• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۱۴ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دومینوی جابه‌جایی مربیان در باشگاه‌های بزرگ اروپایی آغاز شده است

زلزله روی نیمکت

یمکت‌های مربیان در فوتبال اروپا این روزها به‌شدت لرزان است و باشگاه‌های بزرگی این روزها به دنبال تغییرات در کادر فنی خود طی هفته‌های پایانی فصل یا حتی برای تابستان پیش‌رو هستند تا فصل آینده را با شرایطی کاملا متفاوت و بهتر آغاز کنند.

زلزله روی نیمکت

مسعود خاموشی، خبرنگار:نیمکت‌های مربیان در فوتبال اروپا این روزها به‌شدت لرزان است و باشگاه‌های بزرگی این روزها به دنبال تغییرات در کادر فنی خود طی هفته‌های پایانی فصل یا حتی برای تابستان پیش‌رو هستند تا فصل آینده را با شرایطی کاملا متفاوت و بهتر آغاز کنند. این روزها شاهد جابه‌جایی‌هایی در بین مربیان نامدار فوتبال اروپا بوده‌ایم. ابتدا بایرن مونیخ بود که در اتفاقی غیرمنتظره و ناگهانی تصمیم به برکناری جولین ناگلزمن گرفت و به‌جای او توماس توخل را منصوب کرد. مونیخی‌ها اگرچه شرایط چندان بدی در بوندس‌لیگا و حتی لیگ قهرمانان نداشتند اما زنجیره‌ای از اتفاقات دست به دست هم داد تا درنهایت مدیران این باشگاه تصمیم بگیرند تا در تعطیلات فیفادی دست به جابه‌جایی روی نیمکت خود بزنند. این ادامه دومینوی جابه‌جایی مربیان بود که با کنار گذاشتن آنتونیو کونته از تاتنهام آغاز شده بود و در روزهای اخیر نیز دو تیم چلسی و لسترسیتی هم پس از نتایج ضعیف و ناامیدکننده‌ای که در لیگ برتر جزیره کسب کردند تصمیم گرفتند تا مربیان خود را اخراج کنند. تاتنهام نخستین تیمی بود که به سراغ سرمربی معزول و جوان بایرن مونیخ رفت تا شاید بتواند با او برای قبول سکان هدایت این تیم به توافق برسد اما ظاهرا ناگلزمن عجله‌ای برای بازگشت به فوتبال ندارد و ترجیح می‌دهد تا تابستان صبر کند و با بررسی پیشنهادات مختلف، بهترین گزینه را انتخاب کند. آمار جابه‌جایی مربیان روی نیمکت تیم‌های انگلیسی در این فصل بسیار بالا رفته و البته بعید نیست تا انتهای فصل باز هم شاهد اخراج برخی دیگر از آنها باشیم. در این میان شرایط برای مربیانی چون کارلو آنچلوتی در رئال مادرید، کریستوف گالتیه در پاری‌سن ژرمن و سیمونه اینزاگی در اینتر هم چندان مساعد نیست و بعید است آنها فصل بعد هم در تیم‌های خود حضور داشته باشند. به این ترتیب باید منتظر تابستانی شلوغ و پرخبر برای مربیان فوتبال اروپایی باشیم. 
صبری که جواب نداد
در حالی که دو تیم تاتنهام و بایرن به تازگی دست به جابه‌جایی روی نیمکت خود زده بودند، بالاخره نوبت به چلسی رسید تا برای دومین بار در طول این فصل سرمربی خود را تغییر داده و به سراغ گزینه جدیدی برود. آبی‌های لندنی که از شروع فصل تغییراتی زیادی را در بخش‌های مختلف از جمله مالکیت باشگاه، کادر فنی و البته بازیکنان تجربه کرده‌اند، هنوز به ثبات نرسیده‌اند و با وجود هزینه‌های هنگفتی که در این باشگاه صورت گرفته است اما حضور در رده یازدهم جدول اصلا نمی‌تواند عملکرد خوبی برای این باشگاه پرستاره باشد. در ابتدای فصل با رفتن رومن آبراموویچ روس، تاد بولی آمریکایی به‌عنوان مالک جدید باشگاه معرفی شد و با وجود اینکه ستاره‌های زیاد و گرانقیمتی را برای تیمش به خدمت گرفت اما نتایج ضعیف تیم باعث شد تا او با برکناری توماس توخل، به سراغ گراهام پاتر رفته و این مربی موفق را از برایتون به خدمت بگیرد. پاتر اگرچه در برهه‌ای از فصل نتایج نسبتا خوبی گرفت اما آنقدر بد کار کرد که بالاخره صبر و حمایت مالکان باشگاه به پایان رسید و پس از شکست این هفته برابر استون‌ویلا تصمیم گرفتند تا او را برکنار کنند. 
شاگردان پاتر که پیش از فیفادی اخیر برابر اورتون به تساوی 2-2 رسیده بودند با شکست اخیر دیگر شانس چندانی برای حضور در هیچ‌یک از رقابت‌های اروپایی را ندارند و در چنین اوضاعی مدیران باشگاه به این نتیجه رسیدند که با این مربی جوان نمی‌توانند به اهداف خود برسند. اگرچه آنها بارها از پروژه درازمدت پاتر حمایت کرده بودند اما رختکن تیم عملا از دست این مربی و کادر فنی خارج شده بود و بازیکنان به‌جای اینکه دستورات آنها را در زمین اجرا کنند، کار خود را می‌کردند. امضا و ردپای پاتر در تیم‌های قبلی او به خوبی دیده می‌شد اما در چلسی اوضاع اصلا برای او خوب پیش نرفت و تیم به‌وضوح نمایشی بد و ناامیدکننده ارائه می‌کرد. حالا نام‌های زیادی به‌عنوان گزینه‌های جانشینی او مطرح شده‌اند که مهم‌ترین آنها ناگلزمن است. مائوریتسیو پوچتینو، لوئیس انریکه و لوچیانو اسپالتی دیگر کاندیداهای جانشینی پاتر هستند که البته گفته می‌شود چلسی با توجه به شرایطی که در لیگ جزیره دارد، عجله‌ای برای انتخاب سرمربی جدید خود ندارد. جالب اینکه پاتر پس از برکناری به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه لسترسیتی برای پرکردن جای خالی برندان راجرز اخراجی مطرح شده است. لستر که با قرار گرفتن در رده نوزدهم جدول شرایط خوبی ندارد و یکی از کاندیداهای اصلی سقوط است، علاوه‌بر پاتر، رافا بنیتس، یان دال توماسون و توماس فرانک را نیز در لیست گزینه‌های خود دارد. 

اینزاگی، کارلتو و گالتیه در نوبت جدایی
در ایتالیا هم شرایط برای اینزاگی مساعد نیست و رسانه‌های این کشور از احتمال برکناری او در تابستان خبر می‌دهند. اینتر با هدایت او شانسی برای قهرمانی در سری A ندارد و حتی لغزش‌های اخیر آنها در هفته‌های اخیر شانس آنها برای کسب سهمیه را نیز کاهش داده است. با این حال گفته می‌شود او تنها در صورتی می‌تواند به کارش در نرآتزوری ادامه دهد که بتواند اینتر را به فینال لیگ قهرمانان برساند که بعید است این اتفاق رخ دهد. از روبرتو دی‌زربی، آنتونیو کونته، تیاگو موتا و دیه‌گو سیمئونه به‌عنوان گزینه‌های جانشینی اینزاگی نام برده می‌شود. 
در سانتیاگو برنابئو هم اوضاع برای سرمربی ایتالیایی رئال مساعد نیست و کارلتو که تا مدتی پیش محبوبیت زیادی در بین هواداران رئال داشت حالا با توجه به اختلاف 12 امتیازی با بارسا در صدر جدول و شکست در 3 ال‌کلاسیکوی آخر، صندلی‌اش را بیش از همیشه لرزان می‌بیند و تنها یک قهرمانی دیگر در اروپا می‌تواند او را نجات دهد. گفته می‌شود در تابستان فلورنتینو پرس به سراغ نفراتی چون ناگلزمن، ژابی آلونسو، زیدان، رائول یا حتی مورینیو خواهد رفت و آنچلوتی شاید به‌عنوان سرمربی تیم ملی برزیل منصوب شود. 
اوضاع در پاریس هم اصلا خوب نیست و این تیم با گالتیه هم نه‌تنها نتوانست موفقیتی در اروپا کسب کند بلکه در لیگ فرانسه هم نتایج خوبی کسب نمی‌کنند و اوضاع برای این تیم پرستاره اصلا مساعد نیست. هواداران تیم در دیدار این هفته برابر لیون باز هم لئو مسی را هو کردند تا فوق ستاره آرژانتینی به درهای خروجی باشگاه و بازگشت احتمالی به بارسا نزدیک‌تر شود. رویای مالکان قطری تیم به خدمت گرفتن زیدان است تا شاید به کمک این مربی بومی بتوانند به آرزوی خود برای قهرمانی در اروپا دست پیدا کنند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار