• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۰۳ - ۲۳:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اعلام رتبه‌بندی جدید خوابگاه‌ها

برترین خوابگاه‌های دانشگاه آزاد را بشناسید

اکثریت دانشجویان دانشگاه آزاد در محل زندگی خود مشغول به تحصیل هستند. این خود یک امتیاز ویژه دانشگاه بود که به‌لحاظ جغرافیایی موجب می‌شد دغدغه دوری از خانواده‌ها و طی طریق و هزینه‌های جابه‌جایی نداشته باشند.

برترین خوابگاه‌های دانشگاه آزاد را بشناسید

راضیه فلاح، خبرنگار:اکثریت دانشجویان دانشگاه آزاد در محل زندگی خود مشغول به تحصیل هستند. این خود یک امتیاز ویژه دانشگاه بود که به‌لحاظ جغرافیایی موجب می‌شد دغدغه دوری از خانواده‌ها و طی طریق و هزینه‌های جابه‌جایی نداشته باشند. با ‌این‌ حال دانشگاه تلاش کرده شرایط برای آنان که رنج سفر و مهاجرت به‌منظور تحصیل را هم به جان می‌خرند، تسهیل کند. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در ازای پرداخت مبلغی طبق چارت مشخص واحد خوابگاه موردنظر خود را تهیه کنند. شرایط و نرخ اجاره‌بها استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد نیز از وظایف کمیته‌های استانی هر واحد بوده که براساس شاخص‌های بررسی شده؛ برای هر استان تعیین می‌شود. کمیته‌های استانی وظیفه دارند تا سیاستگذاری کلان امور سراهای دانشجویی، پیشنهاد پیگیری برای تجهیز سرای دانشجویی و رفع نواقص آن، تصمیم‌گیری به‌عنوان مرجع حل‌وفصل نهایی مشکلات اجتماعی دانشجویان در داخل سرای دانشجویی، تصمیم‌گیری درخصوص دانشجویان متقاضی استفاده از سرای دانشجویی در سنوات غیر مجاز را مشخص کنند. دانشگاه آزاد اسلامی مقدار هزینه خوابگاه‌های دانشجویی خود را نیز به‌صورت مستقل از نرخ وزارت علوم تعیین می‌کند. علت آن شرایطی مانند فاصله خوابگاه از واحد، امکانات رفاهی و خدماتی، میزان محرومیت شهر و استان است. فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد خبر از انجام رتبه‌بندی جدید خوابگاه‌های دانشجویی داده است. براساس این رتبه‌بندی انواع خوابگاه‌ها بر پایه شرایط و امکانات به سه دسته الف، ب و ج تقسیم می‌شوند. در ادامه جزئیات این گزارش آمده است. 

دانشگاه آزاد چند خوابگاه دارد؟
131 خوابگاه دانشجویی در واحدهای مختلف دانشگاهی در اختیار دانشجویان قرار دارد. اداره‌کل امور دانشجویی دانشگاه با اعزام مدیر و کارشناس خدمات دانشجویی درطول 6 ماه اخیر، شرایط و وضعیت خوابگاه‌های مختلف را بررسی کرده است. نتایج این بررسی هم برای مشخص شدن قیمت‌گذاری شهریه خوابگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس واحدها موظفند با توجه به عرف منطقه و متناسب با درجه خوابگاه قیمت را مشخص و 15 درصد زیر قیمت تشخیص داده شده؛ شهریه را برای دانشجویان اعلام کنند. 

11 خوابگاه برتر دانشگاه آزاد اسلامی کدامند؟
براساس این رتبه‌بندی در بین خوابگاه‌های کل کشور 11 خوابگاه در سطح الف قرار دارد که از این تعداد 10 خوابگاه ویژه بانوان و تنها یک خوابگاه متعلق به آقایان است. خوابگاه‌هایی که در این رتبه‌بندی عنوان الف را کسب کرده‌اند امتیازی بین 100 – 80 داشته‌اند. به ترتیب خوابگاه‌های لاله و برادران واحد قزوین و خوابگاه ولیعصر(عج) استیجاری واحد قم نیز با کسب رتبه 100 بیشترین امتیاز را در بین خوابگاه‌های دیگر استان‌ها کسب کرده‌اند. پس از این استان‌ها واحد خوراسگان (اصفهان) و همدان به ترتیب امتیازهای 88 و 87 را کسب کرده‌اند.  همچنین، در این رتبه‌بندی 71 خوابگاه امتیاز بین 80 – 60 سطح کیفی یا رتبه ب را کسب و 48 خوابگاه امتیاز بین 60 تا 30 سطح کیفی را کسب و در رتبه ج ایستاده‌اند.  در بین استان‌های مختلف بیشترین تعداد خوابگاه‌ها به ترتیب به واحدهای مختلف از استان‌ فارس با 13 خوابگاه و استان‌های خوزستان و کرمان هرکدام با 12 خوابگاه تعلق گرفت. همچنین خوابگاه‌های دخترانه به نسبت پسران تعداد بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. به بیان جزئی‌تر در این تقسیم‌بندی در بین 124 خوابگاه تنها 22 خوابگاه برای آقایان و 102 خوابگاه دیگر متعلق به خانم‌ها است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار