• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۰۶ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فتح‌الله‌زاده جلسه با هافبک ازبک را به‌هم زد

مشکل آمانوف بالا گرفت

خارجی‌های استقلال اقدام جدیدی نکرده‌اند!

تیم فوتبال استقلال که در ماه گذشته با تغییرات مدیریتی و سپس شکست در دربی، پرحادثه‌ترین ماه خبری خود را پشت سر گذاشت، همچنان گرفتاری‌های زیادی را پیش‌رو دارد که باید درصدد حل‌وفصل و رفع آنها باشد.

مشکل آمانوف بالا گرفت

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم فوتبال استقلال که در ماه گذشته با تغییرات مدیریتی و سپس شکست در دربی، پرحادثه‌ترین ماه خبری خود را پشت سر گذاشت، همچنان گرفتاری‌های زیادی را پیش‌رو دارد که باید درصدد حل‌وفصل و رفع آنها باشد. از یک‌سو با وجود ادعای مدیران باشگاه نسبت به پرداخت مطالبات خارجی‌های سابق این باشگاه، آنها مدعی هستند پولی را دریافت نکرده‌اند، از سوی دیگر خارجی‌های این باشگاه یعنی اعضای کادرفنی و دو بازیکن این تیم مدت‌هاست دریافتی نداشته‌اند و درنهایت هم مشکلات مالی فعلی باعث شده همان‌طور که در گزارش دیروز اشاره کردیم، ستاره‌های آبی برای فصل بعدی سرنوشت نامشخصی داشته باشند. 

 خارجی‌های استقلال همچنان در انتظار
استقلالی‌ها طی روزهای گذشته با انواع خبرهای عجیب مواجه شده‌اند. خبرسازی‌هایی که از دیدار با هوادار آغاز شده و درنهایت هم بعد از شکست این تیم در دربی، پیرامون خارجی‌های این تیم ازجمله سیلوا و یامگا قوت گرفت تا جایی که برخی مدعی شدند اگر بازیکن فرانسوی تا روز جمعه مطالباتش را دریافت نکند، عطای همکاری با باشگاه استقلال را به لقایش خواهد بخشید و ایران را ترک خواهد کرد. 
در این بین حتی برخی به ساپینتو اشاره کردند و با توجه به این نتیجه و از دست رفتن پیروزی خواستار قطع همکاری با وی شدند. هرچند خود این سرمربی از قبل در این زمینه پیش‌دستی کرد و قبل از دیدار با ذوب‌آهن در نشست خبری مدعی شد که 4 ماه است پولی دریافت نکرده و می‌تواند در هر لحظه قراردادش را یک‌طرفه فسخ و با استقلال قطع همکاری کند. 
از سویی یامگا و سیلوا دو بازیکن خارجی دیگر آبی‌ها نیز طی هفته‌های گذشته نوتیس‌های خود را به باشگاه ارائه داده و اعلام کرده‌اند باید معوقات خود را تا فرصت مشخصی دریافت کنند. با همه این تفاصیل با وجود آنکه کریمی روز گذشته در گفت‌وگویی در این خصوص اعلام کرده بود «یامگا 10 روز قبل نوتیس داده است» اما این بازیکن در این مدت اقدام جدیدی را انجام نداده و همه‌چیز منوط به آن است که تا پایان رقابت‌های لیگ برتر فکر عاجلی برای تسویه‌حساب با این بازیکن فرانسوی صورت بگیرد. 
کریمی در این خصوص تاکید کرده بود که «کارهای مربوط به مطالبات یامگا را انجام دادم. مطالبات او 180 هزار یورو است. از بانک‌شهر درخواست کردم و آنها هم قبول کردند در این زمینه به ما کمک کنند. قرار شد از وزارتخانه دستور بگیرم و وزیر ورزش نامه بدهد. پیگیر این موضوع هستم. مطالبات بقیه خارجی‌ها را هم حل می‌کنیم.»
طبق شنیده‌ها سیلوا نیز چنین وضعیتی دارد و با وجود آنکه هر دو بازیکن تا دو فصل بعدی با استقلال قرارداد دارند، اگر در موعد مقرر پرداختی به آنها صورت نگیرد، آنها به‌سادگی هرچه تمام می‌توانند قرارداد خود را به‌صورت یکطرفه فسخ کنند و به این ترتیب نه‌تنها به کار خود با استقلال پایان خواهند داد، بلکه با شکایت به فیفا می‌توانند این رقم را با دیرکرد تاخیرش دریافت کنند. 
این در شرایطی است که ساپینتو هم اقدام جدیدی را نسبت به دادن هشداری جدید یا فسخ قرارداد انجام نداده و تمامی این افراد در انتظارند که طی روزهای آینده از باشگاه دریافتی داشته باشند. 

 وضعیت آمانوف پیچیده شد
زیزبک آمانوف، هافبک ازبکستانی استقلال که در نیم‌فصل سال قبل (فصل بیست‌ویکم) به این تیم پیوست، سرانجام در اسفندماه سال گذشته و در شرایطی که باشگاه استقلال حق و حقوقش را نپرداخته بود، با استناد به بندی از قراردادش از این تیم جدا شد. این درحالی است که با بیرون ماندن این بازیکن از لیست ساپینتو در بازی‌های پیاپی، آمانوف خودش به این نتیجه رسیده بود که ازلحاظ فنی به کار استقلالی‌ها نمی‌آید و بر همین اساس درست فردای شبی که پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستانی بسته شد، وی قراردادش را فسخ کرده و راهی کشورش شد. 
نکته قابل‌توجه اینکه این بازیکن پس از فسخ یک‌طرفه قراردادش با باشگاه استقلال مدعی شد که نوتیس قبل از فسخ قرارداد یک‌‌طرفه با استقلال را داده و این هشدار را از طریق ایمیل به باشگاه ارسال کرده اما گویا مسئولان باشگاه عنوان کرده‌اند که چنین ایمیلی دریافت نکرده‌‌اند و این بازیکن این نوتیس را اشتباهی برای یکی از روزنامه‌های منتسب به ارگان این باشگاه ارسال کرده است!
درنهایت طرفین از یکدیگر به کمیته انضباطی فیفا شکایت کردند و حالا شنیده می‌شود بازیکن ازبکستانی که سابقه پوشیدن پیراهم تیم ملی کشورش را در کارنامه دارد، رقمی معادل حدود 400 تا 500 هزار دلار را درخواست کرده که استقلالی‌ها با نوشتن لایحه‌ای قصد دارند تا با توجه به شرح ماوقع برای فیفا این رای را شکسته و تقصیر را بر گردن این بازیکن بیندازند یا در خوشبینانه‌ترین حالت، مثل آرای میلیچ و دیاباته مقدار آن را کاهش بدهند. 
در همین خصوص برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند در روزهای گذشته و در شرایطی که مدیران باشگاه استقلال مشغول رایزنی با مسئولان دولتی برای دریافت پول جهت پرداخت طلب استراماچونی بودند، وکیل آمانوف درباره مطالبات این بازیکن اقدامات لازم را انجام داده و از طریق کمیته انضباطی فیفا حکم فوری برای دریافت مطالبات بازیکنش را دریافت کرده است. 
این در شرایطی است که باشگاه استقلال به‌تازگی بزرگ‌ترین پرونده مالی خود را بسته و درصدد است تا سایرین (طلبکاران داخلی) را هم به هر شکل ممکن راضی کند اما به‌نظر می‌رسد باز شدن یک پرونده خارجی دیگر یکی از مشکلات پیش‌روی استقلال علاوه‌بر پرداخت نشدن مطالبات خارجی‌‌های فعلی استقلال ازجمله ساپینتو و دستیاران پرتغالی‌اش، یامگا و رافائل سیلواست که روزهای بدتری نسبت به امروز را برای استقلال به‌وجود خواهد آورد. 
نکته جالب اینکه شنیده می‌شود در روزهایی که آمانوف به‌صورت مخفیانه قصد جدایی از استقلال را داشت؛ با پیشنهاد یکی از اطرافیان باشگاه به فتح‌الله‌زاده از وی درخواست می‌شود در نشستی با این بازیکن ازبکستانی با وی توافقاتی بر سر پرداخت مطالباتش صورت گیرد تا بعدا در این زمینه پرونده مالی جدیدی ایجاد نشود اما هربار مدیرعامل اسبق آبی‌ها این موضوع را پشت‌گوش انداخته و با بی‌توجهی به این امر باعث می‌شود سرنوشت ادامه همکاری این بازیکن با باشگاه استقلال پیچیده شود. 
در این خصوص اگر استقلالی‌ها نتوانند کمیته انضباطی فیفا را توجیه کنند باید رقم مطالبات بازیکن ازبکستانی را عینا به وی پرداخت کنند و در این زمینه نیز جای بحثی هم باقی نخواهد ماند. 
اگرچه با تغییرات مدیریتی ایجاد شده طی روزهای گذشته استقلالی‌ها مدعی شدند مطالبات استراماچونی، پادوانی و باشگاه الاهلی را پرداخت کرده‌اند و با وجود آنکه این امر هنوز ازسوی این افراد و باشگاه اماراتی تایید نشده است اما از باشگاه استقلال خبر می‌رسد همچنان مطالبات احمد موسوی به وی پرداخت نشده و در این زمینه تلاش‌ها برای این اقدام ادامه دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار