• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۰۴ - ۲۳:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

حذف جادوی کیفیت از تلویزیون

چند سالی است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی، به‌دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه‌های زیاد حمل‌ونقل در ابتدای هرسال، تعطیلات نوروز را به جایی سفر نمی‌کنند. با اضافه شدن بار مشکلات اقتصادی، افزایش ناگهانی قیمت بلیت‌ها از اسفند1401 و صد‌البته همزمانی شروع ماه مبارک رمضان و عید نوروز امسال خانواده‌های بیشتری تصمیم گرفتند تا روزهای تعطیل را در خانه بگذرانند.

حذف جادوی کیفیت از تلویزیون

زینب مزروقی، خبرنگار:چند سالی است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی، به‌دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه‌های زیاد حمل‌ونقل در ابتدای هرسال، تعطیلات نوروز را به جایی سفر نمی‌کنند. با اضافه شدن بار مشکلات اقتصادی، افزایش ناگهانی قیمت بلیت‌ها از اسفند1401 و صد‌البته همزمانی شروع ماه مبارک رمضان و عید نوروز امسال خانواده‌های بیشتری تصمیم گرفتند تا روزهای تعطیل را در خانه بگذرانند. قطعا در تعطیلی‌ها اولین گزینه برای سرگرم شدن، تلویزیون است. یعنی ما تعداد زیادی خانواده داریم که چشم‌شان به تلویزیون دوخته شده است تا ببینند صداوسیما چه برنامه‌ای برای شب‌های ماه مبارک و خانه‌نشینی اجباری‌شان دارد؟ در‌عین ناباوری، با توجه به همزمانی آغاز سال جدید با ماه مبارک رمضان، صداوسیما برای این دو مناسبت در هر شبکه تنها یک سریال تولید کرده بود و برنامه‌های دیگر ماه رمضان هم به روال هرسال، مجری روبه‌روی میهمان می‌نشیند و پیرامون مسائل مذهبی و معرفتی سخن می‌گوید. 
آنچه ما در این یک ماه از صداوسیما دیدیم؛ چیزی فراتر از کپی کردن ایده‌های قبلی است و اگر بگوییم بی‌ایدگی، شاید بهتر وضعیت صداوسیما را تعریف کرده‌ایم. البته در این بین، برنامه «محفل» مخاطبان خاص خود را داشت و با استقبال بخش مذهبی جامعه هم روبه‌رو شد. اما آن‌سوی تولید محفل و این دست از برنامه‌ها، نشان داد که اغلب تولیدات صداوسیما تنها متمرکز بر تولید برای یک طیف خاص است. این تحلیل نه از سوی یک خبرنگار اجتماعی و علاقه‌مند به حوزه فرهنگی‌ است، بلکه از سوی مخاطبی است که در این یک ماه، کانال‌های صداوسیما را یکی‌یکی بالا و پایین کرد تا به یک برنامه یا سریال همه‌پسند برای عموم افراد جامعه برسد، اما به چیزی نرسید. 
این درحالی است که در بیانات رهبری در نماز عید فطر به‌صراحت اشاره شد که باید قائل به تفاوت عقاید و سلایق باشیم. اما صداوسیما همچنان ترجیح می‌دهد که صداوسیمای غیرملی و سلیقه‌ای باشد تا صداوسیمایی که برای تمام طیف‌ها، عقاید و سلایق، تولیدات درخور و تماشایی‌ داشته باشد. سوای از اینکه تولیدات تا چه حد فاخر و سرگرم‌کننده است. به‌عنوان یک جوانی که همیشه دغدغه مردم را داشته است و از هر‌فرصتی برای گفت‌وگو با هموطنانش استفاده می‌کند، معتقدم نادیده گرفتن تمام آحاد ملت ایران و عدم‌تلاش صداوسیما برای جذب مخاطب حداکثری با سلیقه‌های متفاوت، مردم را دل‌شکسته و ناامید از صداوسیما کرده است. از حق اما نگذریم. در دوره التهاب جامعه در چند ماه گذشته، ایده تقابل آرا و گفت‌وگو درخصوص سلایق مختلف سیاسی را در قاب شبکه چهار دیدیم. ایده‌ای که اتفاقا با اقبال بسیار خوبی هم از سمت نخبگان کشور و هم مردم عادی مواجه شد. اما این شکل از مدیریت تولید برنامه‌ها و این خط‌مشی یعنی احترام به سلایق مختلف سیاسی و اعتقادی و تولید برنامه‌ای متناسب با احوال و اوضاع جامعه در تمام شبکه‌های رسانه ملی اجرا نشد و سوال دقیقا چرایی بی‌میلی صداوسیما به تولیدات متناسب با سلیقه اکثر مردم و مناسبت‌های مهم تقویم است؟
متاسفانه مدیران صداوسیما باید بپذیرند که اقشار مختلفی از مردم جامعه ما و تعداد بسیار بالایی در روزهای گذشته ترجیح‌ دادند تلویزیون خانه‌شان خاموش باشد تا اینکه پای گیرنده‌های خود بنشینند و به تماشای محتواهای تکراری وقت بگذرانند. 
از وظایف بدیهی صداوسیما پر کردن اوقات فراغت مخاطبان با محتوای قابل قبول و متناسب است.
صداوسیمایی که روزگاری مردم را در ماه رمضان با طنزهای رضا عطاران پای تلویزیون می‌کشاند، حالا حتی سعی نمی‌کند تا برنامه یا سریالی بسازد که مردم شوق به روشن کردن تلویزیون خاموش داشته باشند. آنچه در این جریان غم‌انگیز است و حتی ممکن است به مخاطب احساس بی‌ارزشی هم بدهد این است که در فرآیند تولید برنامه و سریال هیچ تلاشی برای جذب مخاطبان بیشتر یا ارتقای کیفیت محتوای تولیدی، نمی‌کنند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار