• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۱۹ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش خبرنگار «فرهیختگان» از حواشی حضور استقلال در اراک

استقلال و 6 رقیب تا قهرمانی!

ساپینتو در جمع بازیکنان بعد از پیروزی مقابل آلومینیوم: برای قهرمانی تنهای تنها هستیم مرد پرتغالی یاد کی‌روش را زنده کرد

تیم فوتبال استقلال در حالی با دست پر از اراک بازگشت که با توجه به اتفاقات اخیر که از لحاظ روحی و روانی آسیب زیادی را به استقلالی‌ها وارد کرده، شاید خوشبین‌ترین هوادار این تیم هم فکر نمی‌کرد شاگردان ساپینتو 3 امتیاز این مصاف را به خود اختصاص داده و با دست پر راهی تهران شوند.

استقلال و 6 رقیب تا قهرمانی!

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم فوتبال استقلال در حالی با دست پر از اراک بازگشت که با توجه به اتفاقات اخیر که از لحاظ روحی و روانی آسیب زیادی را به استقلالی‌ها وارد کرده، شاید خوشبین‌ترین هوادار این تیم هم فکر نمی‌کرد شاگردان ساپینتو 3 امتیاز این مصاف را به خود اختصاص داده و با دست پر راهی تهران شوند. این در حالی است که استقلال تا پیش از دیدار جمعه شب تا به حال آلومینیوم را در اراک شکست نداده بود و تیم اراکی هم هفته‌های پیاپی شکست نخورده و یکی از خطوط برتر دفاعی لیگ را به خود اختصاص داده بود. با همه این تفاسیر اما استقلال موفق شد حریف سرسخت خود را شکست داده تا به لطف شکست سپاهان در تبریز، با این تیم، هم‌امتیاز شده و به صدر جدول تکیه بزند. 
اما اینکه در اراک چه گذشته و پشت پرده برخی اتفاقات و رفتارها و اظهاراتی که در حاشیه این دیدار اتفاق افتاد شاید بی‌گمان جذاب‌تر از 90 دقیقه این دیدار و نتیجه‌ای باشد که به ثبت رسید. نحوه رفتار ساپینتو در نشست خبری، صحبت‌های این سرمربی در جمع بازیکنان خود بعد از این پیروزی بزرگ، تعبیر برخی صحبت‌هایی که مرد پرتغالی با کنایه در نشست خبری زد و سایر مسائلی که بررسی آنها در این مقال خالی از لطف نیستند. 

 ساپینتو در جمع بازیکنانش چه گفت؟
استقلالی‌ها قبل از این بازی در رختکن دقایقی اطراف ساپینتو و سایر اعضای کادرفنی حلقه زده و آخرین توصیه‌های فنی را می‌شنوند. در این بازی مهری بعد از یک بازی غیبت دوباره به ترکیب بازگشته و رضاوند هم بعد از ابهاماتی که بر سر بازی کردنش به وجود آمد، سرانجام به این دیدار رسید. همین امر باعث شد تا سرمربی استقلال که استرس زیادی نیز داشت با تاکید بیشتری با مردان میانی تیمش صحبت کرده و به نوعی، توقع دیگری از آنها برای موفقیت در این دیدار داشته باشد. اتفاقا در جریان این بازی هر دو بازیکن خوش درخشیده و نمایش خوبی را ارائه دادند. 
بعد از بازی نیز که استقلالی‌ها با شادی و سرور خاصی وارد رختکن شدند، این بار ساپینتو با چهره متفاوت‌تری ناشی از خلاصی از استرس ابتدایی برای آنها دقایقی به سخنرانی پرداخته و ضمن تمجید از عملکرد بازیکنانش و خسته نباشید به آنها در صحبت‌هایی مهم تاکید می‌کند: «ما تنهای تنها هستیم و فقط خودمان را داریم و فقط باید به خودمان و توانمندی‌های خودمان اتکا کنیم. هیچکس با ما نیست، چه از باشگاه و چه خارج از باشگاه. همه ما را تنها گذاشته‌اند. ما امروز فقط خودمان را داریم و کسی را نداریم تا به ما کمک کند و باز هم تاکید می‌کنم که برای قهرمانی و موفقیت فقط باید به خودمان تکیه کنیم.»
 یادداشت‌های ساپینتو برای نشست خبری
اما بعد از این دیدار مرور برخی اتفاقاتی که به وقوع پیوست هم خالی از لطف نیست. در وهله اول سرمربی استقلال که باید به‌عنوان سرمربی تیم میهمان به‌عنوان اولین نفر به نشست خبری می‌رفت با فاصله زمانی طولانی به نشست رفت تا جایی که برخی تصور کردند احتمالا ساپینتو قصد ندارد در نشست خبری بعد از بازی شرکت کند. با این حال او آمد و متکلم وحده صحبت‌هایش را مطرح کرد و بدون اینکه پاسخگوی سوال خبرنگاران باشد به سرعت نشست خبری را ترک کرد. 
اینکه در این بین از سوت پایان بازی تا لحظه حضور در نشست خبری که زمانی بیشتر از تایم معمول را سپری کرده بود چه گذشت، طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» گویا این سرمربی در زمانی نسبتا طولانی در اتاق مربیان در رختکن استقلال به نت‌برداری برای بیان صحبت‌هایش در نشست پرداخته و اتفاقا چندین بار هم بین آنکه پاسخگوی خبرنگاران باشد یا اینکه بعد از پایان حرفهایش نشست را تمام کند، هم مردد می‌شود. درنهایت هم سرمربی پرتغالی بعد از اینکه برخی از مطالبی را که یادداشت کرده بود را به پایان رساند، به نشست خبری‌اش پایان داد. 
اگرچه این رفتار او مانند کارلوس کی‌روش هموطن وی و سرمربی سابق تیم ملی ایران بود، اما زمانی که ساپینتو با عصبانیت در ابتدای نشست خبری به صورت دستوری از خبرنگاران درخواست کرد تا از وی فاصله گرفته تا نشست خبری آغاز شود، مشخص شد که بعضا این رفتارها از سوی پرتغالی‌ها در هنگام خشم و فشار مشابه بوده و ساپینتو در این لحظه نیز با رفتارش خبرنگاران و اصحاب رسانه را به یاد کارلوس کی‌روش انداخت!

 منظور ساپینتو از دشمن استقلال کیست؟
ساپینتو در نشست خبری بعد از این دیدار بعضا صحبت‌های عجیبی را خاطره‌وار نقل کرد. او در بخشی از اظهاراتش به نقل قول از والدینش پرداخت: «در زندگی من، والدین عزیزم همیشه می‌گفتند اگر دلیلی نداری که نمی‌توانی پول کسی را بپردازی، نمی‌توانی با او دعوا کنی. باید فروتن باشی و سعی کنی راه‌حل پیدا کنی ولی هیچ وقت آن ارتباط را خراش ندهید.»
اما در ادامه سرمربی استقلال در صحبت‌هایی با کنایه نسبت به مخالفان و دشمنان تیم تحت هدایتش اشاره کرده و درحالی‌که مشخص بود منظور وی از کلمه دشمن، از داخل باشگاه نشات می‌گیرد، با کنایه نسبت به این موضوع تاکید کرد: «امیدوارم مدیرعامل یا یک نفر آرامش را به تیم بیاورد و مشکلات را حل کند، چون به این نیاز داریم. دشمن ما داخل تیم نیست و بیرون از تیم است. ما باید تا آخر برای موفقیت بجنگیم. دو تورنمنت و جام داریم. ۵ فینال داریم و باید در آرامش باشیم.»

 از هرج‌و‌مرج در اطراف رختکن تا گم کردن درهای خروجی
با پایان این دیدار و زمانی که استقلالی‌ها قصد ترک ورزشگاه را داشتند، یک بار دیگر هرج‌ومرج عجیبی پشت درهای رختکن استقلالی‌ها حاکم شد و باعث شد تا بازیکنان این تیم در شرایط اسف باری خود را به اتوبوس این تیم برسانند، درحالی‌که ماموران یگان ویژه برای رسیدن استقلالی‌ها به اتوبوس تونل تشکیل داده بودند اما سهل‌انگاری این نیروها باعث شد تا هوادارانی به این تونل انسانی نفوذ کرده و در ادامه کار برای استقلالی‌ها برای خروج از ورزشگاه سخت شود. در این بین نیز بازیکنانی مانند قایدی، یامگا و سیلوا درحالی‌که در حلقه هواداران برای گرفتن عکس یادگاری تحت فشار مردم و یگان ویژه بودند به شکل عجیبی تا اتوبوس تیم، مشایعت شده و از سوی دیگر هم همین اتفاقات باعث شد تا اصحاب رسانه به جای میکسدزون و در فضایی آرام، در کنار زمین با 3 بازیکن استقلال مصاحبه کنند. 
نکته جالب دیگر اینکه درحالی‌که آبی‌ها با تاخیر برای رسیدن به فرودگاه مواجه شده بودند، اتوبوس این باشگاه نیز در زمان خروج از ورزشگاه به مشکل برخورده و با بسته شدن بیشتر درهای ورزشگاه، اتوبوس این تیم چندین بار در اطراف ورزشگاه چرخ زد تا درنهایت راه خروج را پیدا کرد. 

 استقلال و 6 رقیب تا قهرمانی
با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد استقلالی‌ها تا کسب عنوان قهرمانی به جای 5 رقیب باید با 6 رقیب بجنگند. درحالی‌که روی کاغد تا پایان لیگ بیست‌ودوم فقط 5 بازی باقی مانده و همه تیم‌ها باید در 5 بازی دیگر در زمین مسابقه به میدان بروند اما استقلال جدای از این 5 دیدار، مشکلات عدیده دیگری هم دارد که به نظر می‌رسد یک رقیب قدرتمند و چغر نیز خارج از میدان انتظار این تیم را می‌کشد. 
استقلالی‌ها با حذف از آسیا از لحاظ روحی و روانی تا حد زیادی دچار دگرگونی شده‌اند و اگر تدابیر ساپینتو نبود بسیار سخت بود که پیروزی‌های این تیم تداوم پیدا کند. از سوی دیگر بحث مالی و بی‌پولی‌هایی است که یقه این باشگاه را گرفته است، تا جایی که خارجی‌های این باشگاه نوتیس خود را ارائه داده‌اند و داخلی‌ها نیز معتقدند دریافتی‌های آنها برخلاف آن چیزی است که مدیرعامل می‌گوید. درنهایت هم اگر پرونده‌های خارجی بسته نشود تنبیهات فیفا بیخ گوش باشگاه ایرانی قرار دارد تا مجموعه این عوامل باعث شود تا استقلال یک رقیب قدرتمند دیگر برای قهرمانی در بیرون از زمین داشته باشد که چه بسا کار این تیم را برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی در حد و اندازه‌های برگزاری دربی پایتخت سخت و دشوار کند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار