• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۱۴ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
برخی منابع می‌گویند حذف استقلال قطعی است اما برخی امیدوارند با واریز پول تا ۳۱ ام بتوانند استقلال را به آسیا برگردانند

آوار بی‌تدبیری روی سر استقلال

چه بر سر این تیم آمد که منجر شد تا یکی از تیم‌های پرافتخار و پرهوادار فوتبال ایران چنین بلایی بر سرش بیاید و حالا این‌چنین باید به روز سیاه بنشیند.

آوار بی‌تدبیری  روی سر استقلال

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:با حذف شدن استقلال از حضور در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا این روزها ابهامات و سوالات زیادی در ذهن هواداران فوتبال به‌خصوص استقلالی‌ها ایجاد شده است که چه بر سر این تیم آمد که منجر شد تا یکی از تیم‌های پرافتخار و پرهوادار فوتبال ایران چنین بلایی بر سرش بیاید و حالا این‌چنین باید به روز سیاه بنشیند. در روزهای گذشته همچنین برخی اخبار حکایت از آن داشتند که با توجه به برخی تحولات اخیر هنوز استقلال از آسیا حذف نشده و همچنان می‌توان در این خصوص به آینده امیدوار بود اما حقیقت امر چیز دیگری را بازگو می‌کند. در این گزارش سعی شده تا به صورت واضح، منطقی و بی‌طرفانه در صحبت با مسئولان امر به این ابهامات پاسخ داده شود و این سوال مهم را بررسی کرد که آیا حذف آبی‌ها از آسیا قطعی است یا اینکه هنوز هم کورسویی از امید وجود دارد؟

 بررسی دوباره مهلت‌های نهایی
برای دریافت مجوز حرفه‌ای، باشگاه‌ها در زمان مقرر که از قبل از سوی AFC اعلام شده بود، باید مدارک خود را بارگذاری می‌کردند. به‌طور مثال باشگاه‌ها باید تا اول اسفند ماه سال گذشته مدارک پرسنلی کارمندان و اعضای خود را بارگذاری می‌کردند. مهلت بعدی مربوط به مدارک ورزشی بود که تا دهم اسفند باید آپلود شده و در ادامه و در سال جدید با رسیدن به 11 فروردین نوبت به مهلت مقرر برای بارگذاری مدارک مالی و پرداخت مطالبات فرا رسیده و سی‌ام فروردین امسال مدارک درخصوص زیرساخت‌ها، ورزشگاه و مسائل حقوقی در نوبت بررسی و بارگذاری قرار می‌گیرد. این در حالی است که حتی یک روز بعد از این ضرب‌الاجل‌ها هیچ باشگاهی نمی‌تواند دیگر مدرکی را ارسال کرده و اگر باشگاهی نتواند آن مدارک را بارگذاری کند این بدان معناست که باشگاه فوق مجوزی را دریافت نخواهد کرد. 
بر همین اساس تمام باشگاه‌های آسیایی باید تا یازدهم فروردین همه بدهی‌های داخلی و خارجی معوق که پیش از 11 دی ماه سال گذشته داشتند را تسویه کرده تا در این زمینه ایراد و اشکالی باقی نماند این در حالی است که اگر حتی یک ریال یا یک دلار بدهی باقی بماند منجر به عدم صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه فوق شده و حذف را به همراه داشت. 
اما اینکه خبر قطعی و رای نهایی در این زمینه چه زمانی اعلام می‌شود نیز به پروسه جداگانه دیگری مربوط می‌شود که بعد از 30 فروردین که آخرین مهلت به پایان می‌رسد، کمیته صدور مجوز بررسی‌های خود درباره مدارک بارگذاری شده را آغاز می‌کند و این در حالی است است که همزمان هیات بدوی جلسات خود را شروع می‌کند تا رای نهایی را صادر کند؛ با همه این اوصاف اگر باشگاهی نسبت به آرای صادره معترض باشد این رای در کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای بررسی شده در غیر این صورت آرا، قطعی باقی مانده و درنهایت نتیجه قطعی و نهایی دهم خرداد به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام خواهد شد. 

 کار استقلال از بیخ ایراد داشت!
روزی که مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جریمه باشگاه‌هایی که با کمیته صدور مجوز حرفه‌ای همکاری لازم را انجام ندهند توسط کمیته انضباطی خبر داد، درست چند روز بعد خبری منتشر شد که همه استقلالی‌ها را بیشتر از هر زمان دیگری ناامید کرد. این جرایم که به بهانه عدم توجه به مکاتبات صورت‌گرفته از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در نظر گرفته شد در روزهای پایانی سال توسط سایت فدراسیون منتشر شد اما نکته عجیب قرار گرفتن نام استقلال در کنار نام تیم‌های قعرنشین لیگ برتر و دسته اولی بود تا نشان بدهد کار از بیخ در این باشگاه ایراد دارد. 
در رای صادره از سوی کمیته انضباطی این چنین آمد: «نظر به اهمیت استمرار فعالیت باشگاه‌ها برای کسب مجوز باشگاهی مربوطه، با پیشنهاد دپارتمان مجوز باشگاهی و تصویب هیات بدوی مجوز، پرونده باشگاه‌هایی که در زمان مقرر به مکاتبات دپارتمان مجوز پاسخ نداده‌اند یا نمایندگان‌شان در جلسات و نشست‌های مرتبط با مجوز شرکت نکرده‌اند به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ارجاع شد.» 

 تاکید آجورلو؛ پرونده‌های مالی را می‌بندیم
با تغییراتی که در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در فدراسیون فوتبال از مرداد ماه سال گذشته به‌وجود آمد، اعضای این کمیته در جلسات متناوبی با باشگاه‌های مختلف از جمله باشگاه استقلال، ضمن آگاه‌سازی و آموزش درخصوص موانع مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها، چندین مرتبه هشدارهای لازم را به مدیران وقت این باشگاه دادند تا اتفاقات امروز ایجاد نشود. 
بر همین اساس و از آنجایی که تمامی این پرونده‌های امروزی در مرداد ماه سال گذشته نیز وجود داشت زارعی بلافاصله بعد از انتخاب به همراه دبیرکل وقت فدراسیون در باشگاه استقلال حاضر شده و در جلسه‌ای با آجورلو به وی اعلام می‌کنند که این باشگاه به‌طور قطعی سهمیه فصل بعدی لیگ قهرمانان را کسب کرده است و البته در همان زمان تاکید می‌شود که بدون توجه به رتبه استقلال در فصل جدید (فصل بیست و دوم) پرونده‌های مالی این باشگاه هرچه سریع‌تر بسته شود تا این تیم که با هر رتبه‌ای حضورش در آسیا قطعی است، بتواند بدون هیچ مشکل و ایرادی در این رقابت‌ها در فصل بعدی شرکت کند. در این جلسه مدیرعامل وقت استقلال به مسئولان مربوطه اطمینان خاطر می‌دهد که این مطالبات پرداخت شده و مشکلی در این زمینه و درباره مسائل مالی وجود ندارد. 

 ادعای فتح‌الله‌زاده: مدیران قبلی همه مدارک را برده‌اند!
در ادامه و پس از تغییرات مدیریتی و روی کار آمدن فتح‌الله‌زاده، بلافاصله دست‌اندرکاران امر جلسه دیگری را با وی برگزار کرده و هشدارهای لازم را برای او نیز تکرار می‌کنند. نکته جالب اینکه مدیریت جدید اعلام می‌کند مدیران قبلی همه مدارک را با خود برده‌اند که به آنها اعلام می‌شود مشکلی در این زمینه وجود نداشته و فقط باید پرونده‌های مالی بسته شود. در ادامه در جلسه دیگری که با حضور مدیران عامل سرخابی در وزارت ورزش برگزار می‌شود، دوباره این هشدارها تکرار شده و در حضور سجادی وزیر ورزش صراحتا اعلام می‌شود اگر این بدهی تسویه نشود استقلال از آسیا حذف خواهد شد. 
این در شرایطی است که کمیته مجوز حرفه‌ای 6 تا 7 اخطار دیگر را تا اسفند ماه سال گذشته که آخرین آن بیستم اسفند با موضوع اخطار نهایی بود؛ برای باشگاه استقلال ارسال می‌کند تا هرچه سریع‌تر پرونده بدهی‌های این باشگاه بسته شود. در آخرین نامه نیز این توصیه صورت می‌گیرد که از آنجایی که در تعطیلات عید برخی امور بانکی نیز تعطیل می‌شوند این اقدام تا پایان سال انجام شده و به سال جدید موکول نشود. 

 بازی رسانه‌ای که جواب نداد!
باشگاه استقلال یک بازی رسانه‌ای را راه انداخت تا این‌طور وانمود کند که رای استراماچونی قطعی نیست چراکه در رای کمیته انضباطی فیفا این امر ذکر شده که این رای در دست بررسی است. اما نکته قابل توجه اینکه بلافاصله توسط فدراسیون فوتبال در روزهای منتهی به فرصت نهایی، بدون ذکر نام باشگاه استقلال از کنفدراسیون فوتبال آسیا در این خصوص استعلامی به عمل می‌آید که این کنفدراسیون نیز یک روز بعد با ارسال نامه‌ای رسمی به فدراسیون فوتبال ایران اعلام می‌کند که رای دادگاه عالی ورزش قطعی محسوب شده و اگر مطالبات فرد طلبکار به وی پرداخت نشود، منجر به صادر نشدن مجوز حرفه‌ای و به تبع آن حذف از آسیا خواهد شد. این موضوع نیز به سرعت به اطلاع مدیران استقلال رسیده و یک بار دیگر فدراسیون فوتبال ایران تاکید می‌کند که اگر تسویه‌حسابی با سرمربی ایتالیایی در روزها و ساعات آینده صورت نگیرد مجوزی صادر نشده و این باشگاه از حضور در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا محروم خواهد شد. 
همچنین اخباری که درخصوص ارسال لایحه دفاعی استقلالی‌ها به AFC مطرح شده دیگر در پروسه فوق جایی نداشته چراکه این کنفدراسیون نشان داده توصیه‌پذیر نیست و این توجیهات و استدلال‌ها درباره چرایی عدم تسویه‌حساب با استرا برای آنها به هیچ وجه قابل قبول نیست. نکته قابل توجه اینکه در این خصوص و قبل از استعلام از AFC حتی چند وکیل بین‌المللی حقوقی نیز مورد مشورت فدراسیون قرار گرفته که آنها هم رای کمیته انضباطی فیفا درباره استراماچونی را بدهی معوق تلقی کرده و اعلام می‌کنند باید تحت هر شرایطی تا قبل از مهلت مربوطه مطالبات استرا پرداخت شود. 

 حذف از آسیا قطعی است
بنابراین از دوران آجورلو تا مدیریت بعدی و حتی شخص وزیر ورزش، همه و همه از این روزها و اینکه چه بلایی قرار است بر سر استقلال بیاید اطلاع لازم را داشتند و هیچکس نمی‌تواند حالا بگوید که ددلاین بارگذاری مدارک مالی قابل تمدید بوده یا از قضیه خبر نداشته است؛ چراکه به انواع روش‌های مختلف این تبعات به گوش آنها رسیده و صورت‌جلسات آن نیز موجود است. حتی برای پاسخ به ابهامات موجود استعلام نهایی از کمیته مرتبط در AFC هم گرفته می‌شود، اما درنهایت این هشدارها و فریادها جدی گرفته نشد. 
با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد حذف استقلال از آسیا قطعی شده و حتی کورسویی از امید هم وجود ندارد. این در شرایطی است که اگر استقلالی‌ها حداقل در روزهای پایانی تا مهلت نهایی سعی می‌کردند تا یک بار دیگر نسبت به توافق با استراماچونی تلاش کنند شاید این تلاش‌ها نتیجه می‌داد هرچند شنیده‌های «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که در روزهای پایانی نه استرا و نه وکلایش به ایمیل‌های رسمی باشگاه استقلال پاسخی نداده و اعلام کرده بودند فقط واریزی و رسید آن را قبول می‌کنند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک