• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۰۹ - ۲۳:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
برنامه‌های تیم ملی تا جام ملت‌های آسیا 2023 مشخص شد

ژنرال به مصاف کی‌روش می‌رود؛ شرکت در کافا قطعی است

استارت صعود به جام‌جهانی از آبان ماه

کادرفنی تیم ملی فوتبال ایران به‌منظور آماده‌سازی این تیم برای حضور پرقدرت در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023 که به میزبانی قطر برگزار خواهد شد از حالا برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است.

ژنرال به مصاف کی‌روش می‌رود؛ شرکت در کافا قطعی است

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:کادرفنی تیم ملی فوتبال ایران به‌منظور آماده‌سازی این تیم برای حضور پرقدرت در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023 که به میزبانی قطر از تاریخ 12 ژانویه تا 10 فوریه 2024 (22 دی تا 21 بهمن) برگزار خواهد شد از حالا برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است؛ از شرکت در تورنمنت‌های آسیایی تا حضور سرمربی در کشورهای خارجی به‌منظور زیرنظر گرفتن لژیونرها. با این حال نکته بسیار مهمی که در حال حاضر مدنظر امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران قرار گرفته، به نحوه پیشبرد این برنامه‌ها مربوط می‌شود که در حال حاضر نیز برای نیل به این هدف، تشکیلات فوتبال ایران بسیج شده‌اند تا با کمک به تیم ملی بزرگسالان، این تیم با کادری داخلی بعد از سال‌ها در آسیا به موفقیت برسد. بر همین اساس و به‌منظور حضور پرقدرت تیم ملی در جام ملتهای قطر، 4 فیفادی به شرح زیر پیش روی شاگردان قلعه‌نویی قرار دارد. 22 تا 30 خرداد، 13 تا 21 شهریور، 17 تا 25 مهر و 22 تا 30 آبان. 

 برای خرداد پلن B نداریم
در همین راستا تیم ملی ایران قرار است بعد از برگزاری دو دیدار تدارکاتی زیر نظر کادرفنی جدید خود در ایام نوروز 1402، در اولین گام در تورنمنت آسیای مرکزی(کافا) شرکت کند. این در حالی است که بعد از آنکه گفته شد با انصراف روسیه و به دلیل شرایط میزبانی، تیم ملی ایران در تورنمنت کافا شرکت نمی‌کند، نظر امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی ایران بازهم تغییر کرده و به احتمال بسیار زیاد تیم ملی کشورمان به صورت قطعی در این رقابت‌ها شرکت خواهد کرد. 
پیش از این اعلام شده بود قلعه‌نویی به دلیل ضعیف بودن رقبا و برگزاری رقابت‌ها در چمن مصنوعی، به‌طور رسمی با حضور تیم ملی بزرگسالان در این رقابت‌ها مخالفت کرده و به‌منظور حمایت و تقویت تیم ملی المپیک، به فدراسیون فوتبال پیشنهاد داده که این تیم در مسابقات کافا شرکت کند. در ادامه سرمربی تیم ملی چند روز بعد درحالی‌که جلسه مشترک با مسئولان سازمان لیگ را برگزار کرده بود، در جمع خبرنگاران گفت: «قرار شد برویم امکانات قرقیزستان را ببینیم. می‌گویند تیم کنیا هم به کافا اضافه شده است. عمان هم که هست. می‌گویند بازی‌ها روی چمن طبیعی است نه مصنوعی. قرار شد بازدیدی داشته باشیم. اگر شرایط مدنظر کادر فنی فراهم باشد به کافا می‌رویم.» البته یک روز پس از صحبت‌های قلعه‌نویی، قرعه‌کشی کافا با غیبت کنیا انجام شد تا بعد از غیبت روس‌ها، خبری از حضور کنیا هم در این مسابقات نباشد. 
 نخستین دوره تورنمنت کافا در رده بزرگسالان قرار است از 20 تا 30 خرداد برگزار شود و پس از انجام دیدارهای مرحله گروهی در قرقیزستان، مراحل رده‌بندی و نهایی نیز به میزبانی ازبکستان انجام خواهد شد و تیم ملی فوتبال کشورمان نیز در گروه اول این مسابقات باید به مصاف قرقیزستان و افغانستان برود. گفتنی است دیدارهای گروه ایران در روزهای 20، 23 و 26 خرداد انجام می‌شود. 
همچنین با تصمیم امیر قلعه‌نویی، حمید مطهری مربی تیم ملی و مهدی خراطی رئیس دپارتمان تیم‌های ملی فوتبال برای ارزیابی مسابقات کافا و کیفیت میزبانی قرقیزستان هفته آینده به این کشور سفر می‌کنند و در صورتی که این دو نفر به‌عنوان نمایندگان سرمربی تیم ملی شرایط هتل و زمین‌های این تورنمنت را مناسب بدانند، تیم ملی عازم این تورنمنت خواهد شد. یعنی سرمربی تیم ملی امکانات موجود در کشور قرقیزستان را شرط حضور تیم ملی در این تورنمنت اعلام کرده است. 
نکته قابل توجه اینکه با اعلام یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال حضور تیم ملی کشورمان در این رقابت‌ها قطعی است؛ چراکه در فاصله کم باقیمانده تا رقابت‌های کافا، دیگر فرصت جایگزینی برنامه‌ها و پیدا کردن حریف تدارکاتی جدید وجود نخواهد نداشت. این بدان معناست که تحت هر شرایطی و حتی در صورت میزبانی ضعیف و برآورده نشدن انتظارات قلعه‌نویی نیز، تیم ملی چاره‌ای جز شرکت در رقابت‌های کافا ندارد؛ چراکه در غیر این صورت تیم ملی در فیفادی پیش رو بی‌برنامه خواهد ماند. 

 شهریور؛ میزبانی از ۲ تیم غیرآسیایی در تهران
اگرچه با اعلام یکی از مربیان تیم ملی برنامه‌های این تیم، به‌روز و به‌ساعت آماده شده و تا روز آغاز جام ملت‌های آسیا تمامی برنامه‌ها مشخص هستند اما به نظر می‌رسد همچنان خبری از جزئیات این برنامه‌ها در فیفادی شهریورماه نباشد. در این خصوص شنیده می‌شود برخی مذاکرات برای پیدا کردن حریف تدارکاتی و میزبانی از این تیم‌ها ادامه دارد؛ هرچند هنوز توفیقی در این زمینه حاصل نشده است. 
با این حال روز گذشته یکی از مدیران فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی اعلام کرده بود حریفانی سرسخت طی برنامه‌ای فشرده در فیفادی‌های پیش رو برای تیم ملی در نظر گرفته شده‌اند که بنابراین باید صبر کرد تا با مشخص شدن حریفان تیم ملی در این فیفادی، صحت ادعای این مقام مسئول مشخص شود. 
البته شنیده‌ها حاکی است کادرفنی تیم ملی ترجیح می‌دهد تیم ملی در این بازه زمانی در تهران از حریفان تدارکاتی خود میزبانی کند، ضمن این‌که طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» مذاکره با برخی رقبای غیرآسیایی برای برگزاری دو دیدار دوستانه در فیفادی شهریور ادامه دارد.

 در انتظار تقابل با کی‌روش در مهرماه
در ادامه برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران جهت حضوری قدرتمند در جام ملت‌های آسیا، تیم کشورمان در تورنمنت چهارجانبه اردن شرکت می‌کند. این تورنمنت از 17 تا 25 مهر برگزار خواهد شد. 
در این مسابقات، تیم‌های ملی فوتبال ایران، قطر، اردن و عراق حضور خواهند داشت. تقابل تیم ملی کشورمان با قطر که هدایت آن را کارلوس‌ کی‌روش برعهده دارد، از اتفاقات ویژه این مسابقات خواهد بود. 
همچنین بازی با عراق رقیب سنتی تیم ملی نیز می‌تواند حساسیت‌های خاص خود را داشته باشد. البته هنوز سازوکار و نحوه برگزاری این رقابت‌ها اعلام نشده است. 

 استارت کار جام‌جهانی 2026 از آبان ماه
رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا از مهرماه سال جاری آغاز می‌شود، البته در دور اول تیم‌هایی که در رده‌های پایین رنکینگ فیفا حضور دارند برای رسیدن به مرحله دوم مقدماتی به مصاف هم خواهند رفت. لازم به ذکر است در این مرحله 22 تیم در دو دیدار رفت و برگشت با هم دیدار خواهند کرد و 11 تیم برتر به مرحله بعدی صعود خواهند کرد. 
این مرحله از آبان ماه در 9 گروه 4 تیمی آغاز شده و تیم ملی ایران نیز به همراه سایر قدرت‌های قاره‌کهن از این مرحله کار خود را آغاز خواهد کرد. بنابراین در فیفادی آبان این فرصت برای شاگردان قلعه‌نویی وجود خواهد داشت تا دو دیدار از مرحله دوم سری رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2026 را برگزار کنند تا به این ترتیب برنامه این تیم در این ماه نیز به این شکل پر شده باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار