُهمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ» است. او دختر کم‌حجاب را نهی از منکر نکرد، او را یاری داد و مأوای او شد. چاقو خورد اما دختر ایران را تنها نگذاشت! جامعه آسیب‌دیده از بی‌حجابی، به این روی سکه ولاء مومنانه نیازمند است؛ تا گاردش بشکند و نصیحت برادرانه و خواهرانه بپذیرد. این شهید عزیز را اگر همین گونه -که بود- روایت کنیم، به امر به معروف هم کمک می‌کنیم. اما اگر برعکس، مسبب خونش را بی‌حجابی و کم حجابی خواندیم (که بی‌سبب هم نیست!) و مایه شعار مرگ بر بی‌حجابش ساختیم؛ باز به‌جای التیامِ گسل و موثر کردن روی دیگر سکه ولاء اجتماعی (امر و نهی)، بر شکاف و گسست افزوده، امر و نهی‌ها را بی‌اثرتر می‌کنیم. 
۲-قنبریان همراه با پی‌نوشتی با این مضمون «نهی از منکر، پیشگیری از قربانی شدن‌هاست. اگر آن رفت، امداد و نجات هم نمی‌ماند!» از مایکل کوک، نویسنده کتاب دوجلدی «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» نقل‌قولی را روایت می‌کند. وی از ماجرای متروی شیکاگو کشف عجیبی کرد! در تجاوز به یک زن، ابتدا کسی به کمک نرفته بود و فقط بعد از رفتن متجاوز، کایلز او را دنبال کرده و جلوی ماشین پلیس را گرفته و به دستگیری متجاوز می‌انجامد! کوک این را که به یک قربانی کمک شود «امداد و نجات» می‌خواند که با وجود «اجماع اخلاقی» بر آن باز خوب انجام نمی‌شود! وی در این باره نوشته است: «در زندگی روزمره، ما نامی برای این وظیفه نداریم، هنوز به تدوین کلی مواردی که باید آن را به کار ببریم و شرایطی که از انجام آن معافیم نپرداخته‌ایم. اما این کاری نیست که فرهنگ ما آن را پرورده یا به آن سامان بخشیده باشد... من نیز چیزی در این مورد نمی‌دانستم تا اینکه ضمن تحقیقات اسلامی خود از آن آگاه شدم. اسلام برعکس، نام و تعالیمی ویژه برای چنین وظیفه اخلاقی گسترده‌ای دارد نام آن «امر به معروف و نهی از منکر» است.» (ج۱صص۱۸و۱۹) همین منجر به تحقیق گسترده کوک درباره امر به معروف و نوشتن این کتاب شد. او در این باره گفته است: «وظیفه امداد، تکلیفی است برای کمک‌رسانی به مردمی که دچار مشکلی هستند... اگر آن زن قربانی تجاوز نبود، بلکه در زلزله‌ای زیر آوار مانده بود در آن صورت رهگذران وظیفه داشتند به یاری او بشتابند. به عکس، امر به معروف وظیفه‌ای برای کمک به مردم گرفتار نیست، بلکه تکلیفی است برای جلوگیری از کار زشت (حتی اگر از سر رضایت باشد).» (ج۲ص۹۲۸)
۳- این پژوهشگر دینی در واکنش به اظهارات فردی که باعنوان حقوقدان شهادت الداغی را نفله شدن، تعبیر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: «بهتر است ما در جامعه سر یقینی‌ها به اشتراک برسیم که مورد قبول مردم باشد. امداد رساندن به یک فردی که کمک خواسته است یا در معرض قربانی شدن است، در همه عرف‌های دنیا یک وظیفه اخلاقی است و به‌تعبیر مایکل کوک اصلا اجماع اخلاقی سر این موضوع وجود دارد که باید کمک بشود. اگر این مرحله را هم زیرسوال ببریم به این معناست که اگر کسی قربانی سرقت، تجاوز یا هر نوع شرارتی قرار گرفت، پس کسی هیچ اقدامی نکند. چون یک کار نفله شدنی است. به‌نظرم این اظهارنظر حرف اشتباهی است و وجدان‌های عمومی می‌گوید که اگر کسی کمک خواسته باید کمک کرد. وجدان عمومی بیدار جامعه این حرف‌‌هایی را که می‌گویند نباید کمک باشد، برنمی‌تابد. آن سر دنیا نسبت به چیزی که از دست داده گله‌مند است و می‌گوید حتی دیگر امداد و نجات هم نداریم و حسرت مثل ما را می‌خورند؛ آن وقت عده‌ای متاثر از فرهنگ عامه غرب‌زدگی هستند و همین کار را زیر سوال می‌برند.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار