• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۳ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مرتضی کرمانی‌مقام در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تراکتور روز سختی را برای پرسپولیس رقم خواهد زد

با شکست تراکتور و سپاهان 90 درصد راه قهرمانی را رفته‌ایم

فدراسیون خودش را زیر سوال برد نه مربیان ایرانی را

پرسپولیس بعد از بازی با نفت‌مسجد‌سلیمان تمرینات خود را در ورزشگاه شهید کاظمی به‌طور منظم و دور از هیاهو ادامه داد تا در شرایط ایده‌آل به تبریز سفر کند. شاگردان یحیی گل‌محمدی دو بازی سخت دیگر تا پایان سال پیش‌رو دارند که یکی از آنها فردا با تراکتور خواهد بود.

با شکست تراکتور و سپاهان 90 درصد راه قهرمانی را رفته‌ایم

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:پرسپولیس بعد از بازی با نفت‌مسجد‌سلیمان تمرینات خود را در ورزشگاه شهید کاظمی به‌طور منظم و دور از هیاهو ادامه داد تا در شرایط ایده‌آل به تبریز سفر کند. شاگردان یحیی گل‌محمدی دو بازی سخت دیگر تا پایان سال پیش‌رو دارند که یکی از آنها فردا با تراکتور خواهد بود. تیمی که با خمز اسپانیایی روند خیلی خوبی در پیش گرفته و چراغ خاموش خودش را به جمع مدعیان نزدیک می‌کند. تقابل سرخ‌پوشان تهرانی با قرمز‌پوشان تبریزی همیشه جذاب و البته پرحاشیه بوده است. مخصوصا الان که دو تیم در جمع تیم‌های بالانشین هستند و در بهترین شرایط خود از نظر فنی به‌سر می‌برند. بازی فردا از جهات مختلف می‌تواند جذاب باشد. حضور دو مربی خوش‌فکر روی نیمکت دو تیم که به فوتبال تهاجمی و هدفمند علاقه دارند. اگر دیدار فردای دو تیم اسیر حواشی احتمالی نشود نوید یکی از قشنگ‌ترین تقابل‌های دو تیم را خواهد داد. با توجه به حضور مرتضی کرمانی‌مقام به همراه فرشاد پیوس در تمرین روز پنجشنبه پرسپولیس، بد ندیدیم گفت‌وگویی با شماره 8 سال‌های دور این تیم داشته باشیم. کرمانی‌مقام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» پیرامون مسائل مختلف صحبت کرد که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا در مورد حضورتان به همراه فرشاد پیوس در محل تمرین پرسپولیس صحبت کنید. 
با توجه به شرایط ایده‌آلی که پرسپولیس دارد و شرایط حساس این تیم قبل از دو بازی سخت با تراکتور و سپاهان به همراه آقا فرشاد در تمرین پرسپولیس حضور پیدا کردیم. فکر می‌کنم این حرکت ما برای تیم خوب بود از این جهت که هم دیداری با دوستان خوب‌مان در تیم داشتیم و هم اینکه بازیکنان هم روحیه گرفتند. وظیفه ما پیشکسوتان این است که هر‌چند وقت یک‌بار در محل تمرین تیم محبوب‌مان حضور پیدا کرده و ضمن حمایت از تیم دیداری هم با بچه‌های تیم، یحیی گل‌محمدی، کریم باقری و افشین پیروانی که همگی از دوستان قدیمی‌مان به‌حساب می‌آیند داشته باشیم. این کارها شکل خوبی دارد و برای پرسپولیس آرامش می‌آورد. 

جو تیم را چطور دیدید؟
جو واقعا عالی بود. رفاقت، همدلی و طراوت در تیم موج می‌زد. این خیلی خوب است پرسپولیس در این شرایط سخت اقتصادی جامعه وضعیت خوبی از لحاظ امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد. با افشین پیروانی هم که صحبت می‌کردم او هم اعتقاد داشت که درویش برای اینکه چنین شرایطی را در تیم فراهم کند زحمات زیادی کشیده است. من فکر می‌کنم درویش در مدیریت باشگاه تنهاست و هیات‌مدیره خوب باشگاه را حمایت نمی‌کند. این مساله نمی‌تواند به سود باشگاه باشد. 

در مورد مسائل فنی صحبت کنید، روند نتیجه‌گیری اخیر پرسپولیس را دنبال کرده‌اید؟
بله همیشه پای ثابت بازی‌های پرسپولیس هستیم. به‌نظرم بعد از شکستی که تیم مقابل هوادار داشت بچه‌ها بیشتر به خودشان آمدند و یک بازی فوق‌العاده را در اصفهان به نمایش گذاشتند. زدن 4 گل به سپاهان فقط از توان تیم‌هایی مثل پرسپولیس در ایران بر‌می‌آید و این نتیجه نشان داد که پرسپولیس از هر لحاظ بهترین تیم ایران است. به‌عقیده من یکی از دلایلی که باعث شد پرسپولیس در اصفهان از پس تیم آماده سپاهان بربیاید استراحت بیشتر تیم بود. قبل از این بازی آقا یحیی اعتراض کرد به اینکه چرا سپاهان 5 روز قبل از بازی با پرسپولیس باید با زنیت بازی کند در‌حالی‌که آنها 9 روز بازی نخواهند داشت. اما نظر من این است اگرچه اعتراض یحیی به‌جا بود و سازمان لیگ نباید به آن شکل بازی را به‌خاطر دیدار دوستانه سپاهان به تعویق می‌انداخت، اما همان بازی با زنیت باعث شد که سپاهان مقابل پرسپولیس در 30 دقیقه وقت‌های پایانی کم بیاورد. پرسپولیس چون 9 روز بازی نداشت با توان بدنی در وقت‌های اضافی بازی کرد و دو گل هم زد. البته این نظر من است و شاید برخی عقیده دیگری داشته باشند. 

برخی اعتقاد دارند اگر پرسپولیس دوباره اوج گرفته بیشتر به‌خاطر این است که یحیی سکوت اختیار کرده و تمرکزش را به‌جای اعتراض به مسائل مختلف روی تیمش گذاشته است؟
آنهایی که اعتقاد دارند یحیی نباید اعتراض کند جای او نیستند که بفهمند چه شرایطی دارد. باید در تیم بزرگی مثل پرسپولیس بوده باشی تا بفهمی وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد چقدر فشار و انتقاد زیاد می‌شود. به شخصه کاملا به یحیی حق می‌دهم که در مقابل ناداوری‌ها سکوت نکند. وقتی پرسپولیس نتیجه نمی‌گیرد اولین فردی که متهم می‌شود سرمربی است. در چنین شرایطی سرمربی به خودش حق می‌دهد که از حق تضعیف شده تیمش دفاع کند و در همه جای دنیا این اتفاق افتاده است. در چند هفته‌ای که پرسپولیس خوب نتیجه نگرفت و سپاهان به صدر جدول رسید اشتباهات داوری علیه پرسپولیس سریالی شده بود و این شرایط طبیعی نبود. یحیی مربی حرفه‌ای و باهوشی است و می‌داند که چه موقع باید اعتراض کند و چه زمانی هم روی کارش تمرکز داشته باشد. خوشبختانه تیم هم آن روزهای بد را پشت‌سر گذاشت و دوباره اوج گرفت. اگر اشتباهات داوری بگذارد مطمئن باشید این پرسپولیس قهرمان لیگ و هم جام حذفی خواهد شد. 

تساوی‌های اخیر سپاهان و استقلال به‌سود پرسپولیس رقم خورد، فکر می‌کنید این دو تیم تا روز آخر با پرسپولیس رقابت نزدیکی برای قهرمانی خواهند داشت؟
بله نمی‌شود با این تساوی به‌دست آمده این دو تیم را به‌نوعی از رقابت دور کنیم. الان هیچ حریف راحتی در لیگ نداریم و از پرسپولیس هم نباید انتظار داشت همه بازی‌های خود را با برد پشت‌سر بگذارد. الان تیم‌های پایین جدول برای اینکه سقوط نکنند با تمام وجودشان در زمین حاضر می‌شوند و تیم‌های بالای جدول هم که تعدادشان کم نیست و حداقل 7 تیم برای قهرمانی و کسب سهمیه تلاش می‌کنند که این خودش نشان می‌دهد قهرمان شدن در این لیگ خیلی سخت است و تا روز آخر رقابت در بالای جدول ادامه خواهد داشت. 

چرا هواداران پرسپولیس خیلی تحمل تساوی یا شکست را ندارند؟
وقتی پرسپولیس چند سال پشت‌سر‌هم قهرمان شده توقعات هم خیلی بالا رفته است. این خاصیت تیم‌های بزرگ است که هواداران‌شان احساسی عمل کرده و فقط توقع برد دارند. البته هوادار منطقی هم خیلی زیاد داریم. در این هفته‌های پایانی که رقابت بسیار نزدیک و فشرده است امکان تساوی و باخت وجود دارد و نباید با چنین نتایجی کادرفنی و بازیکنان را زیر فشار گذاشت. پرسپولیس الان بهترین تیم لیگ است و از هر‌نظر شایسته‌ترین تیم برای کسب دو جام است. من به هواداران قول می‌دهم اگر پرسپولیسی که من روز پنجشنبه دیدم بتواند تراکتور و سپاهان را ببرد شک نکنید 90 درصد راه قهرمانی را رفته است. 

بازی با تراکتور را چطور ارزیابی می‌کنید؟
تراکتور واقعا با خمز یک تیم دیگری شده است. آنها خیلی خوب و با برنامه فوتبال بازی می‌کنند و قطعا روز خیلی سختی را برای پرسپولیس رقم خواهند زد. برای همین می‌گویم اگر بچه‌ها این بازی و دیدار هفته با سپاهان را با برد پشت‌سر بگذارند در ادامه فصل شرایط بهتر و راحت‌تر خواهد شد. البته که نباید فکر کنیم پرسپولیس تا آخر فصل حتی یک بازی راحت پیش‌رو دارد. 

تفاوت پرسپولیس با دیگر مدعیان را در چه می‌بینید؟ مهره‌های بهتری یا مساله دیگر؟
پرسپولیس از ابتدای فصل تا الان کمترین نوسان را داشته و بعد از هر نتیجه بدی که کسب کرده خیلی زود و عالی به شرایط ایده‌آل برگشته است. بعد از شکست اخیر مقابل هوادار تیم خیلی تحت فشار قرار گرفت و حتی هواداران هم در ورزشگاه اعتراض کردند، اما دیدید تیم چند روز بعد رفت اصفهان و 4 گل به سپاهان زد. این نشان می‌دهد پرسپولیس شخصیت تیمی بالایی دارد و دلیل آن هم بزرگی در کنار قدمت تیم، کادرفنی خیلی خوب و حرفه‌ای و همچنین مدیریت قوی و هواداران پرتعداد در کنار بازیکنان توانمند و شایسته است. پرسپولیس هر‌وقت این مسائل را کنار هم داشته قهرمان شده است. 

در یک هفته اخیر کاندید شدن تعداد زیادی از مربیان داخلی از سوی فدراسیون برای هدایت تیم ملی خیلی خبرساز شد، برداشت شما از این اتفاقات چه بود؟
متاسفانه در این ماجرا حرمت مربیان ایرانی نگه داشته نشد و فدراسیون خیلی راحت به خودش اجازه داد که به مربیان داخلی بی‌احترامی کند. خیلی نمی‌خواهم این مساله را بشکافم؛ چراکه اعتقادم این است فدراسیون با این کار بیشتر خودش را زیر سوال برد. فدراسیون از وقتی که تصمیم گرفت اسکوچیچ را به آن شکل برکنار و کی‌روش را برگرداند، به‌نوعی از چشم من افتاد و نتایج بدی هم که در جام‌جهانی رقم خورد نتیجه همین اشتباهات بود. 

در پایان راجع‌به لئاندرو پریرا که در پست سابق شما هم بازی می‌کند چه نظری دارد؟
پریرا را در تمرینات هم بازیکن خوب و باهوشی دیدم. به‌نظر او خیلی زود راه می‌افتد و در این هفته‌های سخت خیلی به تیم کمک خواهد کرد. خوشبختانه پای مهدی عبدی هم به گلزنی باز شد و ان‌شاءالله که بتواند به روزهای اوجش برگردد. جوان‌هایی مثل او باید قدر پیران پرسپولیس را بیشتر بدانند و اگر روزی آن را از دست بدهند شاید دیگر نتوانند آن را پس بگیرند. خیلی‌ها آرزو دارند روزی پیراهن پرسپولیس را بر تن کنند و چه خوب است امثال عبدی تا وقتی که هستند قدر فرصت‌ها را بدانند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک