• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۱۰ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چالش جدید فولاد با منصوریان؛ از اعتراض هواداران تا غیرفعال کردن صفحه اینستاگرام

حاجی‌پور: منصوریان باید تصمیم‌های درست بگیرد

علیرضا منصوریان درحالی به‌عنوان سرمربی فولاد خوزستان انتخاب شد که از مربیانی چون اسکوچیچ و استراماچونی برای جانشینی جواد نکونام نام برده می‌شد.

حاجی‌پور: منصوریان باید تصمیم‌های درست بگیرد

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:علیرضا منصوریان درحالی به‌عنوان سرمربی فولاد خوزستان انتخاب شد که از مربیانی چون اسکوچیچ و استراماچونی برای جانشینی جواد نکونام نام برده می‌شد. بااین‌حال انتخاب منصوریان ازسوی باشگاه فولاد اهداف مختلفی را دنبال می‌کند؛ اول اینکه در شرایط فعلی و با توجه به فرصت کم تا پایان مسابقات هیچ‌ مربی‌ای حتی دستیاران نکونام مسئولیت تیم فولاد را برعهده نگرفتند و دوم اینکه فولاد به مربی احتیاج داشت که در شرایط فعلی کاریزمای لازم برای قبول این مسئولیت را داشته باشد. اگر از برخی ایرادات فنی منصوریان فاصله بگیریم این مربی در شرایط فعلی با توجه به‌خصوصیات اخلاقی که دارد می‌تواند این تیم و نفرات خوبش را متحد کند. کمااینکه در فرصت باقی‌مانده فنی‌ترین مربیان دنیا هم نمی‌توانند نقشی در عملکرد تیم فولاد داشته باشد و هر آنچه از این پس تا پایان فصل رخ می‌دهد فقط روحی و روانی است. 
با این حال خوزستانی‌ها چندان این مربی را دوست ندارند. با این وجود حضور او در اهواز و قبول مسئولیت این تیم فقط تا پایان مسابقات این فصل اتفاق عجیبی است. آنقدر عجیب که به بیانیه باشگاه فولاد درخصوص مدت قرارداد این مربی تا پایان مسابقات فصل 1402-1401 شک کردیم و بار دیگر برای صحت این مدت از قرارداد با مسئولان باشگاه صحبت کردیم. جالب اینکه آنها بیانیه باشگاه را تایید کردند درحالی‌که این‌طور تصور می‌شد شاید این قرارداد تا پایان فصل بعد باشد که ظاهرا این‌طور نیست. 
همین مسائل ما را بر آن داشت تا برای تحلیل اتفاقات پیرامون باشگاه فولاد با افشین حاجی‌پور، یکی از بازیکنان قدیمی این تیم که در دوران بازیگری نقش زیادی در صعود تیم فولاد به سطح اول کشور داشت گفت‌وگو کنیم. 

شما فولاد را خوب می‌شناسید. انتخاب منصوریان به‌عنوان سرمربی در این مقطع را چطور ارزیابی می‌کنید؟
قبل از هر چیز باید به انتخاب باشگاه احترام بگذاریم. از نظر من کادرفنی سابق افرادی قوی بودند و به‌خوبی از پس حواشی برمی‌آمدند پس این تیم برای جانشینی آنها به‌دنبال آدمی به‌لحاظ اخلاقی و رفتاری قدرتمند بود. مربی‌ای که به‌جای نکونام می‌آید ریسک‌پذیری بالایی دارد. او می‌داند چالش سختی در انتظار اوست. درهرحال جواد مربی زرنگی بود، او منتظر یک برد بود تا فولاد را رها کند و قطعا جانشین او مسئولیت سنگینی را برعهده گرفته است و همه از او چیزی بهتر از قبل را انتظار دارند. 

فکر می‌کنید چرا منصوریان این چالش سخت چندماهه را پذیرفت؟
باید ببینیم توافق بین دوطرف چگونه بوده است. طبیعی است که هر مربی برای تزریق تفکراتش به زمانی دو، سه‌ساله نیاز دارد. از این رو منصوریان باید مواظب اعتبار خود باشد. او در تیم‌های قبلی نتایج بدی نگرفته است و حالا باید از بازیکنانی استفاده کند که برایش بازی و به او کمک کنند. من فکر می‌کنم منصوریان آنقدر تجربه دارد که به‌خوبی حواشی را جمع کند. 

برخی هواداران مقابل این انتخاب موضع گرفته‌اند تا جایی که منصوریان مجبور شد به‌دلیل حجم اعتراضات صفحه اینستاگرامش را غیرفعال کند!
باشگاه فولاد امکانات خوبی دارد و می‌تواند حرف اول را در لیگ برتر بزند. از این رو هواداران بعد از نکونام به‌دنبال یک‌نفر بزرگ‌تر از او هستند. به همین دلیل سراغ گزینه‌های خارجی رفتند. این رفتارهایی را که از هواداران می‌بینیم هم طبیعی است. آنها از استراماچونی و اسکوچیچ به منصوریان رسیده‌اند ولی با یکی، دو برد طرفدار او می‌شوند؛ چراکه هواداران موفقیت تیم‌شان را می‌خواهند. البته همیشه برخی هستند که در هر شرایطی ساز مخالف می‌زنند. هواداران ناامید نباشند. فولاد آنقدر بازیکن و توانا دارد که می‌توانند کمک کنند و منصوریان هم آنقدر باتجربه هست که در یک‌ماه پیش رو تیم را جمع کند. فقط باید افراد دور و برش را با آدم‌هایی پر کند که به او کمک کنند نه اینکه باری روی دوشش باشند. 

همواره یکی از انتقادها به باشگاه فولاد استفاده از افراد غیربومی بود. وقتی امثال شما که از پیشکسوتان این باشگاه هستید در این تیم فعالیت نمی‌کنید و هزینه زیادی صرف دستیاران غیربومی می‌شود، برخی هواداران هم موضع می‌گیرند؟
این درست است. من زمان زیادی برای فولاد بازی کرده‌ام و گرم‌ و سرد این فوتبال را چشیده‌ام. شاید خودخواهانه باشد اما خود را به‌نوعی یکی از صاحبان این باشگاه می‌دانم. نه من که در فوتبال خوزستان افراد زیادی هستند که می‌توانند به تیم کمک کنند. متاسفانه انتقادها به باشگاه درست است و باشگاه فولاد اهمیتی به افراد بومی نمی‌دهد. 

البته در اظهارات اخیر سرپرست مدیرعاملی این باشگاه شنیده‌ایم که روی نیروهای استانی و بومی حساب باز کرده‌اند تا هم هزینه‌ها را کاهش دهند و هم فوتبال استان را از نظر بازیکن و مربی غنی کنند. 
این اتفاق خوبی است و هر کمکی از دستم بر بیاید دریغ نمی‌کنم. مطمئن باشید خوزستانی‌ها آنقدر عاشق فوتبال هستند که اگر باشگاه بخواهد همه پیشکسوتان کمک می‌کنند. من طی ماهای اخیر که بارخوردها را می‌دیدیم اغلب به هزینه‌های زیادی که صرف غیربومی‌ها و حتی خارجی‌ها می‌شد، انتقاد می‌کردند، درحالی‌که بسیاری از نیازها را می‌توان از همین استان فوتبال‌خیز تامین کرد. منصوریان این موضوع را به‌خوبی می‌داند و امیدوارم با کمک گرفتن از نیروهای استان به بالا رفتن کیفیت تیم با هزینه کم کمک کند. 
در این ماه‌ها چرا تیم فولاد با افت رو‌به‌رو شد و این همه مورد انتقاد قرار گرفت؟
عمده مشکل فولاد نتیجه نگرفتن‌های پی‌درپی بود. در این چندسال هر امکانات و بازیکنی که نکونام خواست در اختیارش قرار دادند. 90درصد بازیکنان از با کیفیت‌ترین‌ها هستند و سطح بالایی دارند، درنهایت اما وقتی با این همه امکانات و بازیکن نتیجه نگیرید، یعنی از پسش برنمی‌آید و مشکل دقیقا همین بود. درمورد تیم فولاد در این فصل تصمیمات اشتباهی گرفته شد. این تیم 3 بازیکن خارجی درجه یک داشت؛ موسی کولیبالی، پاتوسی و شیمبا. در بین اینها شیمبا تاثیرگذاری زیادی در عملکرد و موفقیت تیم داشت. تک‌گل‌های 3 امتیازی این مهاجم در موفقیت تیم تنقش زیادی داشت اما نکونام او را به‌راحتی از دست داد و با جذب دو نفر دیگر تیمش را وارد بحران کرد. اگر شیمبا پیر بود، درعوض تاثیرگذار بود. ضمن اینکه خریدهای بعدی نکونام هیچ کدام جوان نبودند، پس این دلیل قانع‌کننده‌ای برای حذف او نبود. 

عاقبت این تیم را که مدتی برای خود اسم و رسم خوبی پیدا کرده بود چطور می‌بینید؟
واقعیت این است که من به فولاد خوشبین هستم. خوزستان استان فوتبال خیزی است و هیچ گاه نباید نگران این تیم باشیم. بااین‌حال تصمیمات اشتباه می‌تواند آسیب‌رسان باشد. منصوریان می‌تواند با انتخاب‌های درست جایگاه خود را در باشگاه و حتی بین هواداران محکم کند و در ادامه هم با فولاد بماند. فقط لازم است تصمیماتی درست بگیرد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار