• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۱۵ - ۰۰:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 1
  • 0
مدیرکل امور اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور

تأکید به برنامه ریزی جهت اجرایی شدن پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به سرمایه‌گذاری

محمدرضا بیضاوی مدیرکل امور اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور ، عنوان نمود؛ در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته ، سال 1402 سال "مهار تورم ، رشد تولید " نامیده شد که ضمن تأکید بر لزوم کنترل تورم و افزایش حمایت های عملی از تولید، معظم ً له تأکید ویژه ای بر توسعه سرمایه‌گذاری داشتند.

تأکید به برنامه ریزی جهت اجرایی شدن پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به سرمایه‌گذاری

محمدرضا بیضاوی مدیرکل امور اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور ، عنوان نمود؛ در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته ، سال 1402 سال "مهار تورم ، رشد تولید " نامیده شد که ضمن تأکید بر لزوم کنترل تورم و افزایش حمایت های عملی از تولید، معظم ً له تأکید ویژه ای بر توسعه سرمایه‌گذاری داشتند. ایشان در پیام نوروزی در این خصوص فرموند : "در کنار تولید، سرمایه‌گذاری مهم است. این را هم دولتی‌ها توجه کنند، هم بخش خصوصی توجّه کنند، ما از لحاظ سرمایه‌گذاری در دهه‌ی نود خیلی عقب ماندیم. یکی از خلأهای مهم کشور ما مسئله‌ی سرمایه‌گذاری است.باید سرمایه‌گذاری انجام بگیرد که این هم کار مهمّی است." 
لذا با توجه به بیانات معظم له، وظایفی متوجه هر نهاد و دستگاه دولتی می‌باشد که مسئولیت اداره کل اقتصادی ، سرمایه‌گذاری  سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور  در سال جدید بیش از پیش سنگین تر شده است ، تا با سیاست گذاری و پیگیری مشکلات سرمایه گذاری شهری و روستایی، توسعه سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را عملی نموده و فرمایشات رهبری معظم را اجرایی نماید.  
بیضاوی در این مصاحبه افزود ، برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری، می بایست شناخت صحیح از مشکلات موجود داشته باشیم تا بر مبنای آن بتوان برنامه‌ریزی مؤثری صورت داد. در حوزه شهری و روستایی انجام وظایف اصلی شهرداری ، ارائه خدمات عمومی به شهروندان در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی ، پسماند، ساخت‌وساز شهری، سلامت ، امور رفاهی و ... است که نیازمند تأمین منابع مالی کافی بوده و اکنون در بسیاری از شهرداری‌ها باتوجه به هزینه‌های جاری بالا،  با کمبود منابع مالی برای اجرای پروژه‌های اصلی شهر مواجه می باشیم. از طرفی وابستگی شهرداری‌های کوچک به کمک‌های دولتی و نبود درآمد پایدار در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها لزوم توجه بیشتر به سرمایه‌گذاری را یادآوری می‌کند تا با جذب منابع بخش خصوصی و ترغیب سرمایه گذاران به کمک به مدیریت شهری از طریق سرمایه‌گذاری، در امور شهری  پروژه‌های زیربنایی شهرداری‌ها عملیاتی شوند.  با این امر ضمن جلوگیری از فرار سرمایه ها، کمکی گسترده به عدم ورود نقدینگی به بازار و هدایت سرمایه ها به سمت پروژه های عمرانی، رفاهی و خدماتی عمومی شکل خواهد گرفت و ضمن ایجاد رفاه برای شهروندان ، هم از ایجاد تورم از طریق سرگردانی نقدینگی و دلال بازی جلوگیری می گردد هم سرمایه گذارن با آسودگی خیال در مدتی مشخص به سود مورد نظر دست خواهند یافت. 
مدیرکل امور اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش دیگری از مصاحبه عنوان داشت؛ برخی شهرداری‌ها در سال‌های گذشته به دنبال جذب سرمایه‌گذار حرکت نموده‌اند که اهم مشکلات شناسایی شده از کل شهرداری‌های کشور در حوزه سرمایه‌گذاری شامل این موارد می‌باشد:  عدم وجود قانون شفاف و تسهیل‌کننده در حوزه سرمایه‌گذاری، عدم تعریف مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها، فرآیند طولانی و سخت انتخاب سرمایه‌گذار که سبب بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران در مشارکت با شهرداری می‌شود، موانع طولانی دریافت مجوزهای پروژه‌ سرمایه‌گذاری و زمان‌بر بودن صدور مجوز کمیسیون ماده 5  در استانها، زمان‌بر بودن توجیه نهادهای نظارتی در شفافیت فرآیند سرمایه‌گذاری، دریافت تضمین‌های سخت از سرمایه‌گذار، ، عدم شناسایی  و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر/روستا به‌منظور فعال‌سازی پروژه‌ها با مذاکره سرمایه‌گذاران و عدم شناخت انواع روش‌های مشارکت و درنهایت عدم اتصال سرمایه گذاران به مدیران شهری و حجم انبوهی از مشکلات جاری که شهرداران را از پیگیری و وقت گذاری در امور سرمایه گذاری باز میدارد. 
 بسیاری از مشکلات و موانع اشاره‌شده را می‌توان با تدوین قانون و الزام دستگاه‌های مختلف به رعایت آن برطرف نمود که وزارت کشور و به‌طور ویژه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال 1401 در این خصوص اقدامات مؤثری انجام داد که منتهی به ابلاغ آئین‌نامه مالی ماده 1 قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در 20 اسفندماه سال 1401 توسط هیئت وزیران گردید و بدین ترتیب اولین قانون ابلاغی در حوزه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ویژه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌باشد که می‌تواند بخش مهمی از مشکلات اشاره‌شده را برطرف نماید.هرچند ممکن است در ابتدای راه نواقص و ابهاماتی نیز داشته باشد لکن در هرحال سبب شفافیت مسیر شده و انشالله با استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده می توان نواقص و ابهامات را با کمک دولت برطرف نمود.

بیضاوی در پایان اشاره داشت؛  با عنایت به تأکید نوروزی مقام معظم رهبری(دامت برکاتِه) در توجه به سرمایه‌گذاری، اداره کل اقتصادی ، سرمایه‌گذاری و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای کشور در کنار شهرداریها و دیگر ارکان موثر  برنامه‌ریزی مدونی برای آموزش، تبیین و اجرایی نمودن آئین‌نامه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و معرفی فرصتهای سرمایه گذاری شهردرایها و دهیاریها به سرمایه گذاران نمایدتا در عمل شاهد توسعه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری و روستایی و تحقق دستور مقام معظم رهبری باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها