• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۱۰ - ۲۰:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

ردپای ایلان ماسک در ایران !

در سالی که کاهش قیمت رمزارزها و در نتیجه آن، کاهش حجم معاملات تاثیر زیادی روی ورود افراد جدید به این حوزه گذاشته، اما بازهم نمی‌توان از جذابیت این بازار و دنیای رمزارزها چشم‌پوشی کرد و هنوز هم اعداد و ارقام این بخش برای علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان آن جذاب است. داده‌های گزارش پیش‌رو مربوط به عملکرد صرافی نوبیتکس در سال 2022 است.

ردپای ایلان ماسک در ایران !

حسین پاکدل، خبرنگار: در سالی که کاهش قیمت رمزارزها و در نتیجه آن، کاهش حجم معاملات تاثیر زیادی روی ورود افراد جدید به این حوزه گذاشته، اما بازهم نمی‌توان از جذابیت این بازار و دنیای رمزارزها چشم‌پوشی کرد و هنوز هم اعداد و ارقام این بخش برای علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان آن جذاب است. داده‌های گزارش پیش‌رو مربوط به عملکرد صرافی نوبیتکس در سال 2022 است.

 4.4 میلیون ایرانی فقط عضو یک صرافی ایرانی

براساس گزارش صرافی نوبیتکس در سال 2022 یک میلیون و 87هزار نفر در نوبیتکس ثبت‌نام کردند و در پایان این سال تعداد کاربران این صرافی ایرانی به 4 میلیون و 318هزار نفر رسیده است. البته این‌ها همه ایرانی‌های حاضر در بازار ارزهای دیجیتال نیستند، چراکه برخی گزارش‌های نشان می‌دهد تعداد ایرانی‌ها حاضر در این بازار به 12 میلیون نفر می‌رسد.

30 تا 40 ساله‌ها بیشترین خریداران رمزارزها

نگاهی به گزارش 2022 نوبیتکس نشان می‌دهد میانگین سنی کاربران این صرافی در پایان این سال میلادی به 35 سال رسید. همچنین بیشترین گروه سنی فعال در این صرافی مربوط به افراد واقع در سن 31 تا 40ساله باشد.

کیف پرپول‌تر 51 تا 60 ساله‌ها

گرچه کاربران گروه سنی 31 تا 40 ساله بیشترین تعداد کاربران را تشکیل می‌دهند اما از نظر میانگین دارایی موجود در کیف پول کاربران، گروه 51 تا 60 ساله تقریبا دو برابر میانگین کل کاربران، دارایی رمزارزی در کیف پول خود دارند و شاخص ثروت بالاتری کسب کرده‌اند. همچنین درحالی‌که بیشترین سهم سبد رمزارزی جوان‌ترها به تتر اختصاص داده‌ شده، اما برای افراد بالای 30 سال دوج‌کوین بخش اصلی سبد سرمایه‌گذاری رمزارزی است. شاید دلیل سهم بالای تتر در سبد جوان‌ترها این باشد که آنها کمتر به نگهداری بلندمدت (هولد کردن یا هودل) ارزهای دیجیتال علاقه داشته و اغلب نقد می‌مانند تا در نقاط خاص وارد بازار شوند.

  سهم 22 درصدی زنان در بازار رمزارز!

اما از میان کاربران صرافی نوبیتکس 22درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند اما نکته جالب آن است که این نسبت که در سال گذشته 16درصد بود، اکنون 6 واحد درصد افزایش پیدا کرده و نشان می‌دهد در سال 2022 خانم‌ها تمایل بیشتری برای ورود به دنیای رمزارز نشان داده‌اند.

 ترکیب ارزهای کیف پول خانم‌ها و آقایان  

مقایسه ترکیب دارایی‌های نگهداری شده در کیف پول نوبیتکس خانم‌ها و آقایان ایرانی نشان می‌دهد دوج‌کوین بین هر دو گروه محبوبیت ویژه‌ای دارد و صرفا نسبت آن در پرتفوها متفاوت است. به‌طوریکه آقایان 18.3 درصد دارایی‌هایشان را به دوج‌کوین اختصاص داده‌اند و این رقم برای خانم‌ها 16.8درصد است. البته لازم به ذکر است اتریوم و بیت‌کوین در سال 2021 بیشترین سهم را از سبد دارایی خانم‌ها داشتند اما این‌طور که پیداست خانمها هم در سال 2022 به علاقه‌مندان دوج‌کوین تبدیل شده‌اند.  

 سهم 30 درصدی تهرانی‌ها از سرمایه‌گذاری

نگاهی به پراکندگی کاربران نوبیتکس در استان‌های کشور نشان می‌دهد استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس همچون سال‌های گذشته بیشترین تعداد کاربر را در نوبیتکس دارند. در پایان سال 2022 حدود یک چهارم کاربران نوبیتکس متعلق به استان تهران بودند و این گروه، یک سوم دارایی‌های رمزارزی نگهداری شده در نوبیتکس را در اختیار دارند.      

دوج‌کوین رمزارز محبوب‌ ایرانی‌ها !

 بررسی دارایی‌های موجود در کیف پول نوبیتکس کاربران نشان می‌دهد همانند سال گذشته، دوج‌کوین همچنان در صدر محبوب‌ترین رمزارزهاست. در واقع، 18درصد از دارایی‌های کاربران در پایان سال 2022 به این میم‌کوین اختصاص پیدا کرده ولی شاهد تغییراتی در رتبه‌های بعدی فهرست محبوبترین رمزارزها هستیم. به طوری که در پایان 2022 ، پس از دوج‌کوین به ترتیب تتر، بیت‌کوین، اتریوم و شیبا بیشترین سهم را از سبد دارایی کاربران داشته‌اند. اما محبوبیت دوج‌کوین بیش از هر چیزی، مدیون حمایت‌های ایلان ماسک است؛ حمایتی که به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، ایلان ماسک به‌قصد نوسان‌گیری از بازار ارزهای دیجیتال انجام داده است.    

 

7 سال باخت در بازار رمزارزها

گرچه در گزارش صرافی نوبیتکس اشاره‌ای به مقدار و حجم معاملات و سود و ضرر و زیان ایرانی‌ها نشده، اما براساس داده‌های بانک تسویه ‌حساب‌های بین‌المللی (BIS)، محققان ارزیابی کرده‌اند که به ‌طور میانگین، اکثر کاربران و سرمایه‌گذاران خُرد ارزهای دیجیتال از آگوست 2015 تا پایان سال 2022 ضرر کرده‌اند. در سال 2022 یکی از این رویدادها، فروپاشی اکوسیستم Terra-Luna به ارزش 40 میلیارد دلار در ماه مه بود. طبق گزارش BIS، بیش از 450 میلیارد دلار پس از این سقوط از بازار محو شد. حدود شش ماه بعد، سومین صرافی بزرگ ارز دیجیتال FTX سقوط کرد و بار دیگر بیش از 200 میلیارد دلار از بازار حذف شد. لازم به ذکر است موارد مذکور به این معنی نیست که همه معامله‌گران در بازار رمزارزها بازنده بوده‌اند بلکه ممکن است افراد حرفه‌ای در این بازار سودهای چشمگیری کسب کرده باشند اما طبق گزارش‌های موسسات بین‌المللی، مجموع سود معامله‌گران غیرحرفه‌ای و حتی برخی حرفه‌ای‌ها نیز صفر یا زیان سنگین بوده است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین