• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۱۹ - ۲۳:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد استان سمنان:

دانشکده‌های مهارتی موجب افزایش کیفیت آموزش نیروی ماهر می‌شوند

رفع مسائل و مشکلات اقتصادی نیازمند تحکیم بین دانشگاه، صنعت و دولت است. رویکردی که پیش‌نیاز تحقق شعار سال‌جاری هم محسوب می‌شود. در این مسیر هریک از اضلاع این مثلث وظایف مشخص و مهمی برای عملیاتی شدن شعار و بهبود شرایط اقتصادی دارند.

دانشکده‌های مهارتی موجب افزایش کیفیت آموزش نیروی ماهر می‌شوند

راضیه فلاح، خبرنگار:رفع مسائل و مشکلات اقتصادی نیازمند تحکیم بین دانشگاه، صنعت و دولت است. رویکردی که پیش‌نیاز تحقق شعار سال‌جاری هم محسوب می‌شود. در این مسیر هریک از اضلاع این مثلث وظایف مشخص و مهمی برای عملیاتی شدن شعار و بهبود شرایط اقتصادی دارند. در همین راستا مهدی منصوری، رئیس دانشگاه آزاد استان سمنان درخصوص وظیفه آموزش عالی برای اجرا و پیاده‌سازی شعار سال به «فرهیختگان» گفت: «تربیت نیروی کار ماهر مهم‌ترین وظیفه‌ای است که باید در دانشگاه‌ها به آن پرداخته شود، درست مانند اقدامی که چندسال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی به آن پرداخته شده. در سال‌های اخیر نگاه این نهاد دانشگاهی به‌سمت مهارت‌آموزی و تربیت نیروی متخصص ماهر رفته و درنتیجه دانشکده‌های مهارتی را نیز در همین راستا تاسیس کرده است. به عقیده من هرچه بیشتر  این دانشکده‌ها تقویت شوند و نیروی کار متبحر را روانه بازار کار کنند، به‌طور قطع دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در تحقق شعار سال مفید عمل و برای بخش تولید نقش درستی را ایفا کنند. امروز تولیدکنندگان کشور با کمبود نیروی ماهر مواجه هستند و هرچه دانشگاه در این امر دقیق‌تر عمل کند، به‌طور قطع کمک مناسب‌تری نیز ارائه خواهد داد.» او در پاسخ به اینکه آیا آموزش عالی باید از روی دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد الگو‌برداری کند، گفت: «آموزش عالی از گذشته با تاسیس موسسات مهارتی مانند سازمان علمی و کاربردی در این مسیر گام نهاده است. بهتر است هر دو بخش اصلی آموزش دانشگاهی به‌صورت جدی‌تری در این مسیر گام بردارند.» منصوری با تاکید براینکه دانشگاه آزاد یک شبکه قدرتمند در کشور ایجاد کرده و قدرت نفوذ بالایی در بین مردم دارد، درباره برنامه‌هایی که این نهاد دانشگاهی برای تحقق شعار سال باید انجام دهد، اظهار کرد: «این نهاد دانشگاهی به‌صورت شبکه‌ای در سراسر کشور با 400 واحد مرکز گسترده شده است، بنابراین اگر این تعداد مجموعه دست در دست هم دهند و یک فعالیت و کار را به‌عنوان  هدفی واحد در دستور کاری خود قرار دهند و آن را اجرایی کنند، می‌توانند یک جریان مشخصی را در سرتاسر کشور رقم بزنند. برای مثال درخصوص مهارت‌آموزی و نیازی که امروز کشور به آن دارد، در دانشگاه آزاد حرکتی مانند دانشکده‌های مهارتی آغاز شده است. این اقدام می‌تواند ارتقای چشمگیری را در آموزش نیروی ماهر کار برای کشور ایجاد کند، درنتیجه این امر نیز افزایش تولید برای تولید‌کننده محقق خواهد شد.» 
رئیس دانشگاه آزاد استان سمنان با بیان اینکه سند تحول و تعالی نقشه راه درستی برای واحدهای دانشگاه آزاد ترسیم کرده، توضیح داد: «دانشگاه آزاد مدتی است که از سند تحول و تعالی رو نمایی کرده و همه این خانواده بزرگ در مسیر پیاده کردن سند تحول و تعالی دانشگاه گام برداشته‌اند. در همان سند، بسیار دقیق و علمی ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای دانشگاه آزاد به‌درستی تعریف شده‌اند. اهداف این سند بسیار قابل‌دسترس و با اقدامات اجرایی درست بیان شده‌اند، پس انتظار می‌رود همه اعضای دانشگاه آزاد برای اجرای سند تحول و تعالی تمام تلاش خود را به‌کار ببندند. به معنی واقعی کلمه تا سال 1405 یک نقشه‌راه درست و کامل برای دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم شده که اگر هر واحد به‌درستی از پس ماموریتی که برایش تعریف شده برآید، به‌طور حتم تلاش ارزشمندی انجام شده است و نتایج درخشانی را نیز برای دانشگاه آزاد به‌همراه خواهد داشت.»
او درباره برنامه و اقداماتی که برای سال جدید در این استان در نظر گرفته شده، بیان کرد: «در این استان در چند بخش نقصان‌هایی وجود دارد که در نظر داریم برطرف شوند؛ یکی از آن مشکلات درخصوص مدارس مهارتی است. برای سال جدید تلاش داریم در هر واحد دانشگاهی این استان حداقل یک مدرسه مهارتی برپا شود. دیگر اقدامی که در این استان به‌صورت جدید دنبال می‌شود،طرح پویش یا طرح کار همزمان با تحصیل است. این طرح دوسال است که در دانشگاه آزاد اجرایی شده و برخی واحدها در آن عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. نیاز است استان سمنان نیز با الگوسازی درست برای اجرای این طرح قدم‌های محکم‌تری بردارد و عملکرد بهتری از خود ارائه دهد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار