• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۱ - ۲۳:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۳
  • 3
  • 0

لزوم اجماع علمی برای مبارزه با تورم

بیش از 40 روز از آغاز سال 1402 می‌گذرد. در سال جاری که شعار آن، مهار تورم و رشد تولید بوده به نظر می‌رسد فرصت مناسبی است برای تحلیل آنچه گذشت و آنچه در پیش‌رو خواهیم داشت. در این خصوص شاید بخش اعظم تحلیل مربوط شود به آنچه که خود شعار سال در خود به‌صورت مستتر و آشکار دارا است.

مهدی اشجع، پژوهشگر:بیش از 40 روز از آغاز سال 1402 می‌گذرد. در سال جاری که شعار آن، مهار تورم و رشد تولید بوده به نظر می‌رسد فرصت مناسبی است برای تحلیل آنچه گذشت و آنچه در پیش‌رو خواهیم داشت. در این خصوص شاید بخش اعظم تحلیل مربوط شود به آنچه که خود شعار سال در خود به‌صورت مستتر و آشکار دارا است. اول اینکه در برخورد با تورم خاصه اگر از نوع تورم انتظاری باشد، اصل اساسی و مهم القای مبارزه با تورم و پرهیز از هرگونه اقدام در رابطه با رشد قیمت‌ها است. به بیان دیگر به دلیل آنکه تورم ذاتا پدیده‌ای پولی-اجتماعی است، مستقیم و غیر‌مستقیم از چگونگی انتظارات توده مردم متاثر است. این رابطه تا جایی است که حتی در ثبات شاخص‌های بنیادین اقتصادی نیز باور مردم به جهت‌گیری تورم و نظام اقتصادی تعیین می‌کند که در آینده، تورم داریم یا خیر و اینکه مثبت است یا منفی. بنابراین منطقی است اگر بگوییم در باب مبارزه با تورم ، قطعا اولین گام همان احیای انتظارات ضد تورمی و در عین حال مقابله با انتظارات تورمی رو به ازدیاد و بدون توقف جامعه اقتصادی است. در این باب اگرچه این مورد در انتخاب شعار سال به صورت هوشمندانه‌ای مستتر است، اما آنچه اهمیت دارد آن است که القای مهار تورم به افکار عمومی اصولا اولین مهره یک دومینوی اقتصادی است و چه‌بسا اگر اقدامات بعدی مسئولان اقتصادی نسبت به آن تحریک اولیه مثبت انتظارات ضد‌تورمی حالتی بی‌تفاوتگرایانه یا چه‌بسا در عمل و زبان کاملا متضاد داشته باشد، عملا نه‌تنها نتیجه مطلوب رخ نخواهد داد‌ بلکه اولین جرقه لازم برای فروریختن دیوار رو‌به‌رشد قیمت‌ها نیز بی‌اثر می‌شود‌ و مردم نسبت به انواع سیاست‌گذاری‌ها در حیطه حکمرانی اقتصادی مقاوم یا منفعل شده و در شرایطی حتی عکس‌العمل خواهند داشت کما‌اینکه مثال‌های مشابه بسیارند. این رابطه شاید ظریف‌ترین و حساس‌ترین بخش حکمرانی اقتصادی بوده و می‌تواند اعتبار اجتماعی دولت را ترمیم کند که نیاز اساسی این روزهای اقتصاد ایران است. 
بحث مستتر دیگر در شعار سال قطعا مبارزه با باوری است که رشد تورم را لازمه یا عنصر همراه با رشد تولید می‌دانند. اگر بپذیریم بنابر ظواهر و ترتیبات موجود در شعار سال هم مهار تورم بر رشد تولید اولویت دارد‌ (با ارجاعات علمی به واقعیت‌هایی که رشد تورمی به هیچ وجه در بلند‌مدت مطلوب نیست)، هنوز هم با این همه تجارب تلخ آزمون و باخت در اقتصاد کشور که محصول نسخه‌های قدیمی من‌جمله توسعه بی‌پروا و  بدهکارانه یا‌ آزاد‌سازی‌های قیمتی است تا به قول معروف تولید رشد پیدا کند، هنوز باورهای غلط مدیران اقتصادی اندک تغییری در خصوص کنار گذاشتن راه‌های غلط رفته نداشته است تا جایی که شاید مهار تورم را از طریق ایجاد رکود در اقتصاد می‌دانند. علی‌ای‌حال آنچه در این یک‌ماه گذشته از عملکرد برخی مسئولان شاهد بودیم برخلاف آن چیزی است که با مطالب بالا و شعار سال همسویی دارد. اگرچه پذیرش آنچه واقعیت اقتصادی است و اصلاح آن زمانبر بوده ‌نکار است، اما باید به یاد داشت اگر با فرمان قبلی قرار بود به مقصد برسیم‌، شعار سال قاعده قبلی را به چالش نمی‌کشید. بر این اساس شاید عمده ضعف اساسی حتی رد یا قبول اصل این گزاره‌ها نباشد، بلکه نداشتن اجماع علمی حول شیوه مواجهه با تورم مهم‌ترین مساله است. اجماع علمی حول هدف مهار تورم و رشد تولید دومین مهره دومینوی تحقق این هدف است و نمی‌شود بیش از این معطل باور مسئولان ماند و شاید القای این وحدت رویه حکمرانانه مهم‌تر از تحقق شعار سال باشد و این مهم مستلزم جابه‌جایی مدیران میانی بر اساس باور عملی به مرّ شعار سال است و نه حفظ ایشان براساس آمار رشدهای تورم‌دار. نکته اینجاست که تاکتیک‌ها بازیکنان فوتبال را مشخص می‌کنند و نه بالعکس. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۳

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار