• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۶ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد:

پایان‌نامه‌های حوزه مهدویت در اولویت فعالیت‌های پژوهشی قرار می‌گیرد

مسیب داوری، رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «دبیرخانه مهدویت با رویکرد پژوهشی، علمی و تحقیقاتی در حوزه مطالعات تمدنی مهدوی فعالیت‌های فاخری را انجام می‌دهد.

مسیب داوری، رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «دبیرخانه مهدویت با رویکرد پژوهشی، علمی و تحقیقاتی در حوزه مطالعات تمدنی مهدوی فعالیت‌های فاخری را انجام می‌دهد. امسال دومین سال فعالیت این دبیرخانه است. سال گذشته 821 کلان‌پروژه مهدوی داشتیم و در ادامه این مسیر فعالیت‌های دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور ادامه پیدا کرد و برای هر کدام از استان‌ها یک ماموریت مستقلی تعریف شد.  او اضافه کرد: «استان‌ها در تمام کشور تحت عنوان همایش‌ها و کنگره‌های ملی و بین‌المللی در ایام 13 رجب تا نیمه‌شعبان (که هر روز به متعلق به یکی از استان‌ها است) اقداماتی را انجام داده و برنامه‌هایی را در استان خود اجرا کردند.» 
داوری با بیان اینکه تمام کشور را با رویکرد پژوهشی مهدوی آشنا کردیم تصریح کرد: «فعالیت‌های پژوهشی هم در سطح نخبگانی و هم برای دانشجویان و مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود. در سطوح مختلف یعنی هم در مقطع ارشد و هم مقطع دکتری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری مهدوی هدایت شده‌اند. ده‌ها موضوع مهدوی در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده که جزء اولویت‌های پژوهشی قرار گرفته است.»  او اظهار کرد: «سلسله برنامه‌های پژوهشی مهدوی اعم از کرسی‌های ترویجی، جلسات هم‌اندیشی، نشست‌های علمی‌تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، سمینارها و وبینارهای تخصصی مهدوی با محورهای متنوع و کاربردی مهدویت برگزار و اجرا شده است. جلسات چهره به چهره و رو‌در‌رو با اساتید و دانشجویان به شکل مناظره و پرسش و پاسخ و پاسخ به شبهات و نقد و نظر در حوزه مهدویت انجام شده است.» او خاطرنشان کرد: «امسال، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی مطالعات و پژوهش‌ها وتولیدات فاخرتر، قوی‌تر و وسیع‌تری با مشارکت حداکثری دانشجویان و اساتید تدوین شده است. همچنین با توجه به اینکه در سال دوم با عنایت به رسالت اجتماعی تربیت مهدوی و فرهنگ‌سازی مهدوی در دانشگاه در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، تلاش کردیم تا کیفی‌سازی را دنبال کنیم. البته از لحاظ کمی هم شاهد رشد بودیم اما هدف اصلی ارتقای کیفی مقالات، پایان‌نامه‌ها، تالیفات و کتاب‌ها بوده است. همچنین مشارکت حداکثری را در میان دانشجویان و حتی خانواده‌های آنها در حوزه‌هایی مانند کتابخوانی و مطالعات تخصصی مهدوی و توسعه و ترویج فرهنگ مهدوی شاهد بودیم و این اتفاقات جدیدی است که برای اولین بار در سطح آموزش عالی به این گستردگی از سوی دانشگاه آزاد دنبال شده است، به همین دلیل این دانشگاه می‌تواند یک الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها به شمار رود.»  رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد ادامه داد: «این ساختار برای فرهنگ‌سازی مهدویت و الگوی تربیتی مهدوی در دانشگاه آزاد شکل گرفته و در سال آینده هم با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت. این مسیر مبارکی است و دانشگاه آزاد که یک نهاد و دانشگاه مهدوی است، می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر نهاد‌ها وساختارهای آموزشی باشد که قطعا در تربیت مهدوی نسل جوان اثرگذار خواهد بود.»  داوری با اشاره به استفاده از دستاوردهای این دبیرخانه تصریح کرد: «پایان‌نامه‌ها و مقالات با موضوع مهدوی جزء اولویت‌های پژوهشی قرار خواهد گرفت، اما آن دسته از مطالبی که در کنگره و همایش ارائه می‌شود، در قالب کتابچه مقالات منتشر و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. کتابچه خلاصه مقالات و پایان‌نامه‌های جشنواره مهدویت سال گذشته نیز منتشر شده است. نکته دیگر اینکه حسن‌ختام فعالیت‌های مهدوی امسال موکب مهدوی را تحت عنوان موکب «یوسف زهرا» خواهیم داشت و در       آن پیاده‌روی از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران برگزار می‌شود. این موکب سال گذشته برپا شده و دستاوردهای علمی، معرفتی فرهنگ مهدوی دانشگاه آزاد هم در این موکب به نمایش در‌می‌آید.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین