• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۱۶ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مجید جلالی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: سپاهان کامل‌ترین تیم برای قهرمانی است

پرسپولیس بهترین تیم لیگ بود اما از خودش ضربه خورد

قلعه‌نویی می‌دانست از این ۲ بازی چه می‌خواهد

لیگ برتر به هفته بیست‌و‌پنجم خود رسید و فقط 6 هفته مانده تا قهرمان و تیم‌های سقوط‌کننده مشخص شوند. در این میان رقابت در بالای جدول بسیار نزدیک و جذاب است و سه تیم سپاهان، استقلال و پرسپولیس خوب می‌دانند که 6 فینال پیش‌رو دارند و اگر امتیاز از دست دهند موقعیت فعلی خود را از دست خواهند داد.

پرسپولیس بهترین تیم لیگ بود اما از خودش ضربه خورد

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:لیگ برتر به هفته بیست‌و‌پنجم خود رسید و فقط 6 هفته مانده تا قهرمان و تیم‌های سقوط‌کننده مشخص شوند. در این میان رقابت در بالای جدول بسیار نزدیک و جذاب است و سه تیم سپاهان، استقلال و پرسپولیس خوب می‌دانند که 6 فینال پیش‌رو دارند و اگر امتیاز از دست دهند موقعیت فعلی خود را از دست خواهند داد. در این بین سپاهان با فاصله سه امتیازی با استقلال در نیم‌فصل ‌دوم لیگ فقط دو امتیاز از دست داده و این نشان می‌دهد که شاگردان مورایس اسب خود را برای قهرمانی زین کرده‌اند. استقلال هم در نیم‌فصل دوم کمترین نوسان را داشته و از بازی ملوان به بعد بود که تیم ساپینتو دیگر باخت نداد. اما پرسپولیس که قهرمان نیم فصل شده بود امتیازات حساسی را در بازی با فولاد، آلومینیوم، هوادار و سپاهان از دست داد تا در شرایط فعلی در جایگاه سوم قرار بگیرد. با توجه به حساسیت بالای هفته‌های باقی مانده لیگ و بحث کیفی مسابقات بد ندیدیم با مجید جلالی که سال‌ها در لیگ برتر مربیگری کرده است گفت‌وگویی داشته باشیم. البته از این کارشناس خوب کشورمان درباره تیم ملی و دو بازی دوستانه‌ای که با کنیا و روسیه داشت هم سوال کردیم. ماحصل گفت‌وگوی «فرهیختگان» با جلالی را در زیر می‌خوانید. 

لیگ وارد مرحله حساسی شده و به‌نوعی به اوج هیجان خود رسیده است، ارزیابی شما از شرایط حاکم بر لیگ به چه شکل است؟
تا قبل از جام‌جهانی حقیقتا لیگ را جذاب ندیدم و شاهد بازی‌های یکنواخت کسل‌کننده بودیم اما بعد از جام‌جهانی شرایط تغییر کرد و کیفیت بازی‌ها تا حد قابل‌توجهی افزایش پیدا کرد. دلیلش هم این بود که 50 روز وقفه به تیم‌ها اجازه داد تا تمرینات تاکتیکی و بدنی بهتر و کامل‌تری داشته باشند. البته این مساله شامل همه تیم‌ها نبود و یکسری تیم‌ها در واقع پیشرفت خوبی در نیم‌فصل دوم یا بهتر است بگوییم بعد از وقفه طولانی لیگ داشتند. 

در حال حاضر سپاهان و استقلال که از دو مربی خارجی بهره می‌برند در بالای جدول حضور دارند و این نشان می‌دهد که مربی خارجی بهتر از برخی مربیان داخلی هستند که سال‌هاست درجا می‌زنند، نظر شما چیست؟
به نظر من اگر قرار است در این زمینه قضاوت یا بررسی داشته باشیم باید عملکرد 40 ساله مربیان داخلی را با مربیان خارجی که به فوتبال ایران آمدند مقایسه کرد و نمی‌شود صرفا بعد از 6 ماه به این شکل دو مربی پرتغالی را با مربیان وطنی مقایسه کرد. 

قبول دارید که سپاهان و استقلال از نظر کیفی هم فوتبال بهتری را از بقیه تیم‌ها ارائه می‌دهند؟
سوال قبلی با این سوال تفاوت داشت. شما ابتدا مقایسه کلی بین مربیان خارجی این دو تیم با مربیان داخلی کردید که بحثش جداست. شما ببینید در این فصل صنعت نفت و تراکتور هم مربی خارجی آوردند پس چرا آنها موفق نبودند؟ در سال‌های اخیر مربیان خارجی زیادی به فوتبال ایران آمدند که علی‌رغم دستمزد بالا موفق نبودند. 

در شرایط فعلی شایسته‌ترین تیم را برای قهرمانی چه تیمی می‌دانید؟
از نظر من سپاهان همه شرایط لازم را برای قهرمانی دارد و به نوعی کامل‌ترین تیم لیگ است. این تیم بعد از تعطیلات متحول شد و مورایس به بهترین شکل تیمش را برای نیم فصل دوم آماده کرد. البته که یک تیم برای قهرمان شدن باید همه ابزار لازم را داشته باشد. در شرایط فعلی سپاهان تیمی است که چه از لحاظ کادرفنی، چه مدیریتی و چه بازیکن و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وضعیتش ایده‌آل است و به این خاطر اعتقاد دارم کامل‌ترین تیم برای قهرمانی هستند. 

دلیل افت پرسپولیس در نیم فصل دوم را در چه می‌بینید؟
پرسپولیس قبل از جام‌جهانی بهترین تیم لیگ بود و فوتبال خوبی را هم ارائه می‌داد اما این تیم درگیر مشکلاتی شد که باعث افت‌شان شد. 

یعنی رفتن لوکادیا باعث افت پرسپولیس شد؟
نه، تاثیر رفتن لوکادیا مقطعی بود و بعد از آن اتفاقا پرسپولیس چند برد خیلی خوب کسب کرد اما همان‌طور که گفتم پرسپولیس از درون خودش ضربه خورد. به هر حال در این تیم افراد تاثیر‌گذار وارد مسائل غیر فوتبالی شدند و همین مساله روند پرسپولیس را با فرازونشیب مواجه کرد. 

پس شما در شرایط فعلی شانس سپاهان را برای قهرمانی بیشتر از بقیه می‌دانید؟
بله. سپاهان اگر بتواند همین روندی که در پیش گرفته را حفظ کند قهرمان لیگ خواهد شد. 

در مورد تیم‌های نفتی لیگ که امسال عملکرد خیلی بدی در لیگ داشتند و شانس اول سقوط هستند نظرتان چیست؟
تیم‌هایی مثل نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان چندین سال است که این شرایط را دارند و هر فصل خودشان را به سختی در لیگ نگه می‌دارند. در‌حالی‌که تیمی مثل نفت آبادان یک تیم ریشه‌دار با هواداران متعصبی است که اگر با برنامه‌ریزی بهتری عمل می‌کرد الان جزء تیم‌های خوب لیگ بود. حیف است تیم‌های خوزستانی که این همه استعداد در استان‌شان دارند در حال سقوط باشند. به عقیده من تیم‌های نفتی در آستانه سقوط هستند و از حالا باید برای آینده بهتر و بازگشت به لیگ برنامه‌ریزی اصولی داشته باشند. 

در مورد تیم ملی صحبت کنید، دو بازی دوستانه با امیر قلعه‌نویی مقابل تیم‌های روسیه و کنیا داشتیم. دو بازی که نشان داد گویا هنوز سرمربی تیم ملی نمی‌داند که قرار است جوان‌گرایی کند یا اینکه با نفرات قبلی کار کند، موافق هستید؟
وقتی قرار است یک کادر جدید در هر تیم ملی کارشان را شروع کنند قاعدتا در اردوی اول یک‌سری از نفرات قبلی و نفرات جدید را به اردو دعوت کرده و آنها را به‌طور دقیق ارزیابی می‌کنند تا به نتیجه برسند. در واقع این اردو بیشتر برای شناخت امیر قلعه‌نویی از بازیکنان حاضر در اردو بود که بداند روی کدام یک از آنها می‌تواند برای آینده حساب کند. با این تفاسیر نباید عملکرد تیم ملی در دو بازی دوستانه را فنی بررسی کرد بلکه باید به این حساب گذاشت که کادر جدید نفرات حاضر در اردوی تیمش را بررسی کند. به هر حال یک‌سری نفرات مدت‌ها در تیم ملی بوده‌اند و کارنامه‌شان مشخص است. اما تعدادی هم هستند که باید وضعیت آنها برای ادامه حضور در تیم ملی مورد ارزیابی قرار بگیرد. نفرات جدید هم که به میدان رفتند و فکر کنم سرمربی تیم ملی به این نتیجه رسید که می‌تواند روی آنها در بازی‌های ملی حساب کند یا نه. در کل قلعه‌نویی به آن چیزی که می‌خواست رسید. 

یک بحث وجود دارد که تیم ملی باز هم قرار است حریفان راحتی را برای آماده‌سازی خود انتخاب کند، به نظر می‌آید ترس از باختن به تیم‌های قدر دنیا در تفکرات قلعه‌نویی هم وجود دارد!
همان‌طور که می‌دانید که یک‌سری مسائل اجازه نمی‌دهند که ما با تیم‌های بزرگ دنیا بازی کنیم. اول از همه تحریم هستیم و مهم‌تر از آن هم پول نداریم. به هر حال بازی با تیم‌های صاحب سبک دنیا هزینه‌بر است. با تمام این حرف‌ها ما سال‌هاست که از بازی با این‌گونه تیم‌ها ترس داریم. حتی در زمان حضور کارلوس کی‌روش هم که خبری از تحریم‌های فعلی نبود و پول هم داشتیم ترجیح می‌دادیم با نظر این مربی با تیم‌های معمولی بازی دوستانه داشته باشیم. بخش عمده آن به خاطر این بود که از تبعات شکست احتمالی ترس داشتیم. به هر حال یک‌سری شکست‌ها اجازه می‌دهد که برخی دست‌شان برای انتقاد بیشتر باز شود. اما قدر مسلم بازی با تیم‌های مطرح دنیا از هر نظر به سود تیم ملی است و اگر غیر از این بود رقبای آسیایی ما چنین بازی‌هایی را در اولویت‌های خود قرار نمی‌دادند. 

در آخر راجع به اینکه فدراسیون هنوز تکلیف سرمربی تیم امید را مشخص نکرده چه نظری دارید؟
به عقیده من پرداختن به این موضوع هیچ ثمری ندارد. سال‌هاست که تیم امید همین روند را داشته و این وضعیت هم ادامه خواهد داشت. پس دلیل ندارد بخواهیم در مورد آن اظهارنظری داشته باشیم وقتی فدراسیون کار خودش را انجام می‌دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار