• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۰۳ - ۱۵:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

واحدهای دانشگاه ازاد استان تهران در یک حوزه سرآمد می شوند

روشنک دوراندیش، خبرنگار: رسیدن به دانشگاه کارافرین را باید یکی از اهداف اصلی دانشگاه ازاد برشمرد؛ هدفی که برای تحقق آن، ریل گذاری این دانشگاه تحت تاثیر قرار گرفته و این روزها مسئولین دانشگاهی همه ظرفیت خود را برای تحقق آن به کار گرفته اند. در میان همه واحدهای دانشگاه ازاد، این استان تهران است که بیشترین جمعیت دانشجویی را به خود اختصاص داده و با توجه قرارگیری برخی از واحدهای ان در اطراف تهران، ایجاد یک شبکه برای سروسامان دادن به بازار فناوری آن یکی از الزامات به شمار می رود. مولفه ای که اجرایی سازی آن برعهده معاونت برنامه ریزی و تحول دانشگاه آزاد استان تهران واگذار شد تا از این طریق هر کدام از واحدهای این دانشگاه بتوانند در یک حوزه سرآمد شوند.
حامد افشاری، معاون برنامه‌ریزی و تحول دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه در این معاونت دو بحث را دنبال می کنیم که اولین آن موضوع اقتصاد آموزش و بعد از آن مباحث فناوری و اقتصاد دانش بنیان است، گفت: امروز به دلیل نیازی که جامعه به مباحث مهارت آموزی دارد، در این حوزه هم وارد شده ایم تا بتونانیم به صورت به سرعت به نیازهای دانشجویان و هم جامعه پاسخ دهیم. طبیعتا برای تحقق این هدف نیاز داشتیم تا برخی دوره های آموزشی را داشته باشیم تا از این  طریق در کنار رشته های تحصیلی، امکان کمک رسانی به جامعه و دانش پذیرانی که می خواهند در این حوزه وارد شوند را داشته باشیم. 
او به ماموریت دوم این معاونت یا همان فناوری و اقتصاد دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: برای اجرا شدن این هدف هم به مباحث توسعه فناوری در واحدهای مختلف استان تهران ورود کردیم و تلاش داریم تا در وهله اول مشخص کنیم که توسعه فناوری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران چگونه باید محقق شود. در همین راستا با بررسی سراهای نوآوری و بازار فناوری واحدها به این نتیجه رسیدیم که باید شبکه ای بین مراکز رشد و دیگر بخش های فعال در این حوزنه شکل بگیرد تا از این طریق دانشجویان بتوانند از فضاهایی که در دانشگاه وجود دارد، استفاده کنند.
معاون برنامه‌ریزی و تحول دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه شبکه سازی بین فناوران و مراکز رشد را هم در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: درصدد هستیم تا بتوانیم بازار فناوری دانشگاه استان را سروسامان دهیم. خوشبختانه ما در کنار واحدهای استان تهران، واحدهایی را هم در اطراف تهران داریم که هر کدام از آنها می توانند برای خود بر اساس آمایش اولویت بندی هایی داشته باشند و آنها را در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری پیگیری کنند. 
افشاری در توضیح بیشتر این مسئله گفت: اگر بخواهم از پتانسیل واحدهای مختلف حرف بزنم باید بگویم به‌طور مثال واحد پردیس به دلیل قرارگیری در کنار بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری کشور، در حوزه فناوری سرآمد است و به همین دلیل می تواند در توسعه و تربیت نیروی انسانی اکوسیستم فناوری و نوآوری نقش جدی داشته باشد.  
او در همین زمینه افزود: واحد تهران جنوب هم یکی دیگر از واحدهایی است که می‌تواند قطب حوزه مهندسی کشور باشد، البته تقسیم بندی حوزه ها تنها به این دو واحد محدود نمی شود چرا که واحد ورامین هم با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، می تواند در حوزه کشاورزی فعال شود. به عبارت دقیق تر بر اساس آمایش صورت گرفته، هر کدام از واحدها در یک حوزه سرآمد خواهند بود تا ا این طریق بتوانند مباحث آموزشی و نوآوری و فناوری را به صورت تخصصی تر دنبال کنند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار