• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۲۰ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

بین اروپا و آمریکا همه چیز گل و بلبل نیست

:دو فیلم انگلیسی‌زبانی که سال گذشته منتشر شدند، «مثلث غم» و «منو» هر دو در جزیره‌ای روایت می‌شوند که یک عده ثروتمند را دور هم جمع کرده است و چالشی خیالی برای آنها ایجاد می‌شود تا بعضی حرف‌های مهم مطرح شوند.

بین اروپا و آمریکا همه چیز گل و بلبل نیست

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار:دو فیلم انگلیسی‌زبانی که سال گذشته منتشر شدند، «مثلث غم» و «منو» هر دو در جزیره‌ای روایت می‌شوند که یک عده ثروتمند را دور هم جمع کرده است و چالشی خیالی برای آنها ایجاد می‌شود تا بعضی حرف‌های مهم مطرح شوند. بخش قابل توجهی از مثلث غم و بخش خیلی کمتری از منو در یک کشتی تفریحی می‌گذرد و سپس در هر دو فیلم با یک مشت پولدار به جزیره‌ای می‌رویم که دامگه حادثه‌ای تکان‌دهنده برای آنهاست. تخیل همیشه از این سو نمی‌رود که اگر یک فرد معمولی یا فقیر، ناگهان قدرتمند یا ثروتمند شد، چه خواهد کرد. گاهی می‌شود ثروتمندان را هم دچار فقر کرد یا با باقی افراد در موقعیتی برابر قرار داد تا ویژگی‌های ممتاز یا ضعف‌های شخصیتی‌شان با سایرین مقایسه شود. این موقعیت‌ها به درد چالش با سرمایه‌داری، شناخت نهاد انسان، بحث‌های سیاسی و قومیتی و حتی مسائل جنسیتی می‌خورند. در مثلث غم عده‌ای ثروتمند در یک کشتی تفریحی جمع شده‌اند و توفان و پس از آن حمله دزدان دریایی، وضع‌شان را به هم می‌ریزد و کارشان را به ساحل جزیره‌ای می‌کشاند که در آن ثروتمندترین عضو گروه در برابر مستخدم مونث کشتی مجبور به اطاعت است. در منو یک عده از افراد ثروتمند پول هنگفتی می‌پردازند تا در یک جزیره به ضیافت سرآشپزی معروف بروند. این آشپز غذا را برای آنها همراه با پرفورمنس و نمایش‌های معنادار روشنفکرانه سرو می‌کند که مایه‌های اروپایی دارند. به عبارتی صحنه تبدیل می‌شود به رویارویی دو طیف چپ و راست اروپایی. یک عده زالو در برابر عده‌ای عقده‌ای که یک استثنا در میان‌شان وجود دارد؛ دختری که نماینده فرهنگ آمریکایی است. حالا چرا می‌شود منو را با مثلث غم مقایسه کرد و جهان‌بینی‌شان را روبه‌روی هم قرار داد؟ اینها هر دو سوای از بحث عدالت و تاریخ طبقات اجتماعی، با چیدن این موقعیت‌ها یک نگاه فرهنگی به قطب‌بندی‌ها و بلوک‌بندی‌ها در روابط بین‌الملل هم دارند. مثلث غم را یک کارگردان اروپایی ساخته و بحث مستانه‌ای که بین دو نماینده شرق و غرب، یعنی مرد الیگارش غرب‌گرای روس و کاپیتان کمونیست آمریکایی در‌می‌گیرد، یک نگاه از بیرون به چنین نزاعی است. منو اما از چشم‌انداز یک آمریکایی به دعوای چپ و راست جهانی نگاه می‌کند. ریشه نگاه‌های چپ و راست در فلسفه‌ای است که اروپا آن را پرورده بود. چه فلسفه قاره‌ای در اروپای غربی و چه فلسفه تحلیلی که خاستگاه آن انگلستان است. آمریکایی‌ها اینجا و در فیلم منو نشان می‌دهند نگاه خودشان را فراتر از این بحث‌های طبقاتی می‌دانند، چنانکه رمز رهایی از این جزیره‌ یا از این مرداب فکری مایوس که خصوصیتی اروپایی دارد، سفارش یک چیزبرگر بیرون‌بر آمریکایی است؛ یک غذای فست‌فودی ساده که آمریکا به جهان معرفی کرده و همه را از این پیچیدگی‌های بی‌انتها و بی‌فایده خلاص می‌کند. معروف است که پیتزا در ایتالیا یک غذای بسیار پیچیده بود اما آمریکایی‌هایی که هنگام جنگ جهانی دوم به این کشور پا گذاشتند، همین غذای پیچیده را ساده و سریع کردند که باعث جهانی شدنش شد. جالب اینجاست که هر دو نگاه، چه نگاه اروپایی در مثلث غم و چه نگاه آمریکایی در منو، مسائل بین‌الملل را ذیل مسائل فرهنگی یا به تعبیر دقیق‌تر تمدنی می‌بینند. هردو فیلم خالی از لحظات گل‌درشت شعاری نیستند اما هر دو ارزش تماشا دارند و غیر از لذت سینمایی و سرگرمی با قصه، آنها را می‌توان دریچه‌ای برای شناخت آنچه در ذهن مردمان اروپا یا آمریکا می‌گذرد هم دانست. به‌نظر می‌رسید با روی دادن اتفاقی مثل جنگ اوکراین، سال ۲۰۲۲ میلادی پر از فیلم‌های جنگ‌سردی با پروپاگاندای واضح و علنی علیه روسیه، چین و ایران باشد. البته از این فیلم‌ها هم داشتیم اما نه آن‌قدر که توقع می‌رفت. سینمای آمریکا و اروپا تخریب این سه کشور یا این سه تمدن را در سال‌های پیش از جنگ با بسامد بالاتری پی می‌گرفتند و حالا بیشتر با آثاری از قبیل مثلث غم یا منو طرف هستیم که تفسیرهای پیچیده‌تری می‌کنند و در ضمن نشان می‌دهند در خود بلوک غرب هم بین اروپا و آمریکا همه چیز گل و بلبل نیست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار