مژگان تقی پور، خبرنگار: مستند «برزخی ها»ی عارف افشار را باید یکی از مستندهای جنجالی دانست که روایتگر داستان توقیف فیلمی به همین نام است. فیلمی که توسط ایرج قادری در سال58 ساخته شده بود و خود برداشتی از فیلم «هفت سامورایی» ساخته کوروساوا به شمار می رفت و در آن بازیگرانی از جمله محمد علی فردین، ناصر ملک مطیعی، سعید راد حضور داشتند، «برزخی ها» یک سال بعد از ساخت اکران شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت، اما تنها چند روز بر پرده سینماها ماند و به دلیل مخالفت برخی از چهره ها و مسئولین آن زمان، برای همیشه مهر توقیف به آن خورد. افشار در مستند خود روایتی ناب از روند تولید و همچنین چرایی توقیف این فیلم را روایت می کند، توفیقی که سرنوشت بازیگران مطرح آن دوران را تحت تاثیر قرار داد. این مستند که محصول سازمان هنری – رسانه ای اوج به شمار می رود، برای اولین بار امسال و شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت اکران شد تا از این طریق مخاطب با اتفاقات اثرگذار فرهنگی آن دوران آشنا شود. بعد از اکران این مستند در آذر ماه امسال، توجه ها به این سمت این مستند جلب شد تا دوباره قصه فیلم ایرج قادری در دهه 60، مورد توجه رسانه ها و اهالی هنر قرار بگیرد. مستندی که توانست در مدت کوتاهی راه خود را برای اکران در فضای دانشگاهی هم باز کند و از 5 اسفند ماه امسال ثبت نام برای نمایش آن در مساجد، دانشگاهها، حوزههای علمیه، مدارس اغاز شد.
این مستند تا امروز در مدرسه جیوگی وابسته به مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران به اکران در آمده تا از این طریق، قشر نخبگانی کشور هم بتوانند به تماشای یکی از تاثیرگذارترین اتفاقات مربوط به حوزه سینما در دهه 60 بنشینند. روز گذشته بود که دانشجویان دانشگاه تهرانی به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه توانستند قصه «برزخی ها»ی ایرج قادری را در سالن مرتضی انصاری دانشکده حقوق به نظاره بنشینند. اکرانی که در آن محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد هم حضور داشت و نکات قابل توجهی را درباره چرایی توقیف «برزخی ها» البته برزخی هایی اصلی گفت. به گفته بالاترین مقام مسئول در وزارت ارشاد، متولیان حوزه فرهنگ در مقاطعی برخوردهای خوبی را اثار هنری نداشتند و باعث شدن تا این اثار برای دهه ها از شانس اکران دور بمانند. اسماعیلی در گفتگویی که با یکی از رسانه ها داشته، در این باره گفته بود: «ما در یک مقاطعی شاهد برخوردهایی بودیم با برخی از آثار هنری که برخوردهای خوبی نبود از جمله همین فیلم برزخی ها یعنی همون افرادی که در اون دوره تاریخی جلوی نمایش عمومی این فیلم را گرفتند جالب است که بعدها این ها خودشان پرچمدار آزادی بیان شدند.»