• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۳۰ - ۱۶:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

برنامه فرهنگی دانشگاه ها متناسب با ذائقه دانشجو به روز نشده است

محمد سلطانی، خبرنگار: با اتفاقاتی که اخیرا در فضای دانشگاهی رخ داده و نوع واکنش دانشجویان به آن، دیگر هیچ کس نمی توان زیست متفاوت دانشجوی دهه 80 را نادیده بگیرد. زیستی که بخشی از آن را باید نتیجه تغییر نسل دانست و بخش عمده را هم تغییر سبک زندگی افراد جامعه که بخش عمده  آن هم به دلیل گسترش فضای مجازی و تاثیراتی است که زندگی در مجازی به افراد تحمیل کرده است. در این میان طبیعتا وضعیت در دانشگاه های کشور به دلیل میزبانی از نسل جدید متفاوت تر خواهد بود. همین مسئله هم می طلبد تا دانشگاه ها و متولیان امر ضمن ریشه یابی درباره چرایی این مسئله، بتوانند برنامه ریزی فرهنگی درستی را متناسب با ذائقه دانشجوی امروز داشته باشند. 
علی شمس‌الدینی، عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه مقصر اصلی رسیدن به وضعیت فعلی وزارت آموزش‌وپرورش است، گفت: قطعا وقتی ما در مدارس مان دانش آموزی را تربیت می کنیم که به نه معلم و نه پدر و مادرش احترام نمی گذارد، طبیعی است که به دانشگاه هم بیاید، رفتارش بر همین اساس خواهد بود. هر چند که مسئولین این وزارتخانه معتقدند به دلیل شرایط حقوقی معلمان، آنها دیگر زمانی برای تعلیم و تربیت دانش اموزان ندارند، اما اگر این بخش را اصلاح کنیم، مسائل دیگر هم اصلاح خواهد شد. امروز در شرایطی هستیم که می بینیم وقتی دانشجو را با خانواده اش به کمیته انضباطی دعوت می کنند، دانشجو شروع به فحاشی به خانواده خود می کند؛ طبیعتا نمی توان از او انتظار احترام به استاد و گوش دادن به حرف استاد را داشت. 
او با تاکید بر اینکه متاسفانه امروز شاهد بحران تربیتی در کشور هستیم، افزود: در طول تحصیل و تدریس ام هیچگاه ندیده ام مانند امروز دانشجویان به اساتید فحاشی کنند اما می بینیم در شرایط فعلی، دانشجو به راحتی استاد را بی شرف خطاب می کند آن هم در حالی که در سر کلاس استاد حضور دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اظهار ناامیدی از اینکه نتوانسته ایم برنامه هایمان فرهنگی را متناسب با نیاز روز دانشجو تغییر دهیم، گفت: برنامه هایی که امروز در دانشگاه ها در حیطه فرهنگی وجود دارد، هنوز بر مبنای همان 40 سال گذشته است. از طرف دیگر وقتی در 2 دهه گذشته با دانشجویی صحبت می کردیم، او حداقل 10 کتاب غیر از مباحث درسی اش را خوانده بود و با این وضعیت باز هم او را جزو افراد کم سواد تلقی می کردند، اما امروز نه تنها دانشجو کتاب نمی خواند، بلکه عمده اطلاعاتش را هم از طریق فضای مجازی به دست می آورد؛ درست است که نسل امروز از حیث هوش تکنولوژی  جلوتر از دهه های قبلی است که البته این هم به خاطر رشد تکنولوژی بوده اما هوش تحلیلی او از متولدین دهه های قبل ضعیف تر شده است. 
شمس الدینی با بیان اینکه نسل امروز دانشجو فرصت تفکر ندارد، ادامه داد: مشکل ما این است که افراد جامعه به جای اینکه زمانی را برای تفکر بگذارند، ترجیح می دهند در فضای مجازی بچرخند و همین دلیل می بینیم که اصلا نمی توان درباره بسیاری از موضوعات با نسل امروز صحبت کرد. از طرف دیگر امروز دیگر افراد دغدغه سیاسی مانند گذشته را ندارند البته باید این مسئله را هم مدنظر قرار داد که سیاسی بودن با سیاست زده بودن، متفاوت است. . فرد سیاسی یعنی کسی که نسبت به مسائل سیاسی فکر کرده و برای آن راهکار دارد، اما سیاست‌زده یعنی کسانی که با تحریک دشمن وارد میدان شده و شروع به فحاشی می‌کنند. 
او با مقایسه وضعیت فعالیت های سیاسی از سوی تشکل های دانشجویی در دهه های گذشته گفت: در گذشته افراد حاضر در این فعالیت ها تلاش می کردند به نوعی صحبت کنند که نشان دهند از عامه افراد سواد بیشتری دارند، در حالی که امروز چنین وضعیتی را شاهد نیستیم و این را می توان از نحوه حرف زدن دانشجوی امروز و یا سطح دغدغه هایشان به خوبی متوجه شد. موضوع دیگر اینکه دانشجوی امروزف تمایلی برای حضور در تشکل های دانشجویی ندارد؛ از این رو دانشگاه باید بتواند با فعال سازی کرسی های آزاداندیشی، شرایط را تغییر دهد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین