• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۶ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مجهولات انتخاب مدیرعامل برای پیکان

مدیران استقلالی آماده همکاری با خودروسازان

همین چندی پیش از احتمال تغییرات در کارخانه ایران‌خودرو به‌عنوان بنگاهی اقتصادی نوشتیم و این اتفاق خیلی زود رقم خورد. البته پیش‌بینی می‌شد با تغییر مدیریت کارخانه ایران‌خودرو و درنتیجه عزل محمدرضا خطیبی و روی کار آمدن علیمردان عظیمی تغییر مدیریت باشگاه نیز خیلی زودتر رخ دهد اما به نظر می‌رسد پروسه تغییر مدیرعامل کمی طولانی‌تر شده و هرچند به هر حال رخ خواهد داد اما شاید به سال آینده موکول شود. 

مدیران استقلالی آماده همکاری با خودروسازان

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:همین چندی پیش از احتمال تغییرات در کارخانه ایران‌خودرو به‌عنوان بنگاهی اقتصادی نوشتیم و این اتفاق خیلی زود رقم خورد. البته پیش‌بینی می‌شد با تغییر مدیریت کارخانه ایران‌خودرو و درنتیجه عزل محمدرضا خطیبی و روی کار آمدن علیمردان عظیمی تغییر مدیریت باشگاه نیز خیلی زودتر رخ دهد اما به نظر می‌رسد پروسه تغییر مدیرعامل کمی طولانی‌تر شده و هرچند به هر حال رخ خواهد داد اما شاید به سال آینده موکول شود. 

 مدیران استقلالی در راه پیکان
شاید برایتان جالب باشد اغلب گزینه‌های مدیرعاملی که تاکنون به باشگاه پیکان پیشنهاد شده‌اند از بین مدیران قبلی این باشگاه بودند. این در حالی است که هنوز تعداد زیادی در کارخانه و مخصوصا در بین اعضای هیات‌مدیره خواهان ادامه همکاری با عباسی هستند. با این حال عملکرد پرانتقاد این باشگاه در تیم‌های مختلف، چه در رشته فوتبال چه در برخی رشته‌های دیگر کمی جایگاه مدیریت عباسی را متزلزل کرده و از همین‌روست که صحبت‌هایی مبنی‌بر تغییر مدیریت شنیده می‌شود. طبق آنچه اخیرا شنیدیم در بین گزینه‌هایی که به‌عنوان مدیرعامل پیکان مطرح شده نام احمد مددی به چشم می‌خورد. مدیرعامل سابق باشگاه استقلال یکی از گزینه‌هایی است که طبق شنیده‌ها پیشنهاد مدیرعاملی این باشگاه خودروساز را دریافت کرده است. 
مددی چندی پیش و زمانی که علی‌اصغر ملکیان در هیات‌مدیره حضور داشت مدیرعامل استقلال بود اما قبل از آن، در باشگاه پیکان و در روزهایی که ملکیان مدیرعامل باشگاه پیکان بود به‌عنوان قائم‌مقام او فعالیت می‌کرد. این دو که در استقلال هم با هم کار می‌کردند این‌بار نیز قرار است در گروهی 3 نفره که نفر سوم‌شان فعلا نامشخص است به باشگاه پیکان برگردند. رفاقت نزدیک آنها با یکی از وزرا به شکلی است که اغلب مسئولیت‌های مهمی را دریافت می‌کنند و از آنجا که به حضور در فوتبال علاقه دارند می‌خواهند در این بخش مشغول باشند. 
البته ملکان و مددی یک پیشنهاد مدیریت غیرورزشی هم دریافت کردند که شاید به همین دلیل از حضور در باشگاه پیکان انصراف دهند اما اگر قرار باشد به این باشگاه بیایند با همین عناوین وارد خواهند شد. شنیدیم مددی در محفلی خصوصی عنوان کرده در صورت حضور در باشگاه پیکان، این‌بار ملکیان رئیس هیات‌مدیره خواهد شد و او به‌عنوان مدیرعامل بر مسند کار می‌نشیند؛ هرچند نفر سوم این گروه که نامش فاش نشده نیز شانس مدیرعاملی دارد اما به هر روی هر 3 نفر در هیات‌مدیره عضو خواهند شد. 

 وزارت صمت تصمیم می‌گیرد
شاید در ظاهر باشگاهی مثل پیکان به دلیل نداشتن تماشاگر جزء تیم‌هایی باشد که کمتر در صدر اخبار قرار می‌گیرد اما شرایط این باشگاه و مشکلات و مسائلش مخصوصا مسائل مالی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از روزی که شرکت‌های خودروساز وارد بورس شدند حساب‌های مالی این باشگاه اهمیت بیشتری پیدا کرد و این‌طور که شنیدیم نه‌تنها حسابرسی ویژه می‌شود حتی مسائل مالی بهتر شده و این باشگاه وضعیت بهتری دارد. 
همه این مسائل باعث شد وزارت صمت نسبت به اتفاقات باشگاه حساس‌تر شود. این‌طور که شنیدیم برخلاف همیشه این‌بار این وزارتخانه است که چیدمان مدیریتی این باشگاه را انجام خواهد داد. تغییرات هرچند در این شرکت خودروساز با هماهنگی وزارت صمت صورت گرفته اما درواقع اختیاردار وزارتخانه است. از این‌رو احمد مددی یا هر گزینه احتمالی مدیریت در این باشگاه بدون شک گزینه باشگاه نیست و مدیران بالادست نه در کارخانه که در وزارتخانه در این مورد تصمیم می‌گیرند. یکی از دلایل این مهم نظارت بیشتر روی دخل و خرج باشگاه‌هایی است که شرایط مالیش مهم و ضروری است. 
البته همان‌طور که پیشتر نوشتیم مددی و دوستانش تنها گزینه‌های مدیریت این باشگاه نیستند اما از آنجا که پیشنهاد به آنها جدی بود از شانس زیادی برخوردارند. 

 پول آمد، شرایط حسینی متزلزل می‌شود؟
مدیریت عباسی در باشگاه پیکان یکی از سخت‌ترین فصول از نظر مالی بود. این باشگاه در این فصل به دلیل مشکلات زیاد مالی نفرات زیادی را از دست داد و نتوانست جایگزین مناسبی برای آنها بیابد. با ورود کارخانه ایران‌خودرو به بورس اما شرایط مالی برای آنها تغییر کرد و اخیرا شاهد خروج اتومبیل‌های فراوانی از این شرکت در بازار هستیم. این نشان می‌دهد از رکود خارج شده و در حال خرید و فروش است. این چرخه باعث شد پول به باشگاه پیکان هم برگردد و شاید به این ترتیب بخش زیادی از بدهی‌های خود که اغلب به مربیان و بازیکنان رده‌های سنی مختلف است، پرداخت شود. از این‌رو در صورت تغییر مدیرعامل که بسیار محتمل به نظر می‌رسد باید شاهد تغییراتی در تیم نیز باشیم. شاید اولین ترکش‌ها به مجتبی حسینی برخورد کند. تیم او عملکرد خوبی ندارد و تعداد آمار پایین برد و گل‌های زده این تیم جایگاه حسینی را هم متزلزل کرده است. 
 این‌طور که شنیدیم اگر حسینی بماند و قراردادش را تمدید کند باید برای تغییر در این باشگاه اقدام کند. باشگاه پیکان که با هدف کاهش هزینه و افزایش اعتبار به استقبال فصل بعد می‌رود درنظر دارد تیم را چه با حسینی و چه با هر مربی دیگری بیش از شرایط فعلی ارتقا دهد. آنها درنظر دارند با تغییر شرایط باشگاه پیکان را به اوج خود نزدیک کنند تا جایی که به سال‌های خوب خود برگردد. از این‌رو فصل بعد پیکانی‌ها نه‌تنها دیگر به راحتی بازیکن از دست نمی‌دهند بلکه به دنبال راه‌حلی هستند که به این ترتیب بتوانند نفرات قدرتمندتری خریده و تیم بهتری روانه مسابقات کنند. طبق آماری که کنفدراسیون آسیا اعلام کرده شرایط تیم‌ها این‌بار برای حضور در لیگ قهرمان آسیا فرق کرده و با توجه به تیم‌های شرکت‌کننده و سطح‌بندی مسابقات حالا تیم‌های بیشتری شانس حضور در این رقابت‌ها را دارند. 
به این ترتیب پیکان نیز درنظر دارد حالا که وضعیت مالی این باشگاه با توجه به مخارج چند هفته اخیر افزایش پیدا کرده بتواند کیفیت تیم خود را افزایش دهد و با رشدی چشمگیر گام بلندی برای فصل بعد بردارد. گامی که در آن آمار بهتری از خود به جا بگذارند. شرایط پر انتقاد مجتبی حسینی در فصل جاری با تفاضل منفی 8 و فقط با 10 گل زده در 22 بازی نگران‌کننده است. از این‌رو شاید حسینی اولین قربانی این اتفاقات باشد؛ چراکه این تیم در رده سیزدهم قرار دارد و اگر به خود نیاید چه بسا تیم‌های قعرنشین نفتی از آنها پیشی بگیرند. از این‌رو حسینی جایگاه بسیار متزلزلی پیدا کرده و شاید تغییرات احتمالی مدیریتی در باشگاه پیکان اول از همه یقه او را بگیرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار