• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۳۰ - ۱۴:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

تحقق بیمه پژوهش؛ شاید وقتی دیگر

کاظم رمضانی، خبرنگار: علی رغم اینکه 3 ماه از ابلاغ آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه علوم، تحقیقات‌وفناوری می گذرد، اما هنوز راه زیادی تا اجرایی سازی یکی از مهمترین آیین نامه ها در حوزه رونق دانش بنیان در حوزه دانشگاهی مانده است. به عبارت دقیق تر بر اساس ماده 17 این ایین نامه، مهلت دو ماهه ای به وزارت علوم داده شده بود تا بتواند با همکاری بیمه مرکزی و همچنین سازمان برنامه ‌و بودجه کشوردر راستای تامین بودجه مورد نیاز، به تدوین دستورالعمل بیمه پژوهش، فناوری و نوآوری بپردازد؛ بیمه ای که هدف از آن پوشش بیمه ای فعالیت های مرتبط با این حوزه در راستای کاهش خطر سرمایه گذاری بوده است، اما آنطور که خود مسئولین وزارت علوم می گویند، هنوز این اتفاق نیفتاده است و همین مسئله خود دلیلی برای عدم ایجاد ردیف شغلی برای پژوهشگران است.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم در گفتگوی خود با یکی از رسانه ها با بیان اینکه کلیات آیین نامه ردیف شغلی برای امور پژوهشی که به عنوان یک موضوع جدید به شمار می رود در شورای عتف تصویب شده است، می گوید: در حال حاضر در دبیرخانه نگارش آیین نامه را تدوین کرده ایم و آماده ارسال به کمیسیون دائمی است؛ با این حال در این خصوص نیازهایی وجود دارد و به دلیل برخی پیچیدگی‌ها تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده و در حال تعامل با بیمه هستیم که به محض رفع مشکل، اطلاع رسانی می کنیم.

نکته قابل توجه در صحبت های این مقام مسئول آن است، پژوهشگری در ایران هرگز به عنوان شغل امر معمولی نبوده است، اظهارنظری که نشان می دهد هنوز تا رسیدن به این نقطه که بتوانیم نیازهای شغلی یک پژوهشگر را تامین کنیم، راه زیادی در کشور وجود دارد. از طرف دیگر نمی توان این مهم را هم نادیده گرفت که قطعا برای تحقق رونق فعالیت های پژوهشی مسئله محور که در نهایت به یک محصول یا ارائه راهکار عملی و علمی برای حل موضوع پژوهش منجر شود، نیاز است تا دغدغه های معیشتی این قشر که یکی از آنها همان موضوع بیمه ای است، حل شود. از طرف دیگر هم به رسمیت شناختن این حوزه به عنوان شغل، باعث می شود تا شرایط برای سرمایه گذاری در این بخش هم تسهیل شود، اقدامی که مولفه اصلی آن همان تدوین بیمه پژوهش است اما بعید می رسد این مهم تا پایان امسال به نتیجه برسد.

موضوع مهم در این باره آن است که هر چند امسال را باید مهمترین سال در حوزه تولید و رونق اشتغال در حوزه دانش بنیان قلمداد کرد، اما هنوز مسئولین با گذشت 9 ماه از سال، در حال رایزنی های اولیه برای نگارش بخشنامه های مربوط به این آیین نامه هستند، حرکتی لاک پشت وار که می تواند سرعت تولید محصولات دانش بنیانی را تحت تاثیر قرار دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها