• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۱ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» فعالیت 8 استارتاپ فعال حوزه نفت و گاز

فناوری‌های نفتی چگونه پولساز شدند؟

نفت و گاز فناوری‌های جدید و راه‌حل‌هایی برای بزرگ‌ترین چالش‌های دنیا در اختیار دارند که اگر بخش نوپای فناوری‌های پیشرفته نبود، این حوزه‌های انرژی هم به‌خوبی نمی‌توانست‌ انگیزه لازم را برای بهره‌وری بیشتر و ادغام با منبع جدید انرژی و تقاضا برای راه‌حل‌های فناوری‌های پیشرفته و نوآوری‌های جدید به‌دست آورد.

فناوری‌های نفتی چگونه پولساز شدند؟

ندا اظهری ، مترجم:نفت و گاز فناوری‌های جدید و راه‌حل‌هایی برای بزرگ‌ترین چالش‌های دنیا در اختیار دارند که اگر بخش نوپای فناوری‌های پیشرفته نبود، این حوزه‌های انرژی هم به‌خوبی نمی‌توانست‌ انگیزه لازم را برای بهره‌وری بیشتر و ادغام با منبع جدید انرژی و تقاضا برای راه‌حل‌های فناوری‌های پیشرفته و نوآوری‌های جدید به‌دست آورد. سالانه هزاران استارتاپ در دنیا آغاز به‌کار می‌کنند که معمولا به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، پیچیدگی‌ها و توسعه و آزمایش طولانی مدتی که نیاز دارند، تعداد معدودی از آنها در حوزه نفت و انرژی فعالیت می‌کنند. استارتاپ‌های حوزه انرژی در دنیا نیاز اولیه صنایع انرژی مانند نفت، گاز، برق و سایر انرژی‌ها را مرتفع می‌کنند، از این رو، تولیدات آنها اهمیت بالایی دارند. در ادامه به بررسی هشت استارتاپ فعال دنیا در حوزه نفت و انرژی پرداخته‌ایم. به گزارش failory که به معرفی برترین استارتاپ‌های دنیا می‌پردازد، شماری از فعال‌ترین و برترین استارتاپ‌های حوزه انرژی را معرفی کرده است. 

115 میلیارد دلار درآمد استارتاپ «صنایع کوک» 

صنایع استارتاپی «کُوک» به‌عنوان یک گروه تولیدی طیف وسیعی از صنایع و تجارت‌های تولیدکننده ضروریات زندگی را دربرمی‌گیرد. این استارتاپ آمریکایی در سال 1940 تاسیس شد و درحال‌حاضر حدود 120 هزار نفر کارمند دارد و بودجه‌ای بیش از 100 میلیارد دلار را شامل می‌شود و درآمدی حدود 115 میلیارد دلاری دارد. از اصول اولیه زندگی گرفته تا پیشرفت‌های فناوری آینده، این استارتاپ مسئولیت ایجاد و نوآوری طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را برای زندگی بهتر برعهده می‌گیرد. این مرکز در حوزه‌های مختلف انرژی و کشاورزی، مهندسی، تجارت و معدن راه‌حل‌هایی ارائه داده است که در هر بخش نیازهای جامعه را مرتفع می‌کند. این استارتاپ از تامین سوخت جت تا دیزل و گازوئیل را برای هواپیماها و سایر وسایل نقلیه فراهم می‌کند. محققان این شرکت همچنین در حوزه زندگی دیجیتال هم ورود کرده‌اند، به‌طوری‌که از دکمه‌های روی وسایل خانه تا مدارهای الکتریکی گوشی هوشمند و نیز حسگرهای امنیتی خودروها و شبکه‌های داده‌های نوری، ساختمان‌سازی هوشمند و احداث سازه‌های مقاوم را شامل می‌شوند. بهبود اقتصاد سوختی، توزیع نفت، پلیمر، تجهیزات فناوری شیمیایی، محاسبات ابری و تجارت مواد خام هم از دیگر عملکردهای این استارتاپ به‌شمار می‌روند. این استارتاپ با ادغام سیستم‌های آیرودینامیک در جلوپنجره‌های خودرو، مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. این کار 20 درصد از وزن خودرو را کمتر می‌کند و عملکرد این سیستم را تا 30 درصد بهبود می‌بخشد. این استارتاپ آمریکایی همچنین در حوزه پالایش و تصفیه مورداستفاده از صنایع شیمیایی و رنگ هم کارهایی انجام داده است. این مرکز از احیای موادشیمیایی صنعتی و رنگ گرفته تا اطمینان از خلوص و کیفیت نوشیدنی‌هایی چون شیر، آب‌میوه و آب را در فناوری فیلتراسیون یا پالایش انجام می‌دهد.

استارتاپ «فناوری‌های تریاکس»  با درآمد سالانه 4 میلیون دلاری

استارتاپ فناوری‌های تریاکس، استارتاپی آمریکایی است که در حوزه پلتفرم‌های اینترنت اشیا در ساخت‌وساز، انرژی و بخش‌های صنعتی سنگین فعالیت می‌کند. 
این استارتاپ کار خود را در سال 2012 آغاز کرد. بودجه این شرکت بالغ بر 12 میلیارد و 500 میلیون دلار و برآوردها نشان می‌دهد که درآمد سالانه این شرکت حدود چهارمیلیون و 400 هزار دلار است. این شرکت استارتاپی با ارائه راه‌حل‌های فناورانه و نوآورانه، چالش‌برانگیزترین محیط‌های کاری و صنایع را به‌واسطه فناوری‌های هوشمند متحول می‌کند. تریاکس برای ماموریت‌هایی که برعهده دارد، یک پلتفرم اینترنت اشیا را از طریق مرکز ارتباطی اختصاصی طراحی‌شده برای ساخت‌وساز، نفت و گاز، انرژی، صنایع سنگین و سایر محیط‌های چالش‌برانگیز IT ارائه می‌دهد. 

شرکت ملی نفت ابوظبی بزرگ‌ترین شرکت نفتی امارات

«شرکت ملی نفت ابوظبی» از برترین شرکت‌های استارتاپی در خاورمیانه و آفریقا محسوب می‌شود که قرار است سلامت، امنیت و محیط‌زیست را فراهم کند. این شرکت اماراتی که نخستین‌بار در سال 1971 آغاز به کار کرد، درحال‌حاضر حدود 65 هزار نفر در آنجا مشغول کار هستند. آخرین بودجه این شرکت استارتاپی قریب‌به 22 میلیارد دلار برآورد شده است. ظرفیت تولید نفت این شرکت در سال 2021 از مرز چهارمیلیون بشکه در روز فراتر رفت که پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که این ظرفیت تا سال 2030 به پنج‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید. شرکت ملی نفت ابوظبی بزرگ‌ترین شرکت نفتی امارات متحده عربی است و درآمد آن در سال 2022 حدود دومیلیارد و 670 میلیون دلار بود. این شرکت از معدود شرکت‌های نفتی دنیاست که سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی روی افزایش تولید نفت انجام می‌دهد و تولید سوخت‌های هیدروژنی در مقیاس بالا را نیز برای دستیابی به سوخت انرژی‌های پاک و جایگزین کردن آن برای صادرات نفتی را در دستور کار خود دارد. نفت خام، محصولات نفتی، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی ازجمله تولیدات این شرکت استارتاپی به‌شمار می‌رود. این شرکت در سال 2019 ششمین ذخایر بزرگ نفت جهان را معادل 105 میلیارد بشکه در اختیار داشت و درحال‌حاضر از 16 شرکت زیرمجموعه در فناوری‌های بالادست، میان‌دست و پایین‌دست در مراحل تولید تشکیل شده است. 

استارتاپ «کامپوزیت‌های بی‌نهایت» و درآمد 3 میلیارد و 500 میلیون دلاری

استارتاپ «کامپوزیت‌های بی‌نهایت» در سال 2010 در آمریکا فعالیت خود را در حوزه نفت و گاز و انرژی آغاز کرد. مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت استارتاپی در حوزه تولید سیستم‌های پیشرفته ذخیره گاز برای هواپیماها، گاز صنعتی و کاربردهای حمل‌ونقلی است و تولیداتی نیز برای حوزه هوافضا، هواپیمایی، دفاعی، حمل‌ونقل گاز فله و بازار حمل‌ونقل خودرویی دارد که کارآمدترین مخازن را برای ذخیره و انتقال مایعات و گازهای تحت‌فشار فراهم کرده و خطوط تحت‌فشار کامپوزیتی را طراحی، تولید و تجزیه و تحلیل می‌کند. ویژگی این استارتاپ، ساده‌سازی طراحی تمام کامپوزیت‌های مورداستفاده در صنایع نفت و گاز و انرژی است که نیاز به استفاده از آستیر گازگیر مجزا را حذف کرده و فشار ترکیدگی را به بالاترین حد می‌رساند. این شرکت همچنین تولیداتی را برای ایستگاه‌های سوخت گاز طبیعی تحت‌فشار متحرک (CNG)، مخازن جمع‌کننده گاز نیتروژن، مخازن ذخیره سوخت برای موشک‌های دفاعی، ماهواره‌های ارتباطی و... ارائه داده است. از دیگر تولیدات آن، ساخت مواد لایه درونی خطوط لوله به‌منظور ایجاد مقاومت بالا جهت عبور موادشیمیایی و گازهای خطرناک است که اغلب باعث خوردگی و انهدام خطوط فلزی و پلاستیکی می‌شود. بودجه این شرکت بیش از پنج‌میلیون دلار برآورد شده است و درآمد آن در سال 2021 به بیش از سه‌میلیون دلار رسید.

درآمد 3 میلیارد و 500 میلیون دلاری استارتاپ «وستینگهاوس الکتریک»

شرکت استارتاپی «وستینگهاوس‌الکتریک» یکی از شرکت‌های تولیدکننده قطعات و خدمات نیروگاه‌های انرژی اتمی در جهان و آمریکاست. این شرکت از سال 1884 کار خود را آغاز کرد و بودجه‌ای بالغ بر 160 میلیارد و 500 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. تولیدات این شرکت شامل سوخت هسته‌ای، سرویس و نگهداری، ابزارهای دقیق، کنترل و طراحی نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای می‌شود. وستینگهاوس‌الکتریک تولیدکننده نخستین رآکتور تجاری آب تحت‌فشار در دنیاست. درحال‌حاضر 430 رآکتور هسته‌ای در دنیا با استفاده از فناوری این شرکت کار می‌کنند. محققان این استارتاپ به‌دنبال استفاده از قابلیت‌های آن برای مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیمی هستند. از مهم‌ترین اهدافی که این شرکت استارتاپی آمریکایی دنبال می‌کند، خلق آینده‌ای عاری از کربن است. ایجاد تعادل بین انرژی‌های بادی، خورشیدی و اتمی در دستیابی به این هدف موثر است و می‌تواند تغییرات اقلیمی را تحت‌تاثیر قرار دهد.
 آنها از انرژی اتمی برای رشد نیاز به انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. این شرکت برترین تامین‌کننده فناوری‌های اتمی ایمن و نوآور در دنیاست. فناوری‌هایی شامل ژنراتورهای بخار، ابزارهای کنترل دیجیتال، خطوط رآکتوری و تولیدکننده‌های فشار ماحصل احداث نیروگاه AP1000 است که به‌نوعی رآکتور آبی تحت‌فشار به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر این، میکرورآکتور eVinci نیز فناوری دیگری است که نسل آینده رآکتورهای بسیار کوچک برای پیشبرد برنامه‌های غیرمتمرکز از راه دور به‌شمار می‌رود. درآمد این شرکت استارتاپی حدود سه‌میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد شده است. 

«انزن» و درآمد 132 میلیون دلاری 

شرکت استارتاپی «انزن» یک شرکت خصوصی هندی است که در پالایش، تولید و به اشتراک‌گذاری بخش‌های انرژی و آب و برق تخصص دارد. نخستین فعالیت این شرکت به سال 2006 برمی‌گردد و درحال‌حاضر با بودجه 100 میلیارد دلاری اداره می‌شود. این شرکت یک شیوه دانش جهانی است که خدمات مشاوره، فناوری، مهندسی، عملیاتی و نوآوری را به مشاغل پیشرو، دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و غیرانتفاعی ارائه می‌دهد. پالایش، به اشتراک‌گذاری تخصص‌ها در بخش‌های انرژی و تاسیسات، ارائه مشاوره استراتژیک و اجرای راه‌حل‌های نتیجه‌محور متمرکز است. 
با توجه به بالا رفتن تقاضای جهانی برای انرژی‌های برق، گاز و آب، هدف این شرکت حمایت از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی و آب و بهبود پایداری منابع با افزایش کارایی و بهینه‌سازی عملیات‌هاست. محققان این شرکت راه‌های موفقیت‌آمیزی را برای استفاده از منابع تجدیدپذیر نیز ارائه می‌دهند. این شرکت در ارتباط نزدیک با شرکت‌های انرژی، شبکه‌ها و خدماتی امن و قابل‌اعتماد به بهبود زیرساخت‌ها و کاهش و اتلاف انرژی و افزایش درآمد شرکت‌ها کمک می‌کند. این استارتاپ هندی که درآمدی بالغ بر 132 میلیون دلار دارد، در تولید، انتقال و توزیع انرژی به شرکت‌های انرژی خدمت‌رسانی می‌کند. استفاده از راه‌حل‌های نوآورانه برای ذخیره و بهره‌برداری از انرژی آبی و بهبود کیفیت و بهره‌وری شبکه‌های توزیع و نیز جمع‌آوری و مدیریت منابع آبی از وظایف این شرکت است. 

درآمد 7 میلیارد و 800 میلیون دلاری شرکت «ولیدر»

شرکت کانادایی «ولیدر» که فعالیت خود را در سال 2014 آغاز کرد، با بودجه 25 میلیارد دلاری به توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار به‌منظور بهبود شفافیت تست‌های نفتی می‌پردازد. این شرکت با یک پلتفرم داده امن و گروهی از متخصصان مورداعتماد برای مواجهه با صنعت انرژی کار می‌کنند. این شرکت، از طریق فناوری و راهنمایی‌های تخصصی اعتماد لازم را نسبت به سازمان‌های انرژی ایجاد و اعتمادسنجی برقرار کرده و شفافیت کالاهای فیزیکی و محیطی خود را به این قبیل سازمان‌ها ارائه می‌دهند. محققان این شرکت به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا داده‌های غیرمرتبط و ناقص را با شیوه‌های عملی به شفافیت و ارزش مالی و محیطی برسانند. این شرکت از برجسته‌ترین استعدادهای دانشگاه‌های برتر دنیا مانند هاروارد و دانشمندانی در حوزه‌های فیزیک و علوم داده برای برقراری تعادل در فناوری‌های هوشمند و تحلیلگرهای مجازی بهره می‌برد و در قالب یک مرکز کربن و یک مرکز عملیاتی به فعالیت می‌پردازد. آنها در مرکز کربن، مدیریت گازهای گلخانه‌ای را در دستور کار قرار می‌دهند و داده‌های عملیاتی سازمان‌ها را برای کاهش حجم گازها به کار می‌برد. در این مسیر، از پیش‌بینی‌ها و مدل‌سازی‌های پیشرفته برای کربن‌زدایی و کاهش تولید کربن استفاده می‌کند. این شرکت در مرکز عملیاتی خود نیز به حل بزرگ‌ترین چالش‌های عملیاتی با دیدی واقعی می‌پردازد. آخرین درآمد این شرکت استارتاپی چیزی حدود هفت‌میلیارد و 800 میلیون دلار عنوان شده است. 

درآمد 5 میلیون دلاری استارتاپ Rocsole

استارتاپ فنلاندی Rocsole با عملکرد بالایی که در صنایع مختلف دارد، وظیفه نظارت بر فرآیند و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی هوش مصنوعی را برعهده و در سیستم‌های سیال مانند خطوط لوله، پالایشگاه‌ها یا کارخانه‌های تولیدی تخصص دارد. این شرکت از سال 2012 آغاز به کار کرد و تحقیق و توسعه دانشگاهی را در سال‌های اخیر به راه‌حل‌های صنعتی در سیستم‌های تولید انرژی و فرآیندهای تولیدی تبدیل کرده است. از فناوری‌های این شرکت استارتاپی می‌توان به مدیریت خاک در صنایع نفت و گاز، اثر متقابل تنش‌های سطحی و جامدات، سنجش امولسیون محتوای آب، فرآیند جداسازی با استفاده از فناوری SeeBeyond و استفاده از پروفیل‌های هدایت برای کنترل فرآیندهای صنعتی اشاره کرد. علاوه‌بر این فناوری‌های دیگری چون liquidetect برای بررسی فرآیندهای چند لایه آب و فناوری solidetect برای ارائه راه‌حل‌های مدیریت خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بودجه این شرکت چهارمیلیون و 400 هزار دلار عنوان شده و درآمدی بیش از پنج‌میلیون دلار دارد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار