• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۷ - ۱۵:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نیاز به اولویت بندی در حوزه لیتیوم داریم

محمد سلطانی، خبرنگار: کشف دو معدن لیتیوم در همدان که هنوز ده روزی از انتشار خبر آن نمی گذرد، به معنی آن است که ایران هم در زمره کشورهای دارای این ماده کانی مهم قرار گرفته است. ماده معدنی ای که امروز بخش جداناپذیر از زندگی مردم است و اگر بگوییم نمی توان دنیا را بدون آن تصور کرد، گزافه نگفته ایم. لیتیوم یکی از مواد اصلی تولید باتری هایی به همین نام حالا اصلی ترین منبع ذخیره سازی انرژی های تجدیدپذیر به شمار می رود، تلقی می شود. باتری‌هایی که بازار مالی‌شان در سال 2022 از مرز 52 میلیارد و 500 میلیون دلار هم فراتر رفت. اما صرف کشف این معدن نمی توان امیدوار بود که اتفاق خاصی در کشورمان رخ دهد، بلکه موضوع اصلی توان استخراج این ماده است.
رضا غیاثی، استاد شیمی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق در گفتگو با «فرهیختگان» درباره نقش این ماده در دنیای امروز گفت: کاربرد لیتیوم به یک حوزه خاص محدود نمی شود، بلکه آن در صنایع مختلفی مانند برودتی و حرارتی کاربرد دارد؛ حتی امروز از آن در داروسازی به ویژه برای داروهای ضدافسردگی استفاده می شود. با این حال دنیای امروز بیشترین مصرف از لیتیوم را برای ساخت باتری های لیتیومی دارد؛ نکته ای که با توجه به برنامه دنیا برای حرکت به سوی انرژی های پاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.در چنین شرایطی دسترسی و تولید لیتیوم می تواند نقش اصلی را در پیشبرد این سیاست داشته باشد. 
او ادامه داد: درست است که کشف این معدن اهمیت دارد، اما موضوع مهم تر این است که به سمت استفاده از آن برویم؛ البته برای این کار باید اولویت های کشور در حوزه لیتیوم مشخص شود و بعد از آن کارهای اجرایی را انجام داد. همچنین آنچه در این میان اهمیت دارد اینکه مانند بسیاری دیگر از مواد معدنی مان به سمت استفاده خام از این معدن حرکت نکنیم؛ بلکه پالایش این مواد معدنی از اهمیت خاصی برخوردار است. 
به گفته این استاد دانشگاه آزاد، ایران در دهه 80 با اولویت بندی درست در حوزه نانو توانست امروز به جایگاهی برسد که حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشد و همین اتفاق باید در حوزه لیتیوم هم رخ دهد. 
غیاثی به مباحث اقتصادی مربوط به دو معدن کشف شده اشاره و تصریح کرد: می توان سودآوری قابل توجهی را از این بابت نصیب کشور کرد؛ اما این بدان شرط است که ظرفیت علمی کشور در این زمینه هم مدنظر قرار بگیرد، چرا که شاید در برخی موارد نیاز به استفاده از تجارب دیگر کشورها داشته باشیم اما همه اینها به همان اولویت بندی کشور در حوزه لیتیوم برمیگردد که بر اساس آن بتوان استفاده درستی از این ظرفیت کرد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار