• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۲۵ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم‌وفناوری پردیس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» جزئیات اولین رویداد ملی پهپادها را تشریح کرد

پرواز پهپادها بر فراز آسمان واحد پردیس

اولین رویداد ملی پهپادها قرار است با همکاری دانشگاه آزاد واحد علوم‌و‌فناوری پردیس و پارک علم و فناوری پردیس (معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری) برگزار شود. رویدادی که برگزاری آن همزمان با نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس (INOTEX2023) خواهد بود. 

پرواز پهپادها بر فراز آسمان واحد پردیس

راضیه فلاح، خبرنگار:اولین رویداد ملی پهپادها قرار است با همکاری دانشگاه آزاد واحد علوم‌و‌فناوری پردیس و پارک علم و فناوری پردیس (معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری) برگزار شود. رویدادی که برگزاری آن همزمان با نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس (INOTEX2023) خواهد بود. 

حامد افشاری، رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم‌وفناوری پردیس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات برگزاری این رویداد گفت: «اولین دوره مسابقات تقاضا‌محور پهپادها، توسط واحد علوم‌و‌فناوری پردیس دانشگاه آزاد در کنار نمایشگاه اینوتکس برگزار می‌شود. با توجه به اینکه این مسابقات با همراهی نمایشگاه اینوتکس است، پارک علم و فناوری پردیس نیز در برگزاری آن مشارکت خواهد داشت.»  او در ادامه افزود: «پیش از این رویداد به صورت ملی و حرفه‌ای طرح‌ریزی مسابقات به‌صورت سالیانه برگزار می‌شد که براساس آن و با توجه به تقاضاهای هر‌ساله، برخی از لیگ‌ها برای آن در نظر گرفته می‌شد.» افشاری درخصوص لیگ‌های مختلفی که در این رویداد امسال برگزار خواهند شد، اظهار کرد: «امسال با توجه به نیازهایی که برای پهپادها وجود داشت، تعدادی لیگ با سناریوهای واقعی و حقیقی طرح‌ریزی شده است. این لیگ‌ها از قبیل ماموریت پزشکی امداد و نجات با محوریت رساندن خون برای مصدوم، پهپادهای پزشکی با محوریت رساندن دارو برای مصدوم بدون آنکه فرود داشته ‌باشد، پهپادها و ربات‌هایی با محوریت آتش‌نشانی، پهپادهای شست‌وشوی ساختمان و مسابقه آزاد پهپادهای سرعتی برای این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده است. چهار لیگ عنوان‌شده به‌صورت تخصصی و بر مبنای درخواستی بوده که از سوی سازمان‌های مختلف مطرح شده و یک عنوان به‌صورت ریسینگ و مسابقه برگزار خواهد شد. شایان ذکر است که بخش مسابقه به نوعی عمومی‌تر است و تیم‌های مختلف می‌توانند در این بخش حاضر شوند.» 
رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم‌وفناوری پردیس در ادامه گفت: «علاوه‌بر تیم‌های حاضر در بخش دانشجویی، بخشی نیز برای تیم‌های دانش‌آموزی در نظر گرفته شده است. به بیان دیگر برای این دوره از مسابقات به جز بخش دانشجویی، بخش دانش‌آموزی و آزاد برای لیگ ریسینگ و مسابقه سرعتی نیز در نظر گرفته شده‌است.»  او با بیان اینکه این رویداد با نمایشگاه اینوتکس به صورت همزمان برگزار می‌شود، تاکید کرد: «این رویداد در تاریخ 19 تا 23 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهد شد. تاکنون نیز بیش از 10 تیم برای شرکت در این دوره از مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند. با توجه به زمان باقی‌مانده امید است، تیم‌های بیشتری در مسابقه پهپادهای دانشگاه آزاد حاضر شوند. همچنین محدودیت تعداد تیم برای لیگ‌ها در نظر گرفته نشده و هر تعداد تیم می‌توانند در آن حاضر شوند.»
افشاری درخصوص جزئیات لیگ‌های مختلف این دوره از مسابقات اظهار کرد: «یک مسیر مشخصی برای لیگ ماموریت پزشکی امداد و نجات با محوریت دارو از یک مکان به‌عنوان مبدا و تا یک مکان به‌عنوان مقصد در نظر گرفته شده است. در این لیگ سرعت عمل بالا در کنار دقت بسیار در رساندن دارو شرط پذیرش است. همچنین برای لیگ ماموریت با محوریت آتش‌نشانی نیز برخی موارد و مباحث مطرح شده که تیم‌های حاضر باید آنها را به درستی بگذرانند. برای لیگ بخش شست‌وشوی نما نیز یک نمای شیشه‌ای مشخص شده و باید تیم‌های حاضر بتواند با دقت و سرعت بالا ماموریتی که برعهده دارند را اجرایی کنند.»
رئیس واحد علوم‌وفناوری پردیس درباره شرایط لیگ ریسینگ و مسابقه اظهار کرد: «همچنین، برای این بخش نیز یک زمینه مشخص در کنار برخی موانع طراحی شده تا تیم‌ها بتوانند در آن زمینه مسابقه را برگزار کنند.»
او با بیان اینکه تیم‌های دانش‌آموزی از بخش مسابقات تیم‌های آزاد و دانشجویی مجزا خواهد بود درباره هدف از برگزاری این مسابقات عنوان کرد: «این مسابقات تقضا‌محور هستند و براساس تقاضاهایی که سازمان‌ها و نهادهای مختلف داشته‌ باشند، برگزار می‌شوند. بر همین اساس امسال لیگ‌های مختلف با ماموریت‌های متفاوت مانند آتش‌نشانی، امدادرسانی با محوریت دارو یا خون و شست‌و‌شوی نما در نظر گرفته شده است. در نتیجه با توجه به تقاضای مطرح‌شده از نهادها و سازمان‌ها تیم‌ها و استعدادهای برتر مشخص خواهند شد. اگر تیم‌های حاضر در مسابقه مورد قبول سازمان‌های تقاضا‌کننده قرار گیرند، می‌توانند سرمایه‌گذار یا خریدار محصولات خود را نیز داشته‌باشند.»
افشاری درخصوص جوایز در‌نظر‌گرفته‌شده برای این دوره از مسابقات عنوان کرد: «باتوجه به حضور سازمان‌های مختلف مانند معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نهاد ریاست‌جمهوری، پارک پردیس، پژوهشکده سوانح طبیعی و مرکز ساماندهی پهپادهای غیرنظامی کشور در این دوره از مسابقات و با توجه به زمان خوبی هم که تا برگزاری مسابقات باقی‌ مانده است، جوایز نفیسی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.»
رئیس واحد علوم‌وفناوری پردیس با تاکید براینکه میزان جوایز در نظر گرفته شده، هنوز نهایی نشده و امکان تغییر در آن وجود دارد، ادامه داد: «در حال حاضر برای تیم اول مبلغی بیش از 25 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و برای تیم‌های بعد میزانی از این مبلغ کاسته خواهد شد.»
او در پاسخ به این سوال که امسال همکاری دیگری نیز با معاونت علمی‌فناوری ریاست‌جمهوری ‌خواهید داشت یا خیر اظهار کرد: «بله؛ با توجه به اینکه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق به صورت تیم‌های خلاق در دانشگاه آزاد وجود دارد، درخواست حضور در نمایشگاه گیم و انیمیشن را نیز در جنب نمایشگاه داریم. این رویداد نیز در نمایشگاه اینوتکس و با محوریت دانشگاه برگزار خواهد شد. علاوه‌بر این در آذرماه سال جاری کنفرانس ملی نیز در کنار نمایشگاه تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری در زمینه هوش مصنوعی و‌ای‌و‌‌تی برگزار خواهد شد. همچنین به غیر از برگزاری مسابقات پهپادها، نمایشگاه پهپادی نیز برگزار می‌شود. بر این اساس تیم‌هایی که در حوزه‌های مختلف تامین قطعات، خدمات و کشاورزی فعالیت دارند، دستاوردهای خود را به نمایش خواهند گذاشت.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار