• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۰۳ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از شرایط حساس مدعیان سقوط در لیگ برتر

قعر جدول را هم دریابید!

رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران درحالی به هفته‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که سوای رقابت سه تیم صدر جدولی استقلال، سپاهان و پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی و چند تیم دیگر به‌منظور کسب سهمیه احتمالی حضور در آسیا، تیم‌های قعر جدول نیز برای بقا در این رقابت‌ها از هفته‌های گذشته تلاش خود را آغاز کرده‌اند.

قعر جدول را هم دریابید!

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران درحالی به هفته‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که سوای رقابت سه تیم صدر جدولی استقلال، سپاهان و پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی و چند تیم دیگر به‌منظور کسب سهمیه احتمالی حضور در آسیا، تیم‌های قعر جدول نیز برای بقا در این رقابت‌ها از هفته‌های گذشته تلاش خود را آغاز کرده‌اند. این درحالی است که در جدول رده‌بندی مسابقات با توجه به امتیازات فعلی تیم‌ها قبل از انجام برگزاری هفته بیست‌وهفتم رقابت‌ها، ۶ تیم پیکان، ملوان، نساجی، مس کرمان، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان همچنان روی کاغذ از شانس افتادن برخوردارند. با‌این‌حال به‌نظر می‌رسد با توجه به اختلاف ایجادشده از بین تیم سیزدهم جدول یعنی ملوان با ۲۵ امتیاز با مس کرمان ۲۱ امتیازی درنهایت از بین دو تیم انتهای جدولی نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان و تیم مس کرمان دو تیم به لیگ دسته اول سقوط خواهند کرد هرچند با توجه به وضعیت امتیازات تیم‌های نفتی، آنها از شانس بیشتری برای سقوط برخوردارند. 
بررسی رقابت بررسی دیدار‌های سه تیم انتهای جدولی با رقبای خود در هفته بیست‌وهفتم رقابت‌های لیگ برتر نشان می‌دهد درصورتی‌که نتایج قابل‌انتظار در این سه بازی به‌دست بیاید، این موضوع می‌تواند به حساس شدن دیدارهای ۳ هفته پایانی این تیم‌ها کمک کندو باعث شود رقابت در انتهای جدول نیز با هیجان بیشتری دنبال شود. 
با این تفاصیل برخی اتفاقات گریزناپذیر در فوتبال ایران و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توأم با حواشی ناخواسته‌ای که همیشه وجود داشته، باعث شده حرف‌وحدیث‌هایی به‌وجود بیاید، به‌طور مثال اینکه با وجود درخواست باشگاه نفت آبادان، چرا دیدارهای این تیم با دو رقیب قعر جدولی به‌طور همزمان برگزار نمی‌شود یا اینکه در چنین هفته حساسی دیدار دو تیم همشهری مس کرمان و مس رفسنجان قرار است بدون‌تماشاگر برگزار شود، همه اینها سوال‌های مهمی هستند که حتی سازمان لیگ تا امروز پاسخی را برای آنها نداشته است. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد همه هم‌وغم آقایان و تمام برنامه‌ریزی آنها صرف تیم‌های صدرنشین و جنگ قهرمانی شده و تمرکز روی رقابت مدعیان برای کسب این عنوان باعث شده خیلی رقابت تیم‌های انتهای جدول برای بقا به‌چشم نیاید. 

درخواست نفتی‌هابرای همزمانی ۴ دیدار پایانی
اگرچه طبق آیین‌نامه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر باید دیدارهای دو هفته پایانی به‌صورت همزمان برگزار شود اما این آیین‌نامه تاکید کرده است که دست برگزار‌کننده برای برگزاری همزمان سه‌هفته پایانی رقابت‌ها نیز باز است و درصورت حساسیت جدول این امر می‌تواند محقق شود. این درحالی است که با اعلام زمان برگزاری دیدارهای هفته‌های پایانی مشخص شد تنها دو هفته پایانی یعنی هفته‌های بیست‌ونهم و سی‌ام رقابت‌های لیگ برتر قرار است به‌صورت همزمان برگزار شود و فعلا خبری از برگزاری همزمان رقابت‌های هفته بیست‌وهشتم نیست‌. بااین‌حال برخی زمزمه‌ها شنیده می‌شود که قرار است این اتفاق بیفتد و به‌زودی برنامه جدید هفته بیست‌وهشتم رقابت‌ها که طی آن بازی‌های این هفته به‌صورت همزمان برگزار می‌شود ازسوی سازمان لیگ اعلام خواهد شد. 
 با این همه باشگاه نفت آبادان که هفته گذشته در جریان رقابت‌های هفته بیست‌وششم رقابت‌های لیگ برتر در مقابل پیکان به نتیجه تساوی رسید تا همچنان امیدش را برای بقا از دست ندهد، بعد از این دیدار از فدراسیون فوتبال درخواست کرد چهار دیدار هفته پایانی این تیم همزمان با رقبای آنها برگزار شود تا هیچ حرف‌وحدیثی باقی نماند. 
این اتفاق درنهایت رخ نداد تا صدای سرپرست این باشگاه نیز دربیاید. مسعود رضاییان، درخصوص بازی‌های هفته بیست‌وهفتم و انجام بازی تیم مس کرمان، یک روز پس از دیدار صنعت نفت مقابل نساجی، گفته بود: «لیگ ایران همواره در دو هفته پایانی بازی‌ها همزمان می‌شود، اما جا دارد که به‌دلیل شرایط حساس جدول، این همزمانی در فصل جاری، دو هفته زودتر اعمال شود.» 
وی درخصوص امکان وجود شائبه‌هایی در دیدار دو تیم مس رفسنجان و مس کرمان در هفته پیش رو، عنوان کرده بود: «اینکه دو تیم هم‌خانواده و هم استانی هستند موجب ایجاد شائبه خواهد بود و در فوتبال ایران، این شائبه‌ها همیشه بوده و خواهد بود، اما درخواست داریم بازی‌های این هفته با نظارت بیشتری پیگیری شود.»
سرپرست باشگاه صنعت نفت آبادان اظهار کرده بود: «به‌دلیل حساسیت جدول در صدر و قعر، این باشگاه درخواست خود را به‌صورت رسمی تسلیم فدراسیون فوتبال خواهد کرد تا بازی‌ها از هفته پیش‌رو به‌صورت همزمان برگزار شوند.» 
طبق شنیده‌های «فرهیختگان» نفتی‌ها نامه دوم اعتراض آمیز خود را هم برای فدراسیون فوتبال ارسال کردند و از آنجا که درخواست آنها برای برگزاری همزمان دیدارهای هفته بیست‌وششم بین تیم‌های انتهای جدول با رقبای خود بی‌نتیجه مانده حالا قصد دارند هرطور شده دیدارهای هفته بیست‌وهفتم به‌صورت همزمان برگزار شوند. 

دربی کرمان بدون تماشاگر شد
تقابل مس رفسنجان و مس کرمان در دربی کرمان به‌‌علت مشکلات زیرساختی و حواشی اخیر بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود. تیم‌های فوتبال مس رفسنجان و مس کرمان ساعت 16:30 امروز در ورزشگاه شهدای مس رفسنجان برابر یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد. 
این تقابل برای هر دو تیم خصوصا مس کرمان از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چراکه شاگردان فرزاد حسین‌خانی هم‌اکنون با ۲۱ امتیاز در روی رتبه چهاردهم ایستاده‌اند و برای آسودگی خیال و بقا در لیگ باید در بازی‌های باقی‌مانده‌شان نتیجه بگیرند. 
ازسوی دیگر مس رفسنجان که ۴۰ امتیازی هست و جایگاه ششم را با اختلاف پنج‌امتیازی نسبت به فولاد در اختیار دارد برای رسیدن به تراکتور تبریز و گل‌گهر سیرجان در رده‌های بالاتر از خود نیاز دارد تا همشهری هم‌نام خودش را در خانه ببرد و رتبه بهتری را در پایان فصل برای خود به‌دست بیاورد و چه بسا به سهمیه آسیایی نیز دست پیدا کند. با وجود این حساسیت، شنیده می‌شود این مسابقه به‌دلیل مشکلات زیرساختی و معضلاتی که در بازی‌های اخیر کرمانی‌‌ها در ورزشگاه‌های این تیم‌ها ایجاد شده، قرار است بدون حضور تماشاگران برگزار شود و فرصت تماشای یک دیدار احتمالا جذاب و تماشایی از هواداران مشتاق رفسنجانی و کرمانی که می‌خواهند تیم‌های محبوب‌شان را در این مسابقه همراهی کنند، فراهم نخواهد شد. 
حال اینکه چطور در بازی‌های گذشته مس کرمان و مس رفسنجان مقابل تیمی پرطرفدار مثل پرسپولیس به میزبانی این تیم‌ها با تماشاگر برگزار می‌شود و مشکل خاصی هم پیش نمی‌آید، این تصمیم جدید گرفته می‌شود که به شایعات و گمانه‌زنی‌ها آن هم در این مقطع از فصل دامن زده شود خود ابهام بزرگی را ایجاد می‌کند. 
نباید فراموش کرد رقابت‌های لیگ برتر فقط جنگ برای قهرمانی نیست و تیم‌های دیگر نیز در انتهای جدول برای ماندن تلاش می‌کنند و این وظیفه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که با نگاه عادلانه و یکسان به همه تیم‌ها، جایگاه تیم‌های انتهای جدولی را هم درنظر بگیرد و برای رقابت آنها هم ارزش قائل شود. 

فیروزی: در همه‌جای ایراندوست ندارند نفت بیفتد!
در همین زمینه علی فیروزی، سرپرست تیم فوتبال نفت آبادان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره آخرین وضعیت تیمش اظهار داشت: «شرایط خوبی داریم و آماده هستیم. سه بازی هفته پایانی برای ما حکم فینال را دارد و ما تلاش‌مان را می‌کنیم با توجه به بازیکنان با‌انگیزه‌ای که داریم و تمرینات خوبی که پشت سر گذاشته‌ایم دیدارهای هفته‌های پایانی خود را با موفقیت پشت سر بگذاریم تا شرایط‌مان برای ماندن در جدول رده بندی در فصل جاری بهتر شود.»
وی در مورد اینکه آیا امیدی به ماندن نفت آبادان وجود دارد، گفت: «ان‌شاءالله که همین‌طور است و بمانیم. همه بچه‌ها به‌همراه عوامل تیم مصمم هستند این اتفاق بیفتد. آنها با تعصب و تلاش زیاد تمرین و حتما سعی می‌کنند نفت آبادان حفظ شود. برای شهر آبادان اصلا جالب نیست که نماینده این شهر -که قدمت و ریشه دارد-  حذف شود. ضمن اینکه که در سراسر ایران هرجا که سفر می‌کنیم می‌بینیم دوست ندارند نفت آبادان به لیگ دسته اول سقوط کند، بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنیم و این‌ انگیزه به ما کمک می‌کند که امیدوار‌تر شویم.»
 سرپرست نفت آبادان درباره اینکه نگران دربی کرمان نیست، گفت: «مگر می‌توانیم کاری هم بکنیم؟ آنها هم استانی هستند و اگر بخواهند هر کاری را می‌توانند انجام بدهند اما توکل ما به خداست. اینکه این دیدار قرار است بدون تماشاگر برقرار شود یک مقدار شرایط را پیچیده می‌کند، هرچند این موضوع جنبه‌های مثبتی هم دارد؛ چراکه تماشاگران مس کرمان بیشترند و این اتفاق شاید به سود مس رفسنجان باشد. به‌نظر من رفسنجانی‌ها اگر بخواهند بازی جوانمردانه را سرلوحه کار خود قرار دهند حتما این اتفاق را رقم خواهند زد. امیدواریم آنها مس کرمان را شکست بدهند اما بازهم فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و سخت است قضاوتی کنیم که بعدا پشیمان نشویم. مس رفسنجان هم سهمیه می‌خواهد و امیدواریم درهرصورت یک بازی جوانمردانه را شاهد باشیم تا حق هیچ تیمی ضایع نشود.»
فیروزی درباره اینکه آنها از فدراسیون درخواست کرده بودند رقابت‌های هفته‌های پایانی قعرنشینان به‌صورت همزمان برگزار شود به «فرهیختگان» گفت: «هنوز که همزمان نیست، ما خواسته بودیم رقابت‌های ۴ هفته پایانی همزمان باشد و چقدر هم که اهمیت دادند! اما امیدوارم درهرصورت هفته‌های بیست‌وهشتم به بعد این امر لحاظ شود. شرایط این لیگ خیلی حساس است هم در پایین جدول و هم در بالای جدول، ضمن اینکه تیم‌هایی که برای کسب سهمیه می‌جنگند هم امتیازات نزدیک به یکدیگر دارند و خود فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید به این اتفاق فکر می‌کرد. در سالیان گذشته که بازی‌ها حساس نبود و قهرمان و تیم‌های سقوط کرده زودتر مشخص می‌شدند، دیدارهای خود را در ۲ هفته پایانی به‌صورت همزمان برگزار می‌کردند اما به‌خاطر این حساسیت باید مسابقات امسال در سه هفته پایانی همزمان باشد.» البته تیم نفت مسجدسلیمان نیز با ۱۶ امتیاز در رده شانزدهم جدول از بیشترین شانس برای سقوط به لیگ دسته اول برخوردار است با این حال تلاش خبرنگار «فرهیختگان» برای گفت‌وگو و سرپرست این تیم بی‌نتیجه مانده اما فارغ از این مباحث باید درنهایت صبر کرد تا مشخص شود درنهایت کدام تیم‌ها راهی لیگ آزادگان خواهند شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار