• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۵ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مرتضی اسدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تراکتور از الان باید به فکر فصل بعد باشد

پرسپولیس بردن را بلد است

تیم یحیی این فصل نتیجه‌گرا شده است

جدال تراکتور و پرسپولیس همان‌طور که انتظار می‌رفت جذاب و پر‌گل از آب درآمد و مهم‌ترین عاملش هم این بود که هر دو مربی از این بازی برد می‌خواستند و با شیوه تهاجمی به میدان رفتند.

پرسپولیس بردن را بلد است

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:جدال تراکتور و پرسپولیس همان‌طور که انتظار می‌رفت جذاب و پر‌گل از آب درآمد و مهم‌ترین عاملش هم این بود که هر دو مربی از این بازی برد می‌خواستند و با شیوه تهاجمی به میدان رفتند. شاگردان خمز بعد از به تساوی کشاندن بازی خیلی امیدوار بودند که به گل سوم هم برسند اما پرسپولیس بار دیگر نشان داد که در بازی‌های بزرگ بازنده نیست و به قول مرتضی اسدی راه بردن را بلد است. پیشکسوت باشگاه تراکتور و کاپیتان سابق این تیم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به سوالات مطرح‌شده پاسخ داد که ماحصلش را در ادامه می‌خوانید.

دیدار تراکتور و پرسپولیس را چطور دیدید؟
بازی را با دقت دیدم و واقعا حیف شد که تراکتور بدون امتیاز زمین را ترک کرد. دلم می‌خواست این تیم ببرد و در جمع مدعیان قرار بگیرد که متاسفانه باخت و شرایط برای ادامه فصل سخت شد. اما تراکتور در این بازی هم نشان داد که از لحاظ تاکتیکی و شخصیت تیمی رشد خوبی داشته و شایستگی این را دارد که در جمع تیم‌های بالانشین باشد. چه‌بسا اگر این بازی را هم می‌برد شانس قهرمانی هم داشت. 

تراکتور برای مدعی بودن چه چیزی کم داشت؟
تراکتور فصل گذشته اصلا شرایط خوبی نداشت و روند بدی را در پیش گرفته بود. به این خاطر در این فصل زمان برد تا شخصیت تیمی خود را پیدا کند که خوشبختانه این اتفاق رخ داد. در نیم‌فصل دوم هم دیدید که تراکتور یکی از بهترین تیم‌های لیگ بود و برد‌های با ارزشی را کسب کرد اما خب رقابت در بالای جدول بین سه تیم آنقدر نزدیک بود که سخت می‌توانست و می‌تواند به آنها برسد. به عقیده من زنوزی، مالک باشگاه از حالا باید به فکر حفظ این تیم و تقویتش باشد تا بتواند فصل آینده یکی از مدعیان اصلی قهرمانی باشد. خیلی مهم است که اسکلت تیم و کادرفنی‌اش حفظ شود و در چند پست مخصوصا خط دفاع بازیکن بگیرند. حتی در خط دروازه که دیروز دیدید نبود محمدرضا اخباری چقدر به ضرر تراکتور تمام شد. تیم‌های مدعی همیشه باید 2 دروازه‌بان خوب داشته باشند تا در مواقع ضروری به مشکل برنخورند. 

اعتقاد شما این است که غیبت اخباری در بازی دیروز باعث شکست تراکتور شد؟
صددرصد. من به‌عنوان بازیکنی که سال‌ها در دفاع میانی بازی کرده‌ام خوب می‌دانم که دروازه‌بان مطمئن چقدر از نظر روحی و روانی تاثیر‌گذار است. اخباری این فصل یکی از بهترین دوران فوتبالش را سپری می‌کند و بدون شک جزء دو بازیکن برتر این تیم بوده است. حالا در نظر بگیرید در یک بازی اینچنینی مقابل تیمی که فقط برای برد به تبریز آمده بود شما دروازه‌بان اصلی‌تان را از دست بدهید. مسلما تیم از نظر روحی و روانی افت می‌کند. به همین خاطر در نیمه اول تراکتور واقعا غافلگیر شد و گل‌هایی را دریافت کرد که اگر اخباری بود شاید دروازه‌اش به آن راحتی باز نمی‌شد. حتی به نظر خمز در نیمه اول شاید به خاطر نبود اخباری و شاید هم قدرت پرسپولیس تیمش را محتاط به زمین فرستاد و همین عامل باعث شد دو گل دریافت کنند. در نیمه دوم تراکتور تهاجمی بازی کرد و توانست به بازی برگردد. هر‌چند در دقایق پایانی پرسپولیس باز هم از ضعف خط دفاع و دروازه‌بان تراکتور بهره برد و گل سوم را هم زد. 

خیلی‌ها اعتقاد دارند خمز تراکتور را متحول کرد درحالی‌که نباید از زحمات قربان بردیف در این تیم به سادگی گذشت، قبول دارید؟
صد‌در‌صد با این نظر موافق هستم و اعتقادم این است که بردیف یک کار اصولی و پایه‌ای در تراکتور انجام داد و شخصیت از‌دست‌رفته تیم را دوباره برگرداند. از نظر بدنی هم در نیم‌فصل با تیم خوب کار کرد. خمز هم که آمد خیلی خوب تفکراتش را در این تیم جا انداخت. بردیف مربی تدافعی‌تری بود و خیلی روی نظم تیمی اصرار داشت اما خمز سبک کاری‌اش مشابه تیم‌های لالیگایی است و فوتبال رو به جلو را می‌پسندد. 

به نظر شما خمز در تراکتور خواهد ماند؟
تاکید من این است که این تیم با اکثر نفراتش و کادرفنی خوبی که دارد حفظ شود و برای سال آینده خوب تقویت شوند. ضمن اینکه بازیکنان خارجی خوبی توسط بردیف و خمز به تراکتور آمدند که آنها هم حتما باید بمانند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که تراکتور فصل آینده یکی از مدعیان جدی قهرمانی است. تیمی که این همه هوادار خونگرم و متعصب دارد حیف است که در کورس نباشد و حالا که این شرایط فراهم شده باید هوشمندانه عمل کرد. تراکتور جایش همیشه در بالای جدول باید باشد و وقتی فصل پیش آن اوضاع بد را داشت واقعا برای هوادارانش ناراحت بودم. به هر حال من 5 سال در تراکتور بودم و خودم را جزئی از این تیم می‌دانم. 

درمورد پرسپولیس صحبت نکردی؟
شرایط پرسپولیس مشخص است. این تیم سال‌هاست که در بالای جدول برای قهرمانی می‌جنگد و هوادارانش را راضی نگه داشته است. البته در سال‌های گذشته من پرسپولیس را با طراوت و شاداب‌تر می‌دیدم اما در این فصل بیشتر به تیمی نتیجه‌گرا تبدیل شده تا اینکه بخواهد حریفش را کاملا تحت فشار گذاشته و کلی موقعیت گل ایجاد کند. من داخل تیم‌شان نیستم که دلیلش را بدانم اما اعتقاد دارم بازیکنان پرسپولیس آن‌طور که باید هنوز هماهنگ و منسجم نیستند. اگرچه نفرات خیلی خوبی دارند که دست مربی را باز گذاشته‌اند. با تفکرات آقا یحیی هم آشنایی دارم و او را یک مربی خوش‌فکر و صاحب‌سبک می‌دانم. او راه بردن را خیلی خوب به تیمش یاد داده است. البته که این تیم چند سال است چنین شرایطی دارد و همین مساله کار را برای حریفانش از نظر روحی و روانی سخت می‌کند. 

به نظرتان چه تیمی قهرمان لیگ خواهد شد؟
اگر تراکتور می‌توانست پرسپولیس را ببرد این تیم را مدعی قهرمانی می‌دانستم اما با این شکست کار خیلی سخت شد. تیم‌های سپاهان، پرسپولیس و استقلال همه شرایط لازم را برای قهرمانی دارند و رقابت اصلی میان این تیم‌هاست. من به هر سه تیم احترام می‌گذارم و اعتقادم این است که هر تیمی در ادامه مسیر و بازی‌های رودررو هوشمندانه‌تر و فرصت‌طلب‌تر باشد قهرمان لیگ خواهد شد. این فصل لیگ جذابی داریم و تیم‌های خوب تعدادشان زیاد است. دو سه تیم هم هستند که به خاطر ضعف مهره توان ماندن در لیگ را ندارند و احتمال سقوط‌شان زیاد است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار