• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۵ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 8
  • 0
چرا در سریال «حبیب» داعشی‌ها کاریکاتوری شدند؟

نبرد در سرزمین خیالی

سریال چند داستان فرعی دارد که به کنایه درمورد پیوستن جوان‌های سوری به داعش حرف می‌زند اما در این بخش هم سهل‌انگار و شعاری برخورد شده تا حدی که تصویری کاریکاتوری از دستگاه داعش پیش‌روی مخاطب قرار می‌گیرد.

نبرد در سرزمین خیالی

کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار:سریال‌سازی تلویزیون به مرحله تازه‌ای رسیده است. با پشتوانه این‌ توجیه که هر چیزی در این تلویزیون پخش شود از اینهایی که هستند بدتر نیست؛ می‌شود سریال ساخت، پخش کرد و بدون اینکه مخاطب حداکثری مدنظرت باشد، سراغ فصل‌های بعدی و کارهای بعدی رفت. چیزی که مختصات امروز تلویزیون را شکل داده، حاصل فرآیندی چندساله است و همه آن هم از هنرمندی مدیران فعلی رسانه ملی نیست. البته برای مخاطب هم فرقی نمی‌کند که چه کسی سکاندار سازمان صداوسیما باشد و نهایتا آن چیزی که محل قضاوت مردم است، آثاری است که پیش‌رویشان قرار گرفته، نه آن چیزی که در پس‌پرده تولید یک اثر اتفاق می‌افتد. لاجرم وقتی از بالا به بیننده لمیده جلوی تلویزیون نگاه می‌کنی گویا که مدیران جلوی چشمش ظاهر شوند و بگویند: «همینی که هست». نتیجه این سندرم «بی‌تفاوتی به اقبال مخاطب» همین می‌شود که می‌بینیم؛ فیلم و سریال‌هایی ساخته می‌شود که مجموعه‌ای از ایده‌های مجلل را یدک می‌کشد اما در اجرا و شیوه روایت نمی‌تواند بخش فراگیری از مخاطبان را درگیر کند. سریال «حبیب» هم اگرچه در بیرون از سازمان صداوسیما ساخته شده، اما سرنوشتش گره خورده با چنین فضایی است. از قدوقواره سریال مشخص است که ساخت چنین سریالی به این راحتی‌ها نیست. سرمایه‌ قابل‌توجهی باید پای کار چنین پروژه بیاید و ساختش در شهرهای جنگ‌زده سوریه، نیازمند رایزنی‌هایی فرامتن یک اثر هنری است. لازم به توضیح هم نیست که سازندگان سریال با نگاهی راهبردی، سراغ روایتی از نبرد با داعش رفتند. اما همه اینها چیزی است که از دور به کار مدیران بودجه‌بگیر فرهنگی می‌آید تا براندازش کنند و به قدوبالای «حبیب» آفرین بگویند. کافی است به جزئیات این پروژه نگاه کنید تا دلایل عدم اقبال مخاطب را درک کنید. هنوز مرکز تحقیقات صداوسیما نظرسنجی نسبت به این سریال را منتشر نکرده و بعید است که به این زودی‌ها منتشر شود. اما در سامانه پخش تلوبیون، سریال حبیب را جست‌وجو کنید، کمتر از هزارنفر قسمت‌های این سریال را دیده‌اند و در بهترین حالت، سه‌هزار نفر تماشاچی حبیب بوده‌اند. اینکه جنس بازی بازیگران سوری این سریال گلدرشت و بیرون زده است و به مذاق مخاطب ایرانی خوش نیامده می‌تواند یکی از دلایل بی‌رغبتی مخاطب باشد اما یکی از اصلی‌ترین مساله این سریال گسست در اجزای دراماتیک قصه حبیب است. این مشکل از همان قسمت‌های ابتدایی یقه کار را گرفته است و رهایش نمی‌کند. اجزای قصه‌گویی به‌شکلی پراکنده و بی‌ربط کنار هم کلاژ شده‌اند و بدتر اینکه کلاژ این روایت‌های پراکنده، عناصر جذابی برای نگه‌داشتن مخاطب برای تماشای قسمت‌های بعدی ندارد. این عدم تناسب در اجزای روایت باعث شده که کاراکتر حبیب، شبیه ماشین کشتار داعش شود. درحالی‌که یکی از نقاط تمایز حضور مستشاری نیروهای ایرانی، در نسبت با جامعه و مردم سوریه تعریف می‌شود اما حبیبی که اینجا می‌بینیم بیگانه‌ای است که به دنیایی پا گذاشته که هیچ نسبتی با آن ندارد. با فرض اینکه این سریال قرار است در کشورهای عربی به نمایش درآید، باید پرسید که آیا این همان چیزی است که قرار بود از حضور ایرانی‌ها در کشور سوریه ارائه شود. اطلاعات مخاطب ایرانی و عرب در این موضوع محدود است و شاید دقیق‌ترین پاسخ را بتوانند مشاوران این پروژه بدهند که آیا سریال حبیب در پرداخت همه‌جانبه و نشان دادن نسبت ایران با پدیده داعش گرفتار سهل‌انگاری شده یا خیر؟  با فرض اینکه حبیب بتواند قصه آدم‌هایش را هم به سرانجام برساند، کارکردی بیشتر از چند قصه درهم‌وبرهم نخواهد داشت و مخاطب ایرانی با دیدن آن تصویری از ریشه‌های پدیده داعش به‌دست نمی‌آورد. اصلا قرار نیست سریالی ببینید که با نگاهی موشکافانه و ظریف، اسباب و ابزار اقبال جوان‌های سوری به داعش را به‌کار می‌گیرد و در خدمت درام قصه قرار می‌دهد. سریال چند داستان فرعی دارد که به کنایه درمورد پیوستن جوان‌های سوری به داعش حرف می‌زند اما در این بخش هم سهل‌انگار و شعاری برخورد شده تا حدی که تصویری کاریکاتوری از دستگاه داعش پیش‌روی مخاطب قرار می‌گیرد. این درحالی است که ظرفیت بازسازی وقایع در کشور سوریه و همچنین به‌کارگیری عوامل عرب در این سریال، می‌توانست به واقع‌نمایی این اثر کمک کند. فرصتی که سازندگان این سریال نتوانستند به‌خوبی از آن استفاده کنند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار