• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۱ - ۰۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۲
  • 0
  • 0
درباره شهدای اخیر سبزوار و سیستان‌وبلوچستان

غیرت شهر نخشکیده

هنوز خیلی از شلوغی‌های سال 1401 و اتفاقاتی که بعد از فوت مهسا امینی در کشور رخ داد فاصله نگرفته‌ایم. هنوز آن روزها و اتفاقات تلخ فراموش نشده و همچنان یادآوری آن روزها و ماجراهایش جلوی چشم خیلی از ماهاست. اما به‌هرحال این روزها خبری از آن جنس اتفاقات و خشونت‌ها نیست، از آن درگیری‌ها چیزی وجود ندارد و خیابان‌های شهرها آرام شده‌اند. ولی نوع دیگری از اتفاقات و احوالات در جامعه در جریان است و شاهد جنس دیگری از خشونت و درگیری‌ها هستیم. همین یک هفته گذشته را که با هم مرور کنیم.

غیرت شهر نخشکیده

هنوز خیلی از شلوغی‌های سال 1401 و اتفاقاتی که بعد از فوت مهسا امینی در کشور رخ داد فاصله نگرفته‌ایم. هنوز آن روزها و اتفاقات تلخ فراموش نشده و همچنان یادآوری آن روزها و ماجراهایش جلوی چشم خیلی از ماهاست. اما به‌هرحال این روزها خبری از آن جنس اتفاقات و خشونت‌ها نیست، از آن درگیری‌ها چیزی وجود ندارد و خیابان‌های شهرها آرام شده‌اند. ولی نوع دیگری از اتفاقات و احوالات در جامعه در جریان است و شاهد جنس دیگری از خشونت و درگیری‌ها هستیم. همین یک هفته گذشته را که با هم مرور کنیم. از شهادت آیت‌الله سلیمانی در بانک ملی بابلسر که بگذریم و حتی از ماجرای زیر گرفته شدن یکی از روحانیون در خیابان مرزداران تهران هم چشم‌پوشی کنیم چند اتفاق ناگوار دیگر هم رخ داده است که بی‌توجهی به آن و عدم بررسی علل و عوامل وقوع آنها می‌تواند دامنه و امکان تکرارشان را گسترده‌تر و نوعی از وحشت را در جامعه اپیدمی کند. می‌خواهند جامعه ای را ترسیم کنند  که هر روز و هر ساعت، مضطرب از وضعیت اقتصادی و نگران آینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی است. جامعه‌ای که برای مدتی در همین اواخر حتی از فرستادن فرزندانش به مدرسه هم ترس داشت و جامعه‌ای که چه دشمن، چه معاند و چه مغرض و چه حتی غیر از اینها در آن آبستن ایجاد و وقوع یک بحران جدیدند. 

قم
روز شنبه 9 اردیبهشت خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر حمله یک راننده قمی به یک طلبه در این شهر. امیر مختاری، فرمانده انتظامی شهرستان قم در ارتباط با جزئیات این اتفاق خاطرنشان کرد: «صبح روز شنبه 9 اردیبهشت در پی وقوع یک فقره تصادف منجر به جرح بین یک دستگاه خودروی تیبا و دو نفر عابر پیاده در خیابان شهدای قم، راننده خودروی تیبا که اهل قم نیز است بعد از تصادف و پیش از خارج شدن از خودرو، اقدام به خودزنی کرده و سپس با چاقو به یکی از مصدومان حادثه که معمم بود حمله‌ور می‌شود. هر سه مصدوم حادثه بلافاصله با آمبولانس به مرکز درمانی منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند. جراحت نفر دوم حادثه، سطحی بوده و از بیمارستان ترخیص شده است اما روحانی‌ای که با چاقو مورد حمله قرار گرفته بود از اتاق عمل خارج شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد. خبر فوتی که در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است مربوط به حادثه شنبه صبح نیست و مصدومان در بیمارستان هستند. فرد ضارب هم در بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار داد و تا زمانی که امکان بازجویی از این فرد وجود نداشته باشد نمی‌توان از علت و ‌انگیزه فرد ضارب صحبت کرد.»

سبزوار
کمی قبل‌تر از این اتفاق یعنی در روز شنبه 9 اردیبهشت‌ماه، خبر دیگری این بار از شهادت یکی از شهروندان سبزواری در رسانه‌ها منتشر شد. شهید حمیدرضا الداغی در جریان ایجاد مزاحمت چند جوان برای یک دختر برای حفاظت از او با مزاحمان درگیر می‌شود و آنها هم با وارد کردن ضربات چاقو او را مجروح می‌کنند و به دلیل شدت جراحات کمی بعدتر حمیدرضا الداغی به شهادت می‌رسد. روز گذشته معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار به دیدار خانواده این شهید آمر معروف رفت و در حاشیه این دیدار با تبریک و تسلیت شهادت این شهید والامقام به خانواده وی و مردم ولایتمدار سبزوار، گفت: «شهید الداغی با غیرت و بزرگمردی، در مسیر دفاع از ارزش‌های اسلامی و فریضه امر به معروف جان خود را فدا کرد. مستندات مربوطه و بررسی گزارش صحنه‌ای این رخداد حاکی از آن است که این شهید با حمیت و روحیه جوانمردی که داشت، رسالت خود را در عمل به امر به معروف و نهی از منکر دید و جان خود را بر سر نجات ۲ دختر از چنگال شروران متعرض گذاشت. ساعت 21:30 جمعه، هشتم اردیبهشت، گزارشی مبنی‌بر ضرب و جرح این فرد، توسط ۲ نفر از اشرار به دست ما رسید که موضوع مورد پیگیری قرار گرفت. پس از گزارش‌های رسیده از دستگاه‌های امنیتی و بررسی مستندات میدانی، جمع بررسی‌ها حاکی از آن بود که این عزیز که مقابل یک مرکز آموزش زبان، منتظر فرزند خود بود، متوجه درگیری و مزاحمت ۲ شرور نسبت به ۲ خانم نوجوان شده بود که به حکم وظیفه انسانی و دینی، نتوانست بی‌اعتنا از کنار آن بگذرد. شهید الداغی با روحیه‌ای شجاعانه و غیرتمندانه در دفاع از ناموس مردم، سینه خود را سپر این حادثه کرد و به مقابله با اشراری برخاست که قصدشان شرارت و ایجاد مزاحمت برای ۲ بانو بود. پس از رهایی خانم‌ها از دست اشرار، آنان به آمر به معروف حمله کرده و وی را از پشت و روبه‌رو با ضربات متعدد چاقو هدف قرار داده و به‌شدت مجروح کردند که پس از انتقال وی به بیمارستان، به دلیل شدت جراحات وارده، پس از ساعاتی جان باخته و به فیض شهادت نائل آمد. بلافاصله نشست شورای تامین شهرستان برگزار شد و با تشکیل پرونده دادستانی به ماجرا ورود یافت و در کمتر از ۱۰ ساعت ۲ فرد شرور مزبور دستگیر شدند. با هماهنگی خانواده شهید، ستاد مراسم تشییع پیکر شهید «حمیدرضا الداغی» تشکیل شده است و آیین تشییع پیکر این شهید، روز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، ساعت ۹ صبح از مسجد جامع تاریخی سبزوار به سمت گلزار شهدای این شهر برگزار می‌شود. مردم ولایتمدار سبزوار با حضور پرشور در آیین تشییع این شهید امر به معروف و نهی از منکر، همچون گذشته بیعت خود را با ولایت فقیه و ارزش‌های اسلامی نشان خواهند داد.»
سراوان
روز یکشنبه 10 اردیبهشت خبر دیگری این بار از سراوان استان سیستان‌وبلوچستان همه توجهات را به خودش جلب کرد. علیرضا شهرکی، رئیس‌پلیس آگاهی شهرستان سراوان ترور شد. دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان در ارتباط با این اتفاق خاطرنشان کرد: «در اقدام ترور مسلحانه صبح یکشنبه 10 اردیبهشت در شهرستان سراوان و به شهادت رساندن سرگرد علیرضا شهرکی، همسر وی نیز که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود و مجروح شده به علت شدت جراحات وارده علی‌رغم تلاش کادر درمان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. رئیس‌پلیس آگاهی انتظامی شهرستان سراوان همراه با همسرش در یک اقدام کور مسلحانه در یکی از خیابان‌های این شهرستان مورد هدف گلوله قرار می‌گیرد که هر دو به فیض شهادت می‌رسند. از این شهیدان والامقام یک فرزند دختر ۱۶ ساله و یک پسر ۱۵ ساله به جا مانده است.» در ارتباط با عوامل این ترور هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست. 
بخشی از نقشه ایران‌ستیزان القای ناامنی در اذهان مردم است. اینها که بالا گفته شد اتفاقاتی است که همگی در کمتر از یک هفته در کشور رخ داده و نگرانی‌هایی را نسبت به وضعیت جامعه و خشونت موجود در طبقات مختلف اجتماعی ایجاد کرده است. فارغ از اینکه هر کدام از اینها می‌تواند چه علت‌هایی داشته باشد و دارد، اینکه این حجم از خشونت در جامعه جاری است و سوای این روابط بین مردم هم خصوصا به‌خاطر اتفاقات چند ماه گذشته حتی با هم تیره و تار شده، نگرانی‌ها را جدی‌تر هم می‌کند و باید دنبال راهکاری عاجل و راه‌حلی جدی بود تا دیگر شاهد این توالی و تکرار بحران‌ها در پس یکدیگر نباشیم و آرامش روانی جامعه به این سادگی مخدوش نشود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۲

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار