• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۰ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۲
  • 0
  • 0

انقلاب اسلامی؛ گنجینه حال ما و میراث آیندگان

گذشتگان میراث گرانبهایی برای ما به‌جای گذاشته‌اند؛ گنجینه‌ای ارزشمند به نام تاریخ و سنت‌های آن ‌که باید از آن درس‌ها بیاموزیم و عبرت‌ها بگیریم. ما به‌مثابه ایرانی مسلمان، دنباله تاریخی ارزشمندی داریم که تنها شامل تاریخ ایران یا تاریخ اسلام یا جمع آن دو یا حتی تاریخ مدون جهان نیست، بلکه تاریخ حیات معنوی بشر یعنی تاریخ پیامبران الهی و نبردها و درگیری‌های حق و باطل و جنگ فقر و غنی درطول تاریخ معنوی بشریت است که در قرآن، متن بی‌بدیل الهی و نهج‌البلاغه و سیره به ارث گذاشته شده است. اما این میراث همراه با وصیتنامه‌ای روشن و دقیق در اختیار ما قرار گرفته است.

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:گذشتگان میراث گرانبهایی برای ما به‌جای گذاشته‌اند؛ گنجینه‌ای ارزشمند به نام تاریخ و سنت‌های آن ‌که باید از آن درس‌ها بیاموزیم و عبرت‌ها بگیریم. ما به‌مثابه ایرانی مسلمان، دنباله تاریخی ارزشمندی داریم که تنها شامل تاریخ ایران یا تاریخ اسلام یا جمع آن دو یا حتی تاریخ مدون جهان نیست، بلکه تاریخ حیات معنوی بشر یعنی تاریخ پیامبران الهی و نبردها و درگیری‌های حق و باطل و جنگ فقر و غنی درطول تاریخ معنوی بشریت است که در قرآن، متن بی‌بدیل الهی و نهج‌البلاغه و سیره به ارث گذاشته شده است. اما این میراث همراه با وصیتنامه‌ای روشن و دقیق در اختیار ما قرار گرفته است. این وصیتنامه دو بند بیشتر ندارد: 
نخست، از ما و تاریخ ما و زندگی ما در حوزه‌های سیاسی و قلمروهای اجتماعی درس بیاموزید و عبرت بگیرید، از پیروزی‌ها و کامیابی‌های ما درس بیاموزید و عوامل و علل و نتایج آن را فراروی خود قرار دهید و از آنها به‌سادگی گذر نکنید، زیرا در تاریخ، شخص‌ها عوض می‌شوند، اما شخصیت‌ها ثابت هستند و تاریخ را فلسفه و سنت‌هایی پابرجاست که باید آنها را آموخت. به‌ویژه قرآن که متنی بی‌بدیل و بدون تحریف و کم‌واضافه است، در اختیار شما گذاشته است که باید در آن تدبر کرد. همچنین از شکست‌ها، ناکامی‌ها، انحطاط‌ها، سقوط‌های ما عبرت بگیرید. صرفا تماشاگر نباشید و از کنار میراث ما به‌سادگی نگذرید، بلکه دقت کنید و ضعف‌ها و کاستی‌های ما را شناسایی کنید تا خود به دام آنها گرفتار نیایید و بتوانید برای حال و آینده خود برنامه‌ریزی درستی داشته باشید و عمل شما درست و مطابق با عقل باشد، نه جهل و جهالت. 
دوم، تلاش کنید براساس درس‌ها و عبرت‌هایی که میراث ما گذشتگان است، برای آیندگان، درس‌های خوبی به یادگار بگذارید، بنای رفیعی که به لطف‌ الهی و به دست شما ایجاد و با انقلاب اسلامی ایران، اسلام در دوره معاصر احیا شد، با تلاش عالمانه و عاقلانه خود، به‌صورت گنجینه‌ای گرانبها به آیندگان تحویل دهید و سعی کنید درس زیست عزتمندانه برای آیندگان باشید و مایه عبرت برای آنان نشوید تا از خطاها و اشتباهات و ضعف‌ها و کاستی‌های شما عبرت بگیرند! شما درحال زندگی می‌کنید و آینده را می‌سازید، اما چگونه؟ با درستی و تعقل و حقیقت یا فرومایگی و بلاهت و جهالت؟ چه میراثی برای آیندگان به یادگار می‌گذارید؟ بنایی رفیع به‌همراه درس وصیت شما در بهره‌گیری درست از گنجینه به ارث گذاشته شده؟ یا حرمان‌ها و بی‌عقلی‌ها و اشتباهاتی که مایه رنجش آیندگان است و مجبورند به ما با نگاه ترحم و عبرت بنگرند؟ اختیار با خود شما!
انقلاب اسلامی، خواه‌ناخواه فضایی را در اختیار ما قرار داد که پیشینیان آن را تجربه نکردند و آیندگان هم از لابه‌لای اوراق تاریخ و عمل ما با آن مواجه می‌شوند. ما از رنج دیکتاتوری، استبداد، استعمار، استثمار، استکبار و استحمار رهایی یافتیم و بر خود رسالتی حس کردیم که اصالت انسانی و در فطرت بشریت ریشه دارد و جزئی از «مله ابراهیم» است. ما خویشتن خویش را بازیافتیم و هویتی که در دوره معاصر به سخره گرفته شده بود، از دشمنان خود بازپس گرفتیم. ما فقط علیه حکومتی مستبد وابسته و غرب‌زده و بریده از هویت ایرانی، انقلاب نکردیم و نشوریدیم، بلکه همه حاکمیت غرب مدرن و جاهلیت مدرن را به‌چالش کشیدیم و نفی کردیم، و از آن مهم‌تر، با انقلاب اسلامی، فضای جدیدی در جهان معاصر پدید آوردیم که با فضای دنیای مدرن تفاوت وجودی و جوهری داشت و آن ظهور عالَم جدیدی بر پایه اسلام ناب بود. و حق نداریم دچار توهم شویم و به نقطه‌ای بازگردیم که از آن عاقلانه و شجاعانه و عالمانه و آگاهانه گذر کردیم، زیرا از سراب به منبع آبی گوارا رسیدیم که هر تشنه‌ای را سیراب می‌کند و از تاریکی‌های جهان به نورانیت عالَم ولایت‌ الهی رسیدیم که همه عالَم را نورافشانی می‌نماید. بنابراین میراث و گنجینه ما بسیار متفاوت از همه میراث‌های پیشینیان است و ریشه در «ملۀ ابراهیم» و «بعثت نبویی» و «مدینه نبویی و علوی» دارد. 
انقلاب اسلامی ریشه در سنت دینی و تاریخ حیات معنوی بشریت دارد که قرآن به بشریت آموخته است و برآمده از «مله توحیدیِ عدالت‌محور ابراهیمی» «خلافت محمدی(ص)» و سنت و سیره نبویی و «ولایت علوی(س)» و سنت و سیره علوی است و ارزش آن به‌اندازه ارزش سنتی است که در آن ریشه دارد. و دشمن هم با نیت براندازی همین ارزش عظیم، اراده کرده است که انقلاب اسلامی را از ریشه بخشکاند. همین سنت است که ما را به گذشتگان پیوند می‌زند، و برای آیندگان، گنجینه‌ای گرانبها را به میراث می‌گذارد. وقتی دشمن و دنباله‌هایی از آن به‌جای عنوان انقلاب اسلامی ایران از عنوان جعلی انقلاب 57 یاد می‌کنند، مثل آن است که یهودیان و مسیحیان گفتند: ابراهیم از ماست! یا اعراب از حرکت الهی پیامبر اکرم(ص) به‌عنوان حرکت و نهضتی عربی یاد می‌کنند! تحریف در این عناوین موج می‌زند. آنان با این تحریف گنجینه را بر باد می‌دهند، و فراموشی تاریخی به آنان در این خیانت بزرگ کمک می‌کند. و ما ـ ایرانیان ـ تنها کسانی هستیم که می‌توانیم گنجینه انقلاب اسلامی را پاس بداریم و اهداف و آرمان‌های آن را در زندگی سیاسی و اجتماعی خود تحقق بخشیم و خسته هم نشویم. ژرف‌اندیشی درمقابل ساده‌اندیشی؛ تعمق عقلی به‌جای ساده‌انگاری؛ حضور فعالانه به‌جای مصلحت‌اندیشی‌های خیال‌پردازانه و تأمل و تبیین به‌جای ولنگاری مسیر ما را روشن می‌کند. 
ما با دو دشمن روبه‌رو هستیم؛ دشمنی که آشکار است و از روبه‌رو به ما حمله می‌کند و دشمنی خود را پنهان نمی‌کند و آن دشمن بیرونی است که هدفش، بازگشت به نقطه آغازین است که ما سال‌هاست از آن گذر کرده‌ایم. و دشمن پنهان ‌که درون خود ما قرار دارد و القای ناامیدی و خستگی و پیشمانی یا توجیه و بی‌عملی و تنبلی می‌کند، این‌گونه با دشمن بیرون همراهی دارد. باید باهم رفتار محبانه داشته باشیم و در پیش‌روندگی و پیش‌برندگی انقلاب اسلامی خسته و دلزده نشویم، بلکه همان‌طور که در دوران دفاع مقدس نشان دادیم، جدی باشیم و هرکس نقش خود را درست انجام دهد و به تعبیر حکیم ما، هرکس هرجاست، آنجا را مرکز عالم بداند و وظیفه و تکلیف خود را فعالانه، عاقلانه، عالمانه، امیدوارانه، شجاعانه و براساس تقوا و اخلاق و معنویت پیش ببرد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۲

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار