• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۱ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
دکتر ولایتی در پیامی به مناسبت روز معلم تاکید کرد

نظام تعلیم‌وتربیت اسلامی مبنای رسیدن به هدف والای تربیتی

دکتر ولایتی در پیامی به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید مطهری و «بزرگداشت مقام معلم»، این روز بزرگ را به همه معلمان تبریک گفت. 

نظام تعلیم‌وتربیت اسلامی مبنای رسیدن به هدف والای تربیتی

دکتر ولایتی در پیامی به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید مطهری و «بزرگداشت مقام معلم»، این روز بزرگ را به همه معلمان تبریک گفت. 
متن این پیام و نوشتار به این شرح است: 
یاد و خاطره دانشمند شهید و استاد حکمت و اندیشه اسلامی دکتر مطهری را گرامی می‌داریم و از این فرصت استفاده می‌کنم تا کلامی چند، به قدر بضاعت، درخصوص تعلیم و تربیت اسلامی تقدیم کنم. 
علی بن عثمان هجویری (دانشمند و عارف نامدار قرن پنجم هجری قمری) که از معاصران معلمان بزرگ علم و عرفان اسلامی، ابوسعید ابوالخیر (357-440ق) و امام ابوالقاسم قشیری معروف به »استاد امام» (376-465ق) بوده است در کتاب کشف‌المحجوب (بخش 44) مقام معلمی را نخست و پیش از همه، منتسب به حضرت باری تعالی – جل و علی – می‌داند و می‌نویسد: «معرف و معلم عارفان و عالمان خداوند تعالی است که اندر دل‌های ایشان معرفت و علم آفرید.» 
زمینه این تعلیم در تلقی حکما، نخست به لحاظ فطری در تکوین نهاد انسان فراهم آمده و خداوند متعال به‌نوعی ضمیر انسان را پرورش داده که زمینه رشد و تعالی در آن فراهم ‌آید. آنگاه، تعلیم معلومات از طریق الهام و وحی صورت پذیرفته است که آن، ارتباط معنوی میان خالق و مخلوق باشد. حکیم ناصرخسرو قبادیانی (394-481ق) در زادالمسافرین (بخش 23، قول 22) می‌فرماید: «الهام – که آن وحی است- آغاز تعلیم است اعنی نخست معلم آن کس باشد که وحی از او آید» بدین‌ترتیب، این ارتباط معنوی (وحی) در دین مبین اسلام، با یک حرکت تعلیمی آغاز می‌شود که نقطه عزیمت و سرآغاز تعالیم متعالی اسلامی است؛ آنجا که حضرت باری تعالی – جل و علی – خطاب به برگزیده مردمان عالم محمد مصطفی(ص) می‌فرماید: «بخوان» و چون سرگشتگی بنده پرهیزگار خود را می‌بیند می‌فرماید: «بخوان به نام پروردگارت که آفرید. انسان را از علق آفرید. بخوان و پروردگار تو کریم‌ترین است. همان کس که به‌وسیله قلم آموزاند. آنچه را که انسان نمی‌دانست به او آموخت.» (علق: 1-5) 
پروردگار متعال در این چند آیه شریفه، افزون بر تعالیم دینی، عمیق‌ترین مسائل تعلیم و تربیت را به زبانی موجز بیان فرموده است. خداوند در مقام معلم، همراهی توامان دو خصیصه مهم معلمی را مورد تاکید قرار داده است:
1) سخاوت و گشاده‌دستی در تعلیم دانش‌ها؛ می‌فرماید: «[خداوند] آنچه را که انسان نمی‌دانست به او آموخت.» علی بن عثمان هجویری، عارف نامدار قرن پنجم هجری قمری، در «کشف‌المحجوب» می‌نویسد: «معرف و معلم عارفان و عالمان، خداوند تعالی است - جل جلاله و عم نواله - که اندر دل‌های ایشان معرفت و علم آفرید.» خداوند متعال پیش از هر معلم دیگری، چشم انسان را به روی گنجینه‌های دانش باز کرد. سپس، انبیا را مبعوث فرمود تا به تعلیم آدمیان همت گمارند. در مقام بعد، دست آدمیان را در تعلیم یکدیگر باز گذاشت؛ چنانکه می‌فرماید: «همان‌کس که به‌وسیله قلم آموزاند. آنچه را که انسان نمی‌دانست به او آموخت» یعنی خداوند اجازه داد معارفش به‌وسیله کتابت در میان آدمیان گسترش پیدا کند تا انسان رشد یابد. 
2) کرم و گشاده‌رویی در بذل این دانش‌ها: می‌فرماید: «بخوان و پروردگار تو کریم‌ترین است.» «کریم» صفت مشبهه از ریشه «کرم» است. مرحوم علامه دهخدا آن را «سود رساندن بلاعوض» (دهخدا، 1377، ص 18311) معنی می‌کند. در معنای این صفت یعنی «کریم»، نظر اندیشه‌ورزان گرامی را به این نکته ظریف جلب می‌کنم که هم در سوره علق و هم در سوره‌های انفطار (آیه 6) و النمل (آیه 40)، صفت کریم همراه «ربّ» آمده است. می‌فرماید: «اِقرَأ و رَبُّکَ الأکرم: بخوان و پروردگار تو کریم‌ترین است.» چرا در این آیات، صفت «ربوبیت» همراه صفت «کرم» آمده است؟ راغب اصفهانی در تفسیر خود از کلمه «رب» گوید: »ربّ در اصل، به معنی تربیت و پرورش است» (راغب اصفهانی، 1412ق، ص 336) همراهی و مقدم شدن صفت ربّ بر کریم در آیات فوق، شاید نشان‌دهنده آن باشد که خداوند پیش از آنکه کریم باشد، ربّ بوده است، یعنی پس از خلقت، انسان را پرورش داده، آنگاه بزرگوارانه با کرم و لطف خود با او رفتار کرده است. بخشی از این رفتار، آموزش دانش‌ها از سوی خداوند به انسان بوده است. 
خواجه رشیدالدین فضل‌الله بزرگ‌مردی بود که مجتمع بزرگ دانشگاهی او نشان‌دهنده «بلوغ دانش تعلیم و تربیت» در میان مسلمانان بوده است. مسلمانان به‌ویژه ایرانیان که بهره‌مند از تجربه سالیان دراز تعلیم و تربیت در مراکز مهم منطقه ازجمله جندی‌شاپور و بیت‌الحکمه‌ها و نظامیه‌ها بودند، بیش و پیش از هم‌قطاران خود در دیگر نقاط عالم به بینش عمیق در حوزه آموزش و پژوهش دست یافتند و از این منظر، جای مباهات و تفاخر برای ما ایرانیان مسلمان باقی است. افسوس که کورسویی از فروغ این مشعل‌های فروزان باقی است؛ مشعل‌هایی که در روزهای روشنگری اسلامی، یادگارها از خود بر جای گذاشته‌اند که امروز بخشی از میراث ناملموس بشری را تشکیل می‌دهد. 
او در خصلت معلمان می‌نویسد: «مردی باشد فاضل عالم به اصول دین و به فروع، نیکوسیرت و مشهور به‌صلاح و اگر متفنن (عالم به علوم و فنون مختلف) و عالم باشد به علوم عقلی و حسابی و ذوق باشد در سلوک، اولی‌تر باشد.» همو در خصال متعلمان می‌نویسد: «باید که متعلم[ان] مردم زیرک باشند و در تحصیل علم. . . مهوس (بسیار مشتاق) و مجد (تلاشگر) و متدین و امین باشند» (وقفنامه ربع رشیدی، ص 159) این می‌تواند قرینه و اماره‌ای باشد بر آنچه که اسلام از متعلم و متربی می‌خواهد. از مربی انتظار می‌برد که ضمن کسب دانش لازم در علوم، از معرفت دینی برخوردار و ملتزم به رعایت اصول و فروع دین باشد و در رفتار و کردار «نیکوسیرت» و «مشهور به صلاح» باشد. به همین ترتیب در مقابل، سفارش می‌کند که متربیان از مردم «زیرک» انتخاب شوند که بسیار مشتاق به فراگیری و تلاش باشند و در کنار این خصال نیک، متدین و امین باشند. اگر بر این توصیه‌ها پر بنگریم، به‌روشنی باور خواجه به «تعلیم و تربیت اسلامی» را درخواهیم یافت. 
از دیدگاه شهید مطهری، هدف غایی تعلیم و تربیت اسلامی تقرب الهی است؛ لذا نظام تعلیم و تربیت اسلامی باید مبنای رسیدن به این هدف والای تربیتی را فراهم سازد. برای رسیدن به این هدف غایی، باید به سایر اهداف تربیت اسلامی نیز نگاه کرد؛ زیرا این اهداف در ارتباط با هدف غایی هستند؛ اهدافی نظیر پرورش نیروی تفکر و اندیشه، پرورش حس مسئولیت اجتماعی، پرورش نیروی ایمان و تعبد، پرورش حس زیباگرایی و انبساط روحی، پرورش نیروی اراده و بهره‌گیری از اختیار و پرورش جسم. همه اینها در فضای یک گفت‌وگوی سالم میان مربی و متربی حاصل می‌شود که در فضای تعلیم‌و‌تربیت اسلامی از آن تعبیر به «ایثار» یا «عشق معلمی» می‌شود. ایثار و عشق معلمی یک فضای گفتمانی میان معلم و متعلم است که در آن، معلم هرآنچه لازم است به حد نهایت، و با جد و جهد به متعلم می‌آموزاند و در این کار، بخشنده و گشاده‌رو است. 
معلم با بهره‌ای از «عشق الهی» این فضای تعلیم‌و‌تربیت را شکل می‌دهد و به عنایت‌اللهی، بهره‌ای وافر از اجر اخروی می‌بیند؛ چنانکه امام محمد غزالی در کیمیای سعادت (رکن سوم، بخش 11 در پروردن و ادب کردن کودکان) می‌نویسد: «بدان که فرزند امانتی است اندر دست مادر و پدر و دل وی پاک است چون جوهر نفیس و نقش‌پذیر چون موم و از همه نقش‌ها خالی است و چون زمینِ پاک است که هر تخم اندر وی افکنی بروید. اگر تخم افکنی به سعادت دین و دنیا رسد و مادر و پدر و معلم اندر ثواب شریک باشند»
در پایان، برای معلمان و استادان عاشق سرزمین بزرگمان ایران، آرزوی توفیق و بهروزی در پناه حضرت حق و عنایات حضرات ائمۀ معصوم (علیهم‌السلام) را دارم. 
«غلام عشق شو کاندیشه این است / همه صاحبدلان را پیشه این است» (نظامی گنجوی). 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار