• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۳ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
انتقاد رئالی‌های از نمایش بارسا در ال‌کلاسیکو: با دفاع اتوبوسی بردند

ژاوی فقط برد

بارسلونا ال‌کلاسیکوی رفت کوپا دل‌ری را در‌حالی برد که انتقادهایی از شیوه بازی تیم ژاوی هرناندز صورت گرفت، اما درنهایت آنها با یک گل‌به‌خودی بازی را از رئال‌مادرید بردند تا با شرایط بهتری برای مسابقه برگشت که حدود یک‌ماه دیگر در نوکمپ برگزار می‌شود، آماده شوند.

ژاوی فقط برد

بارسلونا ال‌کلاسیکوی رفت کوپا دل‌ری را در‌حالی برد که انتقادهایی از شیوه بازی تیم ژاوی هرناندز صورت گرفت، اما درنهایت آنها با یک گل‌به‌خودی بازی را از رئال‌مادرید بردند تا با شرایط بهتری برای مسابقه برگشت که حدود یک‌ماه دیگر در نوکمپ برگزار می‌شود، آماده شوند. البته نکته جالب ماجرا اینجاست که این دو تیم قرار است دو هفته دیگر بازی برگشت خود را در لالیگا برگزار کنند که نتیجه این مسابقه می‌تواند تا حد زیادی سرنوشت قهرمان این فصل لیگ اسپانیا را مشخص کند. 
بارسا در‌حالی وارد برنابئو شد که نفراتی شاخصی چون روبرت لواندوفسکی، عثمان دمبله، پدری و کریستنسن را در اختیار نداشت، اما ژاوی با یک استراتژی متفاوت نسبت به دیدارهای قبلی تیمش را راهی زمین کرد تا یک برد ارزشمند در زمین رقیب و دشمن قدیمی کسب کند. فلسفه بازی بارسا در این سال‌ها همواره روی حفظ توپ و تیکی‌تاکا استوار بوده است و اگر‌چه تغییرات مربیان باعث شده تا تاکتیک‌ها کمی متفاوت شود اما از زمان ثبت اطلاعات مالکیت توپ در فوتبال سابقه نداشته بارسلونا با 35.3 درصد تصاحب توپ بازی را به انتها رسانده باشد، اما در برنابئو این اتفاق رخ داد و جالب اینکه آنها درنهایت بازی را بردند. برخی رسانه‌های اسپانیایی معتقدند بارسا در‌حالی این بازی را برد که کمتر نشانی از DNA خود داشت اما تنها با دو شوت در چهارچوب بازی را برد و البته نکته عجیب ماجرا اینکه تیم رقیب هیچ شوت در چهارچوبی نداشت. 
بدترین آمار بارسا در این زمینه به دیدار برابر وردربرمن در فصل 07-2006 برمی‌گردد که 43.5 درصد مالک توپ بودند و حالا این برای نخستین‌بار است که این عدد به زیر 40 درصد می‌رسد. البته این تنها آمار ضعیف تیم ژاوی نبود؛ چراکه آنها در یک‌سوم دفاعی رئال تنها 58 درصد پاس صحیح داشتند که آماری بسیار نگران‌کننده است. البته نباید فراموش کرد که مربی جوان کاتالان‌ها سه عنصر تاثیرگذار خود در فاز تهاجمی را در این دیدار در اختیار نداشت و به همین دلیل به‌دنبال این بود تا با ارائه یک بازی بسته ابتدا بازی را نبازد و سپس به‌دنبال کسب نتیجه در زمین حریف باشد.  یکی از ایده‌های موفق ژاوی در ال‌کلاسیکوهای اخیر که به‌خوبی جواب داده قرار دادن آرائوخو در پست دفاع راست است تا با استفاده از این مدافع موفق اروگوئه‌ای مانع از نفوذهای ویرانگر وینیسیوس جونیور شود که در این بازی هم این استراتژی به‌خوبی جواب داد و آرائوخو در 9 نبرد رودررو با ستاره برزیلی موفق بود و تنها یک‌بار مغلوب شد. 
ژاوی پس از این دیدار گفت: «از نتیجه راضی هستم، اما نمی‌توانم از نوع بازی‌مان راضی باشم چون نتوانستیم مثل همیشه توپ را حفظ کنیم. ما مشکلاتی در دوئل‌ها برای تصاحب توپ داشتیم، اما تا آخرین لحظه جنگیدیم که این نکته خیلی مثبتی است. ما در دفاع بدون‌توپ فوق‌العاده بودیم. دفاع کردن هم بخشی از بازی است، به همین خاطر این برد خیلی مهم است. ما یک برد بزرگ کسب کردیم. ما در این بازی فعالیت‌های رئال‌مادرید در زمین را محدود کردیم، به‌طوری‌که آنها تنها یک موقعیت گلزنی توسط رودریگو داشتند. به‌لحاظ دفاعی تماشایی بودیم. ما نمی‌توانستیم قهرمان این بازی باشیم، اما در دفاع کار بزرگی انجام دادیم. حریف باعث می‌شود که شما این‌طور بازی کنید. امروز آنها با توپ بر ما مسلط شدند. از نظر دفاعی فوق‌العاده بودیم. من هنوز فکر می‌کنم مادرید قدرتمند است. آنها معمولا موقعیت‌های زیادی در خانه ایجاد می‌کنند اما امروز آنها به‌سختی موقعیت‌ خلق کردند.»
او ادامه داد: «این برد یک بر صفر برای بازی برگشت در نوکمپ به ما برتری می‌دهد، اما ما باید در آن بازی مقابل تیم خیلی قدرتمند رئال‌مادرید، خیلی خوب رقابت کنیم. من هنوز رئال‌مادرید را بخت اول صعود به فینال می‌بینم.»
اگر‌چه او از خودش دفاع کرده اما روزنامه مارکا با انتقاد شدید از تاکتیک‌های این سرمربی او را متهم کرده که با پارک کردن اتوبوس مانع از حملات رئالی‌ها شده است. 

 شایسته برد نبودند
در سوی دیگر میدان اما کارلو آنچلوتی شرایط خوبی در رئال ندارد و افت تیمش در هفته‌های اخیر باعث شده تا هواداران چندان راضی به ادامه همکاری با او نباشند. کارلتو حالا علاوه‌بر فینال سوپر جام، بازی رفت حذفی را نیز به بارسا باخته و اگر نتواند در لالیگا فاصله را کم کرده یا در بازی برگشت حذفی این نتیجه را جبران کند کار برایش برای ادامه حضور در برنابئو سخت خواهد شد. رئالی‌ها با انتقاد از این مربی ایتالیایی معتقدند او باید برای ترمیم ضعف‌هایش چند خرید خوب در تابستان و حتی ژانویه انجام می‌داد و با این روند نمی‌توان به آینده تیم امیدوار بود. سرمربی ایتالیایی پس از این بازی در جمع خبرنگاران گفت: «ما عملکرد مدنظرمان را ارائه دادیم اما نتیجه نهایی نتیجه مدنظرمان نبود. با قدرت بازی کردیم، حریف را تحت‌فشار قرار دادیم و کاری کردیم که بارسلونا مالکیت کمی از توپ را در اختیار داشت. می‌توانستیم در یک‌سوم زمین حریف بهتر عمل کنیم، اما انجام این کار سخت بود چون دو خط دفاعی و میانی بارسلونا به‌هم نزدیک بودند. دیدن چنین بازی‌ای‌ از آنها کمی عجیب بود، اما آنها در دفاع خوب عمل کردند. ما سعی کردیم از خط دفاعی بارسا عبور کنیم، اما آنها در توپ‌های هوایی هم قوی بودند. بازی را خوب شروع کردیم و خوب هم به پایان رساندیم، اما اشتباه فردی و بدشانسی باعث شد تا بارسا به گل برسد. ما فقط باید این عملکرد را در خانه بارسلونا تکرار کنیم. اگر در بازی برگشت هم با چنین شدت و قدرتی بازی کنیم، فکر می‌کنم شانسی برای صعود خواهیم داشت، چون فکر نمی‌کنم بارسلونا بتواند دوباره آنقدر خوب دفاع کند. این فقط اولین بازی از یک جدال رفت و برگشتی بود. بازیکنان ما برای بازی برگشت اطمینان خاطر دارند.»
کارلتو در پاسخ به این سوال که «آیا بارسلونا سزاوار پیروزی در این دیدار بود؟»، افزود: «خیر، فکر می‌کنم واضح است که بارسلونا لیاقت پیروزی در این بازی را نداشت. فکر می‌کنم این یکی از بهترین بازی‌های ما به‌لحاظ دفاعی بود. من از عملکرد تیمم راضی هستم چون کنترل بازی آن‌هم مقابل تیمی همچون بارسلونا و ارائه چنین عملکردی که ما از خود ارائه دادیم، سخت است. به‌نظرم داور در‌مجموع خوب عمل کرد، اگرچه در نیمه‌اول کمی عصبی به‌نظر می‌رسید، اما به غیر از این مورد، خوب بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار