• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۱۹ - ۱۸:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

«کت چرمی»؛ فیلمی برای امیدوارماندن

مژگان تقی پور، خبرنگار: «کت چرمی» حسین میرزامحمدی که ژانر پلیسی – معمایی دارد را باید یکی از آثار مهم جشنواره امسال دانست که در زمره فیلم اولی ها قرار می گیرد. فیلمی که  جزو تولیدات بنیاد سینمایی فارابی محسوب می شود و در کنار اینکه تهیه کنندگی کار را کامران حجازی برعهده دارد که پیش تر در کارنامه کاری اش فیلم «مرد بازنده» هم جا خودش کرده بود، نام محمدحسین مهدویان هم به عنوان مشاور کارگردان این اثر خودنمایی می کند.  در این فیلم بازیگران مطرحی چون جواد عزتی، صابر ابر و گلاره عباسی، رویا تیموریان و.. حضور دارند و توانسته در اولین نمایش خود نظر مخاطبان را به خود جلب کند. «کت چرمی» البته بیشتر از داستان مهیجی ای که کارگردانش روی آن دست گذاشته، بازی جواد عزتی در آن به چشم آمد و برخی معتقد بودند مامور بهزیستی این فیلم همان کاراکتر احمد خسروی در فیلم «مرد بازنده است» است. شباهتی که کامران حجازی در قامت تهیه کننده این اثر، آن را قبول ندارد و معتقد است: « هیچ شباهتی میان این دو کاراکتر وجود ندارد، هر چند شاید بتوان فضای قضیه این دو اثر را شبیه به یکدیگر دانست، اما جواد عزتی در هر دو فیلم کاملا متفاوت بوده است.» اما نمی توان این مهم را نادیده گرفت که جواد عزتی «کت چرمی» مخاطب را یاد همان «مرد بازنده» می اندازد.
وجه تمایز دیگر این فیلم با «مرد بازنده» را باید سرخود بودن مامور بهزیستی فیلم دانست، همان اتفاقی که در فیلم «مرد بازنده» هم افتاده بود حالا در کسوت یک مامور بهزیستی خودنمایی می کند.  ماموری که در نهایت از جنایت های یکی از باندهای بزرگ اعتیاد که در کنار تجارت مواد مخدر به پولشویی هم اقدام می کردند، پرده برمی دارد. هر چند جواد عزتی تلاش کرده تا عیسی فرهمند این فیلم از احمد خسروی «مرد بازنده» فاصله داشته باشد، اما در کنار آن نمی توان از بازی های درخشان دیگر بازیگران مانند رویا تیموریان نادیده گرفت. 
از حواشی ایجاد شده برای بازی نقش اول این فیلم که بگذریم، باید عنوان کرد قصه فیلم جسورانه انتخاب شده و این کارگردان در اولین ساخته بلند خود به سراغ رمزگشایی از باندهای پرنفوذی رفته که در قالب موسسات خیریه به سوءاستفاده از دختران پرداخته و به وسیله آنها به تجارت پر سودمواد مخدر می پردازند، قصه ای که تا امروز کمتر کسی به سراغ آن رفته است و آنچه در این میان خودنمایی می کند، این است که کارگردانان کار اولی جسارت بیشتری در پرداختن به معضلات اجتماعی دارند.
«کت چرمی» با سکانسی از حضور نیروهای اورژانس اجتماعی در یکی از خانه های فقیرنشین آغاز می شود، نیروهایی که قصد دارند تا مادر و کودکش را از زیر شکنجه های پدر معتاد نجات دهند و جالب اینکه در همان سکانس اول، کارگردان نشان می دهد از اینکه به شعارزدگی در فیلمش متهم شود، واهمه ای ندارد و حتی از گفتن دیالوگ های گل درشتی مثل «ما خودمون رو سریع بهتون می رسونیم» که از زبان جواد عزتی بعد از آموزش شماره گیری 123 به دختر خردسالی که برای نجات او رفته اند، بیان می شود هم نمی ترسد. این فیلم تلاش دارد تا معضلات تلخ جامعه امروز را نشان دهد. فیلمی که هر چند داستانش روایتگر، تلخی های امروز است، اما در نهایت کورسوری امید را برای رسیدن به عدالت در ذهن مخاطب روشن نگه می دارد. همان کورسویی که در فیلم های مانند «مرد بازنده» و یا «لاتاری» وجود داشت و حالا به شکل دیگری در این فیلم خودنمایی می کند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ؛

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

خودت را بشناس طبقه‌ات را بشناس؛

«یادگار جنوب» و سینمایی که دغدغه ندارد

ضابطه‌مند کردن فضای ترجمه باید اولویت اول معاونت فرهنگی وزیر جدید ارشاد باشد؛

بیایید پینوکیو شویم آقای وزیر!

درباره وسترن «افق: یک حماسه آمریکایی» ساخته کوین کاستنر؛

در مغز سفیدها چه می‌گذرد؟

سجاد نوروزی- مدیر پردیس آزادی:

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار