• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۲-۰۹ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

جوابیه اتاق بازرگانی تهران به گزارش روزنامه «فرهیختگان»

اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به موارد مطرح شده در گزارش روزنامه «فرهیختگان» با عنوان «سندسازی عجیب برای انتخابات اتاق بازرگانی» از جمله صدور کارت عضویت برای هنرمندان آدرس پستی یکسان، نحوه پرداخت حق عضویت و شائبه مهندسی انتخابات توضیحاتی به روزنامه ارسال کرده که متن کامل آن در ادامه می‌آید. 

اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به موارد مطرح شده در گزارش روزنامه «فرهیختگان» با عنوان «سندسازی عجیب برای انتخابات اتاق بازرگانی» از جمله صدور کارت عضویت برای هنرمندان آدرس پستی یکسان، نحوه پرداخت حق عضویت و شائبه مهندسی انتخابات توضیحاتی به روزنامه ارسال کرده که متن کامل آن در ادامه می‌آید. 

  متن کامل جوابیه اتاق بازرگانی تهران 
 متاسفانه طی دو سال گذشته مطالبی از سوی برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه محترم «فرهیختگان» منتشر گردیده که عمدتا مبتنی‌بر برداشت‌های نادرست و عدم تسلط کافی بر قوانین و مقررات مربوط به اتاق بازرگانی بوده است. اتاق تهران همواره از نقد سازنده و دقیق استقبال می‌کند و امیدوار است در آینده هرگونه انتقاد به‌حق به عملکرد اتاق با بررسی همه‌جانبه قانونی و پرسشگری پیش از انتشار محتوا صورت گیرد تا خدای ناکرده شائبه نشر غرض‌ورزی و پیگیری مقاصد ذی‌نفعان سرکوب توسعه بخش خصوصی ایجاد نشود. و اما درخصوص مطلب مندرج در روزنامه «فرهیختگان» موارد ذیل قابل ذکر است:
۱- در گزارش روزنامه «فرهیختگان» (و البته انعکاس‌های این گزارش) جایگاه اقتصاد هنر و ارزش افزوده آثار هنری و مقبولیت و خلاقیت و شخصیت هنرمندان نادیده گرفته شده است. اتاق بازرگانی تهران با توجه به سهم اقتصاد هنر از تولید ناخالص داخلی و گردش مالی صدها میلیاردی این حوزه توان بالقوه صادرات محصولات هنری به بازارهای منطقه و ارزش افزوده قابل توجه آن به‌منظور استفاده از ظرفیت هنرمندان در جهت توسعه اقتصاد هنر و در راستای عمل به تکالیف قانونی خود در اجرای ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب 16/11/1390 مجلس شورای اسلامی تعامل با فعالان این حوزه را با راه‌اندازی کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر کلید زد و از تاسیس یک تشکل استانی با هدف دفاع از منافع صنفی هنرمندان استقبال کرد که منجر به ایجاد «انجمن موسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری استان تهران» شد. 
2- اتاق بازرگانی تهران در راستای حمایت از تشکل‌ها که یکی از بندهای آن اختصاص دفتر کار به تشکل‌ها در ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی تهران خانه تشکل‌ها است، یک باب دفتر کار به مدت دو سال با رعایت تشریفات قانونی در اختیار این انجمن قرار داده است. 
3- عضویت این دسته از هنرمندان و فعالان حوزه اقتصاد هنر در اتاق تهران منطبق بر «آیین‌نامه نحوه پذیرش، تمدید و تجدید عضویت در اتاق‌های بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران مصوب ۱۳/۰۵/۱۳۹۸ شورای عالی نظارت بر اتاق ایران» بوده است. هنرمندانی که موفق به دریافت کارت عضویت از اتاق تهران شده‌اند تمامی شرایط قانونی فوق را احراز کرده‌اند. دو بند توضیحی زیر به روشن شدن مساله کمک می‌کند. 
الف- در شرایط قانونی صدور کارت عضویت اشخاص حقیقى، آدرس محل کسب‌وکار جزء شروط قانونی نیست و برابر بند 4، آیین‌نامه پروانه فعالیت اقتصادی که در این مورد «پروانه فعالیت هنری» بوده از منظر قانون مکفی تلقی می‌شود و ارائه آدرس دفتر تشکل منع و اشکال قانونی ندارد. این مساله در مورد آدرس‌های مشترک دیگری که در گزارش ذکر شده که البته ارقام دقیقی ندارد نیز صدق می‌کند (در گزارش صدور ۳۳ کارت به آدرس یک دفتر حسابرسی ذکر شده که ۱۲ کارت صحیح است). 
ب- اتاق تهران در راستای صیانت از حقوق مکتسبه قانونی خود نظارت کاملی بر پرداخت حق ورودی و حق عضویت سالانه همه اعضا داشته است پرداخت حق عضویت اشخاص حقیقی ذکر شده در گزارش هنرمندان از طریق یک یا دو شماره کارت بانکی گویای تخلف قانونی نیست و آیین‌نامه الزامی به پرداخت از طریق کارت یا حساب بانکی فرد متقاضی ندارد. همان‌طور که موسسه‌های حقوقی در فرآیند دریافت کارت عضویت برای موکلان خود فرآیندهای پرداخت را انجام می‌دهند. در این مورد با توجه به اینکه پیگیری عضویت هنرمندان در اتاق تهران از طریق تشکل مربوطه صورت گرفته پرداخت حق عضویت نیز از سوی تشکل و پس از دریافت از اعضای تشکل انجام شده است. 
4- لازم است به اطلاع خوانندگان محترم روزنامه «فرهیختگان» رسانده شود که برخی از هنرمندان از سال‌ها قبل به صورت شخصی به عضویت اتاق بازرگانی در آمده بودند و با ایجاد این تشکل در اتاق تهران زمینه کار گروهی و تشکلی برای آنها فراهم آمده است. ضمنا از آنجایی که رأی دهی اشخاص حقیقی در ادوار مختلف انتخابات تابع دستورالعمل‌های شورای عالی نظارت است مانند دو سال سابقه عضویت و ارائه مدارکی چون اظهارنامه یا لیست بیمه کارت‌های عضویت مورد نظر گزارش، امکان شرکت در انتخابات را ندارند که این مساله به نهادهای نظارتی نیز به‌طور کامل و شفاف گزارش شده است. 
هدف اتاق تهران از این اقدام ایجاد بستر مناسب برای رشد و توسعه اقتصاد هنر و فعالیت تشکلی هنرمندان بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است و برداشت‌های انتخاباتی مطابق آنچه در تیتر گزارش روزنامه «فرهیختگان» عنوان شده برداشتی ناصواب است. 

  پاسخ روزنامه فرهیختگان: 
1-
اتاق بازرگانی تهران در بخشی از جوابیه خود مدعی شده: «متاسفانه طی دو سال گذشته مطالبی از سوی برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه «فرهیختگان» منتشر گردیده که عمدتا مبتنی‌بر برداشت‌های نادرست و عدم تسلط کافی بر قوانین و مقررات مربوط به اتاق بازرگانی بوده است.»
این ادعای اتاق بازرگانی که «فرهیختگان» گزارش‌هایی غرض‌ورزانه و بدون اطلاع از قوانین اتاق بازرگانی منتشر کرده، متاسفانه مصداق کامل سرکوب صدای منتقدین از عملکرد نامطلوب این نهاد بخش خصوصی است. اشاره اتاق تهران به مطالب «فرهیختگان» مربوط به گزارش «گم شدن 1500 میلیارد تومان در اتاق بازرگانی» است. گرچه اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران و تهران در زمان انتشار گزارش مدعی شدند این موضوع صحت نداشته و به قصد تخریب وجهه بخش خصوصی منتشر شده، اما 18 دی‌ماه 1401 در بیست‌وششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، متمم بودجه سال ۱۴۰۱ اتاق به تصویب رسید که براساس آن، بودجه این نهاد نزدیک به ۴۳۷ میلیارد تومان (معادل ۴۹ درصد) افزایش یافت. نکته قابل تامل اینکه، کل این مبلغ به واسطه اتصال منابع پرداختی شرکت‌های اتاق بازرگانی استان اصفهان به سامانه کارت هوشمند بازرگانی اتاق بازرگانی ایران شناسایی شده است. به اذعان بسیاری از اعضای اتاق بازرگانی، منابع مذکور به لطف انتشار گزارش «فرهیختگان» برای اتاق ایران زنده شده است. 
2- اینکه اتاق بازرگانی می‌خواهد به اقتصاد هنر بپردازد امر ستودنی است اما معنی‌اش این است که از خالق اثر یا مالک حقوقی اثر هنری همچون مجموعه‌داران، صاحبان گالری و سینماداران یا تهیه‌کنندگان که در اقتصاد هنر مولد ارزش هستند عضو بگیرد، نه اینکه اتاق مستقلا به عضوگیری از بازیگران سینما و تلویزیون و خواننده‌ها بپردازد. 
3-  اینکه اتاق می‌تواند به تشکل‌ها محل کار بدهد شاید ایراد قانونی و حقوقی نداشته باشد اما تشکل، اول باید شکل بگیرد و برای شکل‌گیری نیز اول باید عضو داشته باشد تا به تشکل تبدیل شود. پس از اینکه تشکل ایجاد شد آدرس تشکل می‌تواند ساختمان شماره ۳ اتاق باشد نه آدرس اعضای تشکل. 
4-  در جوابیه اتاق گفته شده محل کار اعضا موضوع مهمی نیست. برخلاف این ادعا، بررسی‌ها نشان می‌دهد بازرسانی از سوی اتاق تهران چندین بار به دفتر و محل کسب برخی از اعضای منتقد مراجعه کرده و از کارکنان ایشان در مورد محل و موضوع فعالیت دفتر پرس‌وجو کرده است. 
5 - در بخشی از جوابیه اتاق بازرگانی تهران آمده، صدور ۳۳ کارت به آدرس یک دفتر حسابرسی صحیح نیست و تعداد کارت‌ها ۱۲ کارت بوده است. اولا همه اسناد 33 کارت مذکور در دفتر روزنامه «فرهیختگان» موجود بوده و ثانیا حتی به فرض وجود 12 کارت، سوال این است آیا صدور 12 کارت جرم نیست؟ 
6-  مورد بعدی اینکه آقای محمد معتمدی (خواننده) مدعی است به همت وزارت صمت مقرر شده بود تسهیلاتی (صدور مجوز) در حوزه واردات اقلام موسیقی و هنر برای اهالی هنر فراهم شود و لازمه آن، عضویت برخی هنرمندان در اتاق بود اما وی از صدور کارت عضویت بی‌اطلاع است. این درحالی است که طبق بند 5 آیین‌نامه مصوب 13/5/1398، صدور کارت عضویت مستلزم امضای تعهدنامه عضویت از سوی فرد است. 
7 - در بند 4 تاکید شده یکی از پیش نیازهای صدور کارت عضویت اتاق بازرگانی، دارا بودن پروانه فعالیت اقتصادی اعم از تولیدی، توزیعی، کشاورزی، خدماتی و سایر فعالیت‌هایی است که از سوی وزارت اقتصاد به‌عنوان رشته‌های اشتغال معرفی شود. معرفی‌نامه دانش‌بنیانی یا گواهی ثبت در دفتر تجاری نیز از دیگر شرایط صدور کارت عضویت است. همه اینها مستلزم دریافت اظهارنامه مالیاتی (حتی اظهارنامه مالیات صفر) بوده که پیگیری‌ها نشان می‌دهد درخصوص هنرمندان این موضوع رعایت نشده است. 
8 - در گزارش «فرهیختگان» به 12 کارت‌ دفتر یکی از اعضای هیات‌رئیسه، 28 کارت در یک گالری لاکچری، صدور 10 کارت به آدرس خیابان ترکمنستان، صدور 7 کارت به یک آدرس پستی در خیابان دامغانی در پاسداران، 6 کارت عضویت به آدرس اتحادیه طلا و 26 کارت در نقاط مختلف شهر تهران اشاره شده که اتاق تهران به سرنوشت این کارت‌ها اشاره‌ای نکرده است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار