• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۶ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پشت‌پرده‌‌ جابه‌جایی سرمربیان سابق پرسپولیس و استقلال در سایپا

فکری چوب همکاری با یک ایجنت را خورد؟

رقابت‌های لیگ‌یک معمولا از لیگ برتر حواشی بیشتری داشته است. در‌واقع در این رقابت‌ها بیشتر از اینکه شاهد فوتبال تماشاگر‌پسند و رقابت سالم بین تیم‌ها برای صعود باشیم شاهد دعوا، درگیری، توطئه علیه مربیان، حتی حواشی درباره نفوذ شرط‌بندی در آن طی سال‌های اخیر بوده‌ایم.

فکری چوب همکاری با یک ایجنت را خورد؟

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:رقابت‌های لیگ‌یک معمولا از لیگ برتر حواشی بیشتری داشته است. در‌واقع در این رقابت‌ها بیشتر از اینکه شاهد فوتبال تماشاگر‌پسند و رقابت سالم بین تیم‌ها برای صعود باشیم شاهد دعوا، درگیری، توطئه علیه مربیان، حتی حواشی درباره نفوذ شرط‌بندی در آن طی سال‌های اخیر بوده‌ایم. اتفاقاتی که کمتر اجازه می‌دهد این رقابت‌ها در سطح حرفه‌ای و جوانمردانه برگزار شود. البته که در این مورد صحبت‌های زیادی در مورد سلطه واسطه‌ها بر بازی‌های لیگ‌یک شده اما خیلی کم پیش آمده که مسئولان مربوطه به این اتفاقات ورود کرده و به نوعی پاکسازی کنند. به‌خاطر همین هم به گواه اکثر بازیکنان، مربیان و مدیران شاغل در لیگ آزادگان سال به سال اوضاع بدتر می‌شود. در بین تیم‌های حاضر در لیگ آزادگان این فصل سایپا هم دیده می‌شود. باشگاهی که بعد از سال‌ها حضور در لیگ برتر به خاطر ضعف مدیریتی و فنی دو فصل پیش راهی لیگ‌یک شد و در شرایط فعلی برای صعود به لیگ برتر شرایط نسبتا خوبی دارد. البته با توجه به هزینه سنگینی که این باشگاه در نقل و انتقالات تابستانی داشت، طبیعی بود که این فصل جزو مدعیان صعود باشد.

فکری جانشین درخشان شد
حمید درخشان در هفته‌های پایانی فصل پیش بود که هدایت سایپا را برعهده گرفت تا برای این فصل تیم قدری را وارد مسابقات کند. او که حضوری نسبتا موثر در سایپا داشت خیلی امیدوار بود که در این فصل به کارش ادامه دهد اما با تغییر مدیریت در باشگاه سایپا و آمدن مهدی حسینی‌پور به جای مهرداد سراجی، درخشان از کار برکنار و جای خود را به محمود فکری داد. انتخابی که گفته می‌شود به مدیرعامل باشگاه سایپا تحمیل شد. محمود فکری بعد از حضور در تیم سایپا از مدیریت این باشگاه خواست نیازهای تیمش را در فصل نقل و انتقالات برآورده سازد تا بتواند این تیم را دوباره به لیگ برتر برگرداند. حسینی‌پور بودجه سنگینی را در اختیار کادرفنی تیمش گذاشت و تقریبا بیشتر بازیکنانی که فکری خواست به جمع نارنجی‌پوشان اضافه شدند. تغییرات زیادی هم در تابستان در این تیم انجام شد و به‌نوعی همه چیز برای حضور سایپا در جمع مدعیان فراهم شد. 

همکاری با یک ایجنت و آغاز حواشی 
چند هفته از رقابت‌های لیگ گذشته بود که برخی از سایت‌های خبری در مورد خرید‌های تابستانی محمود فکری در سایپا افشاگری کردند. در این میان عنوان شد که تقریبا همه خرید‌های فکری از یک ایجنت خاص بوده و چنین مساله‌‌ای باعث شده بود که این ایجنت همه‌جا اعلام کند سایپا در مشت خودش است. این خبر از گوشه و کنار به مدیران سایپا هم رسید و آنها تا حدی به سرمربی خود فکری بی‌اعتماد شدند. کار به جایی رسید که برای نقل و انتقالات زمستانی مدیریت باشگاه سایپا وقتی از فکری لیست خرید گرفت سعی کرد از طریق دیگری این نفرات را به خدمت بگیرد اما باز آنها به همان ایجنت اشاره‌شده می‌رسیدند.
اگرچه سایپا از ابتدای فصل جزو تیم‌های بالانشین جدول و به نوعی مدعی صعود بود اما روند حرکتی این تیم رو به جلو نبود. در واقع نتایج تیم‌های مدعی صعود به لیگ برتر اکثرا سینوسی بود و به خاطر همین تیم شمس آذر قزوین توانست فاصله زیادی با بقیه تیم‌ها گرفته و تا حدی صعود خودش را مسجل کند. چه‌بسا اگر سایپا با فکری هم خوب نتیجه می‌گرفت الان به جای 38 امتیاز از 24 بازی، امتیازاتش نزدیک به تیم شمس آذر قزوین 49 امتیازی بود؛ تیمی که شاید خیلی کمتر از سایپا هزینه کرده است و فوتبال به مراتب بهتری را هم بازی می کند.

انتقاد مدیران سایپا از فکری 
در نقل و انتقالات زمستانی فکری باز هم از مدیران باشگاهش خواست بازیکنان مدنظرش را جذب کنند تا بتواند تیمی بهتر از نیم‌فصل داشته و صعودشان را به لیگ برتر قطعی کنند. با کش‌مکش‌های فراوان در نهایت بازیکنان مدنظر فکری راهی سایپا شدند. حتی این تیم دو بازیکن از سپاهان به خدمت گرفت تا دیگر جای بهانه برای فکری نباشد. با این حال سایپا در نیم‌فصل دوم همچنان روند سینوسی داشت و مقابل حریفانش متزلزل ظاهر می‌شد. همین مساله باعث شد که مدیران سایپا فکری را خواسته و از وی انتقاد کنند که چرا تیمش با این همه مهره دفاعی و بسته بازی می‌کند. در واقع تفکرات نتیجه‌گرای فکری باب میل مدیران سایپا نبود. در این میان حضور بهنام ابوالقاسم‌پور به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره در باشگاه سایپا در این انتقادات از فکری بی‌تاثیر نبود. مساله‌ای که باعث شد صدای این مربی درآمده و در مصاحبه هایش اعلام کند که مدیران سایپا از او انتقاد فنی داشته اند در‌حالی‌که او فلسفه مربیگری‌اش همین است و سعی می‌کند تیمش اول به نتیجه فکر کند تا بازی زیبا.

همراه فکری ممنوع‌الورود شد
چند هفته پیش بود که وقتی محمود فکری قصد ورود به محل تمرین تیمش را داشت، نگهبانی به وی اعلام می‌کند باید تنها داخل شود و فردی که همیشه همراهش است دیگر حق ورود به ورزشگاه کیان تایر را نخواهد داشت. در مورد این فرد یک‌سری اخبار به مدیریت باشگاه سایپا رسیده بود و به این خاطر آنها از فکری خواستند این فرد را از تیم دور کند. تصمیمی که با ناراحتی شدید این مربی همراه شد و او واکنش تندی به این مساله نشان می‌دهد. محمود فکری که به توصیه مدیریت باشگاه سایپا پذیرفته بود مهدی حسینی‌نسب (دستیار سابق حمید استیلی در پرسپولیس) در کادرش باشد به محض اینکه باشگاه فرد همیشه همراهش را از تیم دور می‌کند، تصمیم به اخراج حسینی‌نسب از کادرش می‌گیرد. این اقدام فکری آغاز دعوای او با مدیریت باشگاه بود.

حکم مدیرفنی برای مربی اخراجی
مدیریت باشگاه سایپا چند روز بعد از اخراج حسینی از سوی فکری، تصمیم می‌گیرد حکم مدیرفنی تیم را برای او صادر کرده و از این مربی بخواهد با حضور در تمرینات بر کار فکری نظارت کند. این اتفاق رخ داده و حضور حسینی‌نسب با لباس شخصی در تمرینات سایپا اصلا به مذاق فکری خوش نمی‌آید. در واقع او متوجه می شود که باشگاه دیگر به مانند قبل پشتش نیست و تصمیماتش را نیز وتو می‌کند. فکری بابت این اتفاقات حسابی شاکی بود و سعی می‌کند در مصاحبه‌هایش به مشکلاتی که پیرامون تیمش وجود دارد اشاره کند تا بلکه به این شکل جواب مدیران باشگاهش را داده باشد. او حتی به نبود آدمک در تمرینات تیمش برای تمرین ضربات ایستگاهی هم اشاره می‌کند. مساله‌ای که با تعجب خبرنگاران هم مواجه می‌شود، از این جهت که آنها می‌دانستند باشگاه سایپا در فصل نقل و انتقالات تابستان و زمستان بیشترین هزینه‌ها را در جمع باشگاه‌ها داشته است. فکری در کنار این قضایا چند هفته بود که روی نیمکت تیمش به مسائل مختلف اعتراض کرده و مشخص بود که عصبی شده است.

باخت به فجرسپاسی و لحظه‌شماری برای اخراج فکری
اختلافات مدیران باشگاه سایپا با فکری باعث شد که خیلی‌ها به این فکر کنند که مدیران سایپا برای شکست تیم‌شان لحظه‌شماری می‌کنند تا فکری را از کار برکنار کنند. در هفته بیست و دوم بود که سایپا یک بر صفر به فجرسپاسی باخت و همه منتظر اخراج فکری بودند که بهنام ابوالقاسم‌پور مصاحبه کرده و عنوان کرد از فکری حمایت کامل می‌کنند. سایپا در هفته بیست و سوم مس شهر بابک را شکست داد تا شرایطش در جدول بهتر شود. بردی که کمی آرامش را به سایپا برگرداند اما باز هم فکری مصاحبه‌ای بلند انجام داد و در صحبت‌هایش مدام از مشکلات و کمبود‌های تیمش گفت. حرف‌هایی که اصلا به مذاق مدیریت باشگاه سایپا خوش نیامد. 
سایپا در هفته بیست و چهارم به مصاف یکی از رقبای جدی‌اش برای صعود رفت. در بازی‌ای که نارنجی‌پوشان میزبان بودند، با یک برد می‌توانستند تا حدی از رقبای خود برای رتبه دومی فاصله بگیرند. این بازی با جنجال زیادی همراه شد و فکری این‌بار روی نیمکت با روشنایی، سرپرست استقلال خوزستان مشاجره لفظی شدید داشت. این بازی درنهایت دو بر دو به اتمام رسید و مدیران سایپا هم از فرصت استفاده کرده و حکم اخراج فکری را صادر می‌کنند.

استیلی پشت قضیه بود؟
انتخاب حمید استیلی به‌عنوان مدیرفنی سایپا بلافاصله بعد از اخراج فکری بدین معنا بوده و هست که از این به بعد او همه‌کاره این تیم است. در واقع حسینی‌نسب سرمربی جدید سایپا فقط در ظاهر جانشین فکری شده و تصمیم‌گیرنده اصلی در خصوص مسائل فنی سرمربی سابق پرسپولیس خواهد بود. اتفاقی که نشان می‌دهد استیلی به‌خاطر رابطه خوبش با بهنام ابوالقاسم‌پور یک شبه به سایپا وصل نشد و آنها از چند وقت پیش در این مورد در ارتباط بودند. 
بعد از اتفاقات رخ‌داده در باشگاه سایپا سعی کردیم با مدیران سایپا ازجمله حسینی‌پور مدیرعامل این باشگاه و بهنام ابوالقاسم‌پور رئیس هیات مدیره باشگاه سایپا گفت‌و‌گویی داشته باشیم که هر دو اعلام کردند در مقطعی دیگر صحبت خواهند کرد. در آن‌سو نه حمید استیلی و نه محمود فکری و حسینی‌نسب حاضر به مصاحبه نشدند. البته که این تصمیم آنها مقطعی بوده و به‌زودی خیلی از مسائل در باشگاه سایپا از زبان افراد نام‌ برده افشا خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار