• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۱۹ - ۰۰:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مینو مداح در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: از عملکرد تیم در مسابقات گرند‌اسلم رضایت دارم

ترجیح می‌دهم پاسخگوی انتقادات نباشم

متوجه بی‌انصافی در تکواندوی بانوان نمی‌شوم بعد از قهرمانی آسیا می‌دانستم داستان خواهیم داشت

رقابت‌های تکواندو گرند‌اسلم در روزهای گذشته در «ووشی» چین برگزار شد و تیم‌های ملی آقایان و بانوان ایران ابتدا در مرحله مقدماتی این مسابقات حضور پیدا کردند .

ترجیح می‌دهم پاسخگوی انتقادات نباشم

مهدی منصرف، خبرنگار:رقابت‌های تکواندو گرند‌اسلم در روزهای گذشته در «ووشی» چین برگزار شد و تیم‌های ملی آقایان و بانوان ایران ابتدا در مرحله مقدماتی این مسابقات حضور پیدا کردند و پس از کسب مجوز، با فاصله یک روز در مرحله نهایی نیز به میدان رفتند. مسابقاتی که سهمیه ششم المپیک پاریس را مشخص کرد و درنهایت در چهار وزن المپیکی آقایان و بانوان ورزشکارانی که معدل امتیازات آنها در دو رویداد نهایی این مسابقات بالاتر از بقیه باشد مسافر المپیک پاریس خواهند شد. اولین مرحله نهایی این رویداد برگزار شد و قرار است تا پایان سال یک مرحله دیگر از این مسابقات نیز برگزار شود و نمایندگان کشورمان از این طریق نیز شانس خود را برای دریافت بلیت المپیک پاریس امتحان کنند. در این رقابت‌ها تیم ملی تکواندوی بانوان کشورمان 5 نماینده در دو وزن ابتدایی مسابقات داشت که ابتدا و در مرحله مقدماتی موفق به کسب دو مدال نقره توسط ناهید کیانی و سعیده نصیری شد و تینا مدانلو نیز همراه با این تکواندوکار و به خاطر حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی موفق به دریافت مجوز حضور در مرحله نهایی شد. در مرحله نهایی این رویداد سعیده نصیری به میدان نرفت و کیانی و مدانلو نیز دست‌خالی مسابقات را ترک کردند تا انتقاداتی نسبت به عملکرد تیم بانوان شکل گیرد. تیمی که در تیرماه سال گذشته برای نخستین بار بر سکوی قهرمانی آسیا ایستاد و به فاصله کوتاه نیز همراه با تیم مردان در مسابقات کشورهای اسلامی به مقام قهرمانی رسید اما ناکامی در مسابقات جهانی مکزیک در سال گذشته و عدم کسب مدال پس از سه دوره متوالی مدال‌آوری باعث انتقاداتی به کادرفنی تیم کشورمان شد. انتقاداتی که با عدم کسب مدال در مرحله نهایی گرند‌اسلم نیز تداوم پیدا کرد و برخی از دوران افت تکواندوی بانوان صحبت کردند. موضوعی که مورد تایید مینو مداح سرمربی تیم کشورمان نیست. سرمربی‌ای که پس از یک مقطع هدایت تیم کشورمان، سال‌ها از تیم ملی دور بود و سال گذشته و پس از تغییرات مدیریتی فدراسیون جایگزین مهرو کمرانی در تیم بانوان شد. مینو مداح در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با ابراز رضایت از عملکرد تیم بانوان در رقابت‌های گرند‌اسلم، از پیش‌بینی انتقادات بعد از قهرمانی در آسیا صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید. 

عملکرد دختران تکواندوکار کشورمان را در مرحله مقدماتی و نهایی رقابت‌های گرند‌اسلم چطور ارزیابی کردید؟
به غیر از نسترن ولی‌زاده، عملکرد چهار تکواندوکار دیگر ما در این مسابقات به‌خصوص سعیده نصیری و ناهید کیانی خوب بود. نسترن ولی‌زاده عملکرد خوبی در این مسابقات نداشت، البته او به خاطر شکستگی ترقوه یک مدت از تمرینات دور بود و متاسفانه آمادگی لازم را نداشت. البته اگر از عملکرد نصیری و کیانی رضایت بیشتری دارم به خاطر کسب مدال در این مسابقات نیست و به‌طور کلی این دو نفر خوب بودند. در مسابقه مبینا نعمت‌زاده در مرحله مقدماتی اگر داور وسط از کارت خود استفاده می‌کرد و دو ضربه سر این بازیکن ثبت می‌شد، او نیز به مرحله یک‌هشتم راه پیدا می‌کرد و خود به خود مجوز مبارزه در مرحله نهایی را دریافت می‌کرد. متاسفانه در ورزش تکواندو این اتفاقات می‌افتد و اشتباه داور وسط نیز مشخص بود که کاملا سهوی بود. همین موضوع باعث شد تا نعمت‌زاده یک مسابقه بیشتر انجام ندهد تا درخصوص او بیشتر صحبت کنم. ناهید کیانی نیز در مبارزه با قهرمان جهان و یکی از استعدادهای تکواندو کره‌جنوبی موفق به برتری مقتدرانه در راند اول شد. در راند دوم نیز تا ثانیه‌های آخر جلو بود، اما به خاطر اینکه تصور می‌کرد از حریف عقب است، حمله کرد و با از دست دادن امتیاز راند را از دست داد. راند سوم نیز مبارزه گره خورد و درنهایت مغلوب شد. 

عملکرد تینا مدانلو را که در مرحله نهایی گرند‌‌اسلم با شکست در دیدار رده‌بندی از دستیابی به مدال بازماند، چطور دیدید. به نظر می‌رسد این تکواندوکار با وجود تلاش بسیار ضربات بی‌هدف بسیاری می‌زند که نتیجه‌ای در بر ندارد و از طرفی اخطارهای زیادی نیز دریافت می‌کند؟
مدانلو از لحاظ آمادگی جسمانی وضعیت بسیار خوبی دارد و حریفان خود را کلافه می‌کرد، اما موضوع مهم عدم دقت او است. مدانلو اگر بیشتر توجه می‌کرد و می‌توانست از لحاظ روحی خود را جمع کند در مرحله نهایی مدال کسب می‌کرد. او به محض اینکه از رقبا عقب می‌افتد و احساس می‌کند در حال حذف از گردونه مسابقات است، به‌یک‌باره یک آدم دیگر می‌شود. به‌طور کلی عملکرد مدانلو بد نبود اما واقعا با این شرایطی که اینجا بازی کرد، اصلا نمی‌شود روی او حساب کرد. او اگر قصد دارد در تیم ملی بماند، باید تغییراتی در تفکر و مبارزات خود ایجاد کند. با این شرایط مربی کنار زمین دچار استرس می‌شود و هر کاری کردم که بتوانم این بچه را کنترل کنم، انگار نمی‌شنید و وارد یک فضای دیگر شده بود. 

پس از قهرمانی سال گذشته تکواندوی بانوان در آسیا، توقعات از تیم بانوان بالا رفته و ناکامی در مسابقات جهانی و عدم توفیق در گرند‌اسلم باعث انتقاداتی شده است.
اجازه بدهید ابتدا به کادرفنی بخش آقایان، بازیکنان و مجموعه فدراسیون به خاطر عملکرد خوب در مسابقات گرند‌اسلم تبریک بگویم اما وقتی در بخش آقایان 16 بازیکن اعزام می‌شود و در هر وزن المپیکی 4 بازیکن ایرانی حضور دارد، عملا هر ورزشکار اگر یک برد هم داشته باشد، 4 نفر را از گردونه مسابقات به نفع تیم ایران خارج می‌کند. این به نوعی حمایت کردن ورزشکار ایرانی از طریق ورزشکاران دیگر است. وقتی این نگرش در آقایان وجود داشته که 16 بازیکن را اعزام کنند و این بچه‌ها همدیگر را در هر وزن حمایت کنند، طبیعی است که باید به مدال و نتیجه خوب می‌رسیدند. در بانوان در وزن 49 کیلوگرم، دو تکواندوکار داشتیم که امکان استفاده از یک بازیکن را نداشتیم. در حالت کلی نیز 5 تکواندوکار در بخش بانوان اعزام شدند که سه نفر موفق به دریافت مجوز حضور در مرحله نهایی شدند و در مرحله دوم نیز عملکردی از سعیده نصیری ندیدیم که بخواهیم در مورد آن صحبت، نقد و تعریف کنیم. درخصوص کیانی گفتم که با وجود باخت به قهرمان کره از عملکرد او راضی بودم. مدانلو نیز نیاز به تغییر نگرش دارد، اما این بازیکن با همین شرایط تا آستانه کسب مدال رسید و از تمام وجود مایه گذاشت. ورزشکار چین وقتی در حال خروج از زمین بود دیگر توان نفس کشیدن نداشت و این به خاطر فشار مدانلو بود. مدانلو باید تجربه خود را در مدیریت بازی، عدم دریافت اخطار و بحران لحظه‌ای مدیریت کند. با این شرایط به‌طور کلی از عملکرد بانوان راضی بودم. 

با این شرایط انتقادات از عملکرد تیم بانوان را بی‌انصافی می‌دانید؟ 
ترجیح می‌دهم خیلی پاسخگوی این انتقادات نباشم. 

اصغر رحیمی سرپرست دبیری فدراسیون اعلام کرده است که توقع بیشتری از ناهید کیانی در این مسابقات داشته است؟
از ناهید راضی بودم. این دو تورنمنت بازی‌های سبکی نبود. کیانی هم در مرحله اول عالی بازی کرد و هم در مرحله دوم واقعا کم نگذاشت. این اتفاق هم برای همه افتاد. تیم کره‌جنوبی با آن عظمتش در مرحله نهایی دچار شکست شد. قهرمان جهان این کشور بعد از بازی با کیانی دچار شکست شد و با مدانلو برای مدال برنز مبارزه کرد. خیلی از بازیکنان مانند آرین سلیمی که به خاطر حضور در مرحله یک‌هشتم مرحله مقدماتی جواز حضور در مرحله فینال را گرفت، موفق به کسب مدال طلای مرحله نهایی شد و خیلی از بازیکنانی که در مرحله مقدماتی طلا گرفته بودند در مرحله نهایی اصلا مدال نگرفتند. مهدی حاج‌موسایی در مرحله مقدماتی فینالیست شد و به مدال نقره رسید، اما در مرحله نهایی اصلا مدال نگرفت و امیرمحمد بخشی نیز در مقدماتی طلا گرفت و در مرحله نهایی به مدال نرسید. برای من سوال است که چرا در بخش بانوان بی‌انصافی زیاد است و متوجه این موضوع نمی‌شوم. 

همان‌طور که عنوان شد بعد از قهرمانی آسیا توقعات از بانوان بیشتر شده است و همین موضوع شاید باعث فشار روانی و لطمه به تیم و کادرفنی شده است؟
می‌شود گفت از لحاظ توقعاتی که ایجاد شد دچار لطمه شدیم، اما دلیل اینکه عنوان کردم به انتقادات توجه نمی‌کنم همین مسائل است. خدا شاهد است که بعد از قهرمانی آسیا می‌دانستم که این داستان‌ها را خواهیم داشت. مثل روز برای من روشن بود که در هر مسابقه‌ای نتیجه نگیریم یا نتایج ضعیف‌تری بگیریم، کلی آدم می‌خواهد انتقاد کند. دوست ندارم زحمت بچه‌ها زیر سوال برود. بعد از مسابقات جهانی مکزیک با شهامت عنوان کردم که تیم عملکرد خوبی نداشت و این موضوع را می‌پذیرم. هیچ دروغی برای گفتن وجود ندارد و همه فیلم مسابقات را می‌بینند و در جریان برد و باخت‌ها قرار می‌گیرند و این چیزی نیست که بخواهم لاپوشانی یا انکار کنم. در گرند‌اسلم غیر از نسترن ولی‌زاده، بچه‌ها خوب بودند. 

ترکیب تیم ملی بانوان برای مسابقات جهانی باکو چه زمانی مشخص خواهد شود و آیا باز هم مانند مسابقات جهانی مکزیک با ترکیب کامل حضور نخواهیم داشت؟
هنوز زود است در این خصوص صحبت کنیم. از روز یکشنبه دوباره تمرینات خود را شروع می‌کنیم. باید جلسه‌ای داشته باشیم و حتما نیاز داریم در برخی اوزان انتخابی برگزار کنیم تا درنهایت در جلسه با کمیته فنی به جمع‌بندی برسیم که چند نفر را اعزام کنیم. اگر با این روال پیش برویم که همه بخواهند فقط دنبال مدال باشند، نفرات کمتری را اعزام کنیم. هیچ‌وقت از باخت ترس نداشتم و همیشه عنوان کردم که نفرات بیشتری را اعزام کنم، اما بعد از بازگشت باید یک اعصاب آهنی کنار بگذارم تا از این موضوع که بچه‌ها به حضور در مسابقات نیاز دارند، دفاع کنم. ترس از باخت اگر باشد باید در هیچ رویدادی شرکت نکنیم و بنشینیم تا مسابقات قهرمانی جهان و بعد بگویم که تجربه نداشتیم و باختیم. 

با توجه به حضور یکی از قهرمانان بزرگ تکواندوی ایران در راس مدیریتی مجموعه فدراسیون تکواندو، حمایت کافی از حضور تعداد بازیکن بیشتر در مسابقات صورت می‌گیرد؟
ساعی کاملا حمایت می‌کند، اما درنهایت در جمع‌بندی خیلی از مسائل کمیته فنی به اجماع می‌رسد. ساعی نیز یک نظر دارد و تصمیم در کمیته فنی گرفته و اجرایی می‌شود. ساعی همیشه از تیم حمایت کرده است. 

رئیس فدراسیون از عملکرد تیم در مسابقات گرند‌اسلم رضایت داشت؟
بخواهم از زبان ایشان صحبت کنم شاید درست نباشد، اما فکر می‌کنم تا حدودی رضایت داشت. قبل از اینکه مدانلو دچار آن به هم ریختگی شود، ایشان مرتب در تمام بازی‌ها، کنار زمین، سالن گرم کردن و حتی در جایگاه تماشاچیان حضور داشتند و این حضور برای ورزشکاران قوت قلب بود و مدام کمک می‌کرد. با این شرایط فکر می‌کنم ایشان از عملکرد تیم راضی بودند. 
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار