• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۱۴ - ۱۰:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سیدحسن طباطبایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: همواره یاری‌رسان کاروان ایران در بازی‌های آسیایی بودیم

قدرت کاراته ایران را در سال 1402 دوباره اثبات می‌کنیم

سال 1401 در حالی برای کاراته ایران به پایان رسید که در آخرین روزهای اسفندماه شاهد برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون بود. مجمع انتخاباتی که یک‌بار در 16 اسفندماه به خاطر عدم اعلام تایید صلاحیت کاندیداها به تعویق افتاده بود اما سرانجام 22 اسفندماه اعضای مجمع دوباره گرد هم جمع شدند تا برای دومین دوره متوالی سیدحسن طباطبایی را برای ریاست این فدراسیون انتخاب کنند.

قدرت کاراته ایران را در سال 1402 دوباره اثبات می‌کنیم

مهدی منصرف، خبرنگار:سال 1401 در حالی برای کاراته ایران به پایان رسید که در آخرین روزهای اسفندماه شاهد برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون بود. مجمع انتخاباتی که یک‌بار در 16 اسفندماه به خاطر عدم اعلام تایید صلاحیت کاندیداها به تعویق افتاده بود اما سرانجام 22 اسفندماه اعضای مجمع دوباره گرد هم جمع شدند تا برای دومین دوره متوالی سیدحسن طباطبایی را برای ریاست این فدراسیون انتخاب کنند. این اتفاق درحالی رخ داد که اوضاع مدیریتی کاراته در 20 سال گذشته همواره متلاطم بوده است و طباطبایی تنها فردی نام گرفت که توانست در 20 سال گذشته دوره مدیریتی خود را به اتمام برساند. از طرفی کاراته ایران بعد از سال‌های درخشان پیش از المپیک توکیو و کسب افتخارات در مسابقات جهانی و آسیایی که درنهایت منجر به مدال طلای المپیک توکیو برای این رشته شد، پس از المپیک اوضاع چندان خوبی در نتیجه‌گیری نداشت. بعد از غیبت در مسابقات جهانی امارات و عدم توفیق در مسابقات قهرمانی جهان رده‌های پایه شاهد نتایج نه‌چندان خوب تیم ملی در قهرمانی آسیا و مسابقات کشورهای اسلامی نیز بودیم تا نگرانی‌هایی بابت افول کاراته ایران شکل بگیرد. سیدحسن طباطبایی در آغازین روزهای سال 1402 و پیش از سال مهم برای این رشته در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از نیاز به همدلی در این رشته صحبت کرده است تا نتایج درخشان گذشته در سال جاری دوباره تکرار شود. این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

برگزاری انتخابات فدراسیون کاراته در اواخر سال گذشته قطعا یکی از مهم‌ترین اتفاقات این رشته در سال گذشته بود. ابتدا درخصوص انتخاب دوباره خود به ریاست این فدراسیون صحبت کنید.
ابتدا از اعضای محترم مجمع فدراسیون کاراته که به نمایندگی از جامعه این رشته دوباره به بنده رای اعتماد دادند، تشکر می‌کنم. انتخاب دوباره به‌عنوان رئیس یکی از پرافتخارترین رشته‌های ورزش کشور باعث سنگین‌تر شدن مسئولیت و وظیفه‌ام خواهد شد. امیدوارم با کمک، همراهی و همدلی پیشکسوتان، بزرگان، قهرمانان، مربیان زحمت‌کش و اعضای محترم جامعه کاراته در 4 سال دوم نیز موفق به انجام کارهای بزرگ در این رشته ورزشی باشیم و همچنان کاراته ایران را با توجه به جایگاه این رشته به موفقیت‌های بزرگ رهنمون سازیم. 

 در 20 سال گذشته شما تنها مدیری بودید که نه‌تنها دوره ریاست خود را در فدراسیون کاراته به اتمام رساندید، بلکه برای بار دوم نیز در مسئولیت خود باقی ماندید.
باید از تمامی مدیران گذشته که در طی بیش از 50 سال فعالیت این رشته باعث عزت و اعتلای کاراته کشور شدند، تشکر کنم. کاراته متعلق به تمامی اعضای خانواده بزرگ این رشته ورزشی است و قطعا برای بنده باعث افتخار است که در طی حضور در این فدراسیون توفیق خدمت به خانواده بزرگ این رشته را داشتم. به پایان رساندن دوره نخست مدیریت در فدراسیون نیز حاصل تلاش، همراهی و حمایت دلسوزان واقعی این رشته است که در طول 4 سال گذشته با نهایت توان تلاش کردند تا بتوانیم در اجرای برنامه‌‍‌های خود موفق باشیم و افتخارات خوبی را به‌خصوص در سه سال اول مدیریت در فدراسیون رقم بزنیم. 

از دستاوردهای مدیریتی خود راضی هستید؟
صحبت در این خصوص نیازمند بررسی عوامل مختلفی است و قطعا 4 سال گذشته نیز با فراز و فرودهای همراه بوده است. همان‌طور که استحضار دارید رشته کاراته نیز مانند بسیاری از رشته‌های ورزشی از پاندمی کرونا آسیب جدی دید. بیماری‌ای که یک‌باره در دنیا ظهور کرد و نظم طبیعی زندگی را از بین برد. کرونا باعث شد که ما در مقطعی امکان تشکیل و اعزام تیم‌های پایه و آینده‌سازان این رشته را نداشته باشیم و از این موضوع لطمه زیادی ببینیم. با این شرایط اما سرانجام کاراته به حق طبیعی خود که حضور در المپیک بود، رسید و کاراته ایران توانست مهم‌ترین مدال تاریخ این رشته ورزشی را کسب کند. مدالی که حق مسلم کاراته ایران بود و سجاد گنج‌زاده و شهرام هروی به نمایندگی از تاریخ پرافتخار کاراته کشور موفق به رقم زدن آن شدند. از طرف دیگر قبول داریم که در برخی مسابقات به‌خصوص در سال گذشته موفق به برآورده کردن توقعات نشدیم و باید در رویدادهای آتی موفق به جبران این نتایج شویم. 

سال 1402 برای کاراته ایران با برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، رقابت‌های قهرمانی جهان و مسابقات رده‌های سنی سال بسیار مهمی خواهد بود. چه برنامه‌ای دارید تا کاراته ایران در این سال موفق به کسب دستاوردهای مهمی شوید؟
امسال واقعا سال بسیار مهمی برای کاراته کشور خواهد بود. برگزاری این حجم از رویدادهای مهم نیاز به تدارکاتی درست و با برنامه‌ریزی دارد. فراهم کردن شرایط آماده‌سازی مناسب قهرمانان و حضور در این رویدادها علاوه‌بر فشار سنگین اقتصادی، نیازمند تلاش فراوان است. با توجه به شرایط سخت اقتصادی، حضور در این حجم از رویدادها نیازمند فراهم شدن بودجه کافی نیز خواهد بود. در سال جاری علاوه‌بر حضور پرقدرت در مسابقات تخصصی مانند قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و مسابقات رده‌های پایه، بازی‌های آسیایی نیز برگزار خواهد شد و کاراته مانند همیشه نقش مهمی برای ورزش کشور خواهد داشت. کاراته‌ای که در طول تاریخ برگزاری بازی‌های آسیایی همواره یاری‌رسان کاروان کشورمان بوده است و با موفقیت‌های خود به خوبی نقش خود را در ورزش کشور ایفا کرده است. از طرفی با توجه به سرمایه‌گذاری کشورهای آسیایی در کاراته، کار بسیار سختی برای موفقیت در این رویداد خواهیم داشت و نباید فراموش کنیم که موفقیت نیازمند حمایت مسئولان ورزش کشور و به‌خصوص جامعه کاراته خواهد بود. جامعه‌ای که به خوبی می‌داند در بزنگاه‌های تاریخی چگونه باید نقش خود را به‌درستی ایفا کند و در افتخارآفرینی فرزندان خود نقش داشته باشد. ضمن اینکه حضور پرقدرت در مسابقات قهرمانی جهان با توجه به غیبت در دوره گذشته از دیگر اهداف ما خواهد بود تا بار دیگر جایگاه کاراته ایران را دنیا نشان بدهیم. 

همان‌طور که اشاره کردید فراز و فرود در هر رشته ورزشی امری طبیعی است، اما با توجه به توقعات بالا از کاراته، نتایج سال گذشته این رشته انتقادات فراوانی را به دنبال داشت و برخی از این انتقادات نیز به نحوه مدیریت شما بود. 
ما باور داریم که انتقادات سازنده قطعا باعث رشد و برطرف شدن نواقص خواهد شد. از طرفی انتقاد حق طبیعی منتقدان است و نه‌تنها کادر مدیریتی فدراسیون، بلکه کادرفنی تیم‌های ملی نیز از این موضوع استقبال می‌کنند. طبیعتا دستاوردها و نتایج ما در سال گذشته نیز بدون ایراد نبوده است و به خوبی می‌دانیم که برای کسب موفقیت‌های گذشته نیازمند کار و تلاش بیشتری هستیم. در بخش مدیریتی نیز تلاش خواهد شد که هر روز فدراسیون کاراته بهتر از روز گذشته باشد، اما نباید فراموش کرد که برخی از انتقادات نیز از روند صحیح نقد خارج شده است و بیشتر جنبه تسویه‌حساب پیدا کرده است. بعد از انتخابات فدراسیون کاراته نیز عنوان کردم که فدراسیون خانه تمامی قهرمانان، پیشکسوتان و اساتید این رشته ورزشی است و درهای فدراسیون همواره روی تمامی عزیزان و منتقدان منصف باز خواهد بود. مطمئن باشید که کاراته ایران هنوز یکی از قدرت‌های برتر دنیا است و در سال 1402 به خوبی این موضوع را اثبات خواهد کرد. 

پس با این شرایط دیگر بحث‌های انتخاباتی به پایان رسیده است؟
به‌شخصه هیچ بحث و اختلافات انتخاباتی قبل از برگزاری مجمع نیز نداشتم و همان‌طور که مشاهده کردید تا روز برگزاری مجمع هیچ صحبتی نداشتم. در حال حاضر نیز فضای رقابت انتخاباتی به پایان رسیده است و از تمامی کاندیداها و اساتید این رشته ورزشی می‌خواهم همانند گذشته در کنار کاراته باشند تا هر روز شاهد بالا رفتن بیشتر پرچم کاراته کشور باشیم. همه ما نباید فراموش کنیم که کاراته متعلق به هیچ فردی نیست و به تمامی جامعه بزرگ این رشته ورزشی تعلق دارد و همه ما مسئولیم تا در جهت افتخارآفرینی این رشته تلاش کنیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک