• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۲۹ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سورپرایزی برای استقلال در دربی در کار نیست

همان همیشگی!

دربی یکصد از راه رسیده و سرانجام تعداد بازی‌های دو تیم محبوب پایتخت در فوتبال ایران 3 رقمی شد.

همان همیشگی!

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:دربی یکصد از راه رسیده و سرانجام تعداد بازی‌های دو تیم محبوب پایتخت در فوتبال ایران 3 رقمی شد. در تاریخ این رقابت‌ها اگرچه بازی‌های حساس و هیجان‌انگیز کم به ثبت نرسیده است اما دیدار پیش‌رو از آنجایی که می‌تواند تکلیف قهرمان فصل جاری را تا حدود زیادی مشخص کند بدون شک می‌تواند در لیست جذاب‌ترین دربی‌ها قرار گرفته و از حالا کری‌ها را داغ کند. البته باید توجه داشت که ضلع سومی نیز وجود دارد که برای قهرمانی تلاش می‌کند و نتیجه تساوی در این دیدار به‌طور قطع می‌تواند سپاهان را بسیار زودتر به هدفش برساند.  با این همه، استقلالی‌ها بعد از پیروزی پرحرف و حدیث مقابل هوادار و برگزاری یک دیدار دوستانه دیگر، از روز گذشته مجددا استارت تمرینات خود را زده و حالا آبی‌ها که در بهترین فرم سال خود قرار دارند در تلاش هستند تا بعد از حدود 6 سال به ناکام ماندن در دربی‌های لیگ برتری برای کسب هر 3 امتیاز این دیدار در دربی یکصد پایان بدهند. 

 آزمون و خطای ساپینتو
استقلال نیمی از رقابت‌های امسال را با ترکیب‌هایی متفاوت به مصاف حریفان رفته و از آنجایی که سرمربی پرتغالی زمانی به این تیم اضافه شد که استقلال را بسته و به وی تحویل داده بودند، مشخصا زمان زیادی طول کشید تا ساپینتو با آزمون و خطا به ترکیب اصلی خود دست پیدا کند، این در شرایطی است که از میانه فصل و از بازی با ملوان در نیم‌فصل دوم که موتور استقلالی‌ها برای پیروزی روشن شد، کادرفنی آبی‌پوشان ریسک‌پذیری خود برای تغییرات پیاپی در ترکیب استقلال را تا حدود زیادی کاهش داده و همین امر باعث شد تا در تعداد بازی‌های زیادی در نیم‌فصل دوم تیم صدرنشین فعلی لیگ برتر با نفراتی ثابت مقابل حریفانش به میدان برود.  هرچند در این بین نیز بعضا محرومیت و مصدومیت‌ها دست ساپینتو را برای انتخاب ترکیب اصلی که مدنظر وی در برخی دیدارها بود بسته و این سرمربی به‌اجبار از نفرات دیگری استفاده کرد اما در هر صورت با سیستم 3-3-4 هجومی و ترکیبی مشابه؛ استقلال در نیم‌فصل دوم بسیاری از دیدارهای خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و حالا به دربی رسیده است. در این بین از آنجایی که استقلال هم مانند پرسپولیس بدون محروم به دربی یکصد رسیده از گوشه و کنار و حواشی این تیم خبر می‌رسد که ساپینتو بدون تغییر و تحول خاصی و با همان ساختار، سیستم و ترکیب قبلی خود درمقابل پرسپولیس تیمش را ارنج کرده و راهی میدان خواهد کرد. 
بر همین اساس سیدحسین حسینی در این دیدار در درون دروازه استقلال قرار گرفته و با بازگشت سیلوا و یامگا دو بازیکن خارجی این تیم به خط دفاعی، در این خط سوای این دو بازیکن، غلامی و سلمانی آبی‌پوشان را در این دیدار حساس همراهی خواهند کرد. در واقع یامگا به جای صالح حردانی در خط دفاعی قرار گرفته و سیلوا نیز به جای مرادمند به ترکیب اصلی باز خواهد گشت.  در میانه زمین نیز با وجود بازیکنانی مانند چشمی، مهری و رضاوند از حالا باید حضور این مثلث را در خط میانی استقلال برای دیدار روز یکشنبه آینده محتمل‌تر از حضور سایر بازیکنان بدانیم هرچند بازیکنانی مانند زبیر نیک‌نفس و مهدی مهدی‌پور نیز به فرم خوب گذشته خود بازگشته و می‌توانند نفرات مناسبی برای جایگزینی مثلث میانی استقلال در بازی با حریف سنتی باشند. 
در خط حمله نیز باز هم قایدی در سمت چپ خط هجومی قرار می‌گیرد و باز هم مانند بازی‌های قبلی مطهری و محبی نوبتی در سمت راست خط هجومی و نوک حمله استقلال فعالیت کرده و مطابق گذشته مدام با یکدیگر در حین مسابقه جای خود را تغییر خواهند داد. 

 یک احتمال برای تغییر 
همه اینها درحالی هستند که در تمرینات پیش‌رو این نفرات همچنان بهترین فرم خود را حفظ کرده و از مصدومیت‌های احتمالی دور بمانند. با این تفاسیر اما یک احتمال بسیار ناچیز برای جابه‌جایی در میان این نفرات وجود دارد که می‌تواند بدون توجه به ساختار و سیستم استقلالی‌ها برای این دیدار، فقط ترکیب این تیم را دستخوش تغییر کند. 
بر این اساس که با توجه به نمایش خوب صالح حردانی در سمت راست خط دفاعی استقلال باز هم این بازیکن مقابل پرسپولیس در این نقطه از زمین به میدان رفته و یامگا در خط حمله جایگزین مطهری شود. 
این در شرایطی است که همان‌طور که گفته شد فعلا استقلال با همین ترکیب اصلی که برشمردیم در نیم‌فصل دوم بسیار موفق عمل کرده و اگر ساپینتو به دنبال رو کردن سورپرایز برای بازی با پرسپولیس نباشد باید شاهد ارنج همان ترکیب همیشگی از سوی سرمربی پرتغالی باشیم. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک