• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۲۲ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0

رویای گسترش خرد را در ذهن می‌پروراند

 سیدعبدالله انوار یکی از شخصیت‌های علمی معاصر ایران است که به پاسداشت کوشش‌هایش در عرصه علم و ترویج و دانش بارها مورد تقدیر قرار گرفت.

رضا ماحوزی، عضو هیات‌علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی : سیدعبدالله انوار یکی از شخصیت‌های علمی معاصر ایران است که به پاسداشت کوشش‌هایش در عرصه علم و ترویج و دانش بارها مورد تقدیر قرار گرفت. اگر به خانه آن مرحوم سری زده باشید ده‌ها لوح و جایزه و نشان افتخار از سازمان‌ها، نهادها، اشخاص و دولت‌های متعدد را مشاهده می‌کنید که گویای آن است که او برخلاف شخصیت‌های بسیار، در طول زندگی خود احترام و ارج دید و از این جهت در حق او حداقلی از آنچه باید گذارده شود، گذاشته شده است. اما انوار آیا حقیقتا مشتاق چنین ارج و نشان‌ها و احترام‌هایی بود یا آنکه این همه به وی تقدیم می‌شد بی‌آنکه او همچون برخی، در این راه کوشش‌هایی غیرآکادمیک کرده باشد؟
انوار به استناد واقعیتی که در خانه، گعده‌ها و محافلی که در آنها وقت گذرانده مشهود است، مردی بود که زندگی خود را صادقانه وقف علم کرد و هیچ‌گاه نخواست از این راه به نام و نانی برسد؛ چنانکه به اذعان خودش این منش را تحقق وصیت پدرش اعلام می‌داشت. 
انوار سرد و گرم چشیده روزگارهای شیرین و تلخ بود؛ روزگار دهه‌های 20 و 30، دهه‌های 50 و 60 و مشاهده‌گر رویدادهای بسیار. او در این رویدادها نخواست بازیگر باشد که اگر می‌خواست به اتکای ثروت خانوادگی و حسن شهرت و یاران بسیار می‌توانست چنان کند اما فیلسوفانه خود را از همه آن رویدادها دور می‌داشت تا هم قدرت تأملش را از دست ندهد و هم این همه اتفاق زودگذر شدید و بی‌ثبات، به برنامه و علاقه اصلی‌اش یعنی حرکت در مسیر فهم فلسفی و ریاضی جهان آسیب نزند. او برخلاف بسیاری از روشنفکران دهه‌های 20 تا 70 ایران نخواست بازیگر سیاسی باشد اما کارهایی او که او کرد و میراثی که او برجای گذاشت درست همان‌هایی است که برای ساختن ایران هر روشنفکر و سیاستمداری بدان‌ها نیاز دارد. او خواسته بود کاخ ایران معاصر بر کوه علم و دانش بنا شده بود و نه بر ماسه‌های لرزان و رونده. این موضوع البته مانع از آن نبود که او از حال یاران غافل باشد و مشاهده‌گری غارنشین جلوه کند. تحلیل‌های خصوصی او از آنچه بر ایران رفته و حال و آینده آن گاه ابهامی را برملا می‌کرد تا مخاطب خود را به میدانی بسیار بزرگ‌تر از آنچه می‌بیند قادر سازد. 
انوار در کوشش برای تعمیم حوزه مطالعاتی‌اش از ریاضیات و هندسه قدیم به موسیقی و هنر و فلسفه تحلیلی و منطق و نسخه‌شناسی و علم رجال و ادبیات هم جدیتی تمام داشت. میراث علمی او تنها برای کتابخانه ملی کافی است تا نام او را در کنار نام بزرگان نسخه‌شناس و مصححی همچون دانش‌پژوه و افشار و میراث‌داران شهره این سرزمین قرار دهیم. 
کوشش برای فهم ماجرا و حقیقت نظریه‌ها و ابداعات منطقی و فلسفی متفکران بزرگ سبب شده بود انوار هر آنچه در این حوزه‌ها به دستش می‌رسید را با دقتی تمام از نظر بگذراند. با اینهمه او به ابن‌سینا، راسل و ویتگنشتاین در عرصه منطق و فلسفه ریاضی عنایتی بیشتر داشت. در آخرین گفت‌وگو خواستم ببینم هنوز هم بر همان نظر سالیان قبل است و بوعلی را در این حوزه مبدع‌تر و بزرگ‌تر از سایر هم‌مسلکان ایرانی و غیرایرانی‌اش می‌داند و دیدم که ارادتش بیش از قبل شده است. او برای بوعلی مقامی بسیار بزرگ در منطق و ریاضی و هندسه و موسیقی قائل بود و ابداعات او را در این عرصه‌ها با ذوق تمام به بیان می‌آورد. عجله داشت که به همه آن ابداعات و پیچیدگی اندیشه او نسبت به فیلسوفی چون فارابی و دیگران به‌صورت یک‌جا اشاره کند اما گستره این ابداعات بیش از آن بود که بتوان آنها را در یک محفل به زبان آورد. 
طنین صدای او در خانه و پشت تلفن هنوز در خاطره‌ام حاضر است و دل می‌سوزانم از رفتن او در زمانه‌ای که شاید بسی بیشتر به او و همچون او نیاز داریم. من به پاس ۹۰ سال کوشش جدی و مستمر علمی آن بزرگ‌زاده که صادقانه و فیلسوفانه زیست و رویای گسترش خرد را در ذهن می‌پروراند، کلاه از سر برمی‌دارم. 
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود