• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۱۷ - ۱۴:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
درباره اولین ساخته سینمایی لیلی عاج

نگاه دوخته شده مادران به دیوار پادگان اشرف

حسین نقی‌پور، خبرنگار: نمایش فیلم «سرهنگ ثریا» که اولین ساخته سینمایی لیلی عاج به شمار می‌رود، توانست نگاه‌ها را در جشنواره فیلم فجر به خود جلب کند. فیلمی که از زاویه نگاه متفاوت موضوع منافقین  را برای مخاطبان روایت کرده است. جدیدترین ساخته این کارگردان؛ روایت پدران و مادرانی است که برای دیدن فرزندان‌شان که در پادگان اشرف به نوعی زندانی شده‌اند، خودشان را به پشت دیوارهای این پادگان می‌رسانند و همین انتخاب دقیق سوژه را باید وجه تمایز آن با دیگر آثار ساخته شده با موضوع مرتبط با منافقین دانست. 
از داستان فیلم که بگذریم، باید عنوان کرد فیلم اولی‌های جشنواره طی سال‌های اخیر از لحاظ کیفی، رشد قابل توجهی داشته و حتی برخی‌هایشان چند سر و گردن از آثار کارگردان‌های باسابقه هم بالاتر هستند، مولفه‌ای که در این فیلم هم به وضوح می‌توان آن را دید. فیلمی که نمی‌توان به یک بار دیدن آن اکتفا کرد و از همین حالا به نظر می‌رسد اکران آن در سینماهای کشور هم می‌تواند با اقبال قابل  توجهی روبه‌رو شود. «سرهنگ ثریا» نه تنها میزانسن‌های درخشانی را برای مخاطبان به تصویر می‌کشد؛ بلکه با سکانس‌های غافلگیرانه، حس مادرانه موجود در فیلم را به دور از شعارزدگی‌هایی که شاید در چنین فیلم‌هایی دور از انتظار هم نباشد، به تماشاگران منتقل می‌کند.
بعد از تماشای فیلم فارغ از بازی بازیگران، میزانسن، سکانس‌ها و هر مولفه دیگری که به می‌توان از آن برای موفقیت و یا عدم موفقیت یک فیلم نام برد، اصلی‌ترین سوالی که به ذهن مخاطب می‌رسد، پیرامون نوع زندگی منافقین است. جماعتی که هیچ احساس و عاطفه‌ای ندارند و جو سنگین ترسی که در پادگان اشرف حاکم است، زورش بیشتر از حس فرزند - مادری است. از همان ابتدای فیلم «سرهنگ ثریا» هم مشخص بود، قرار نیست فیلم پایان خوشی را برای مخاطب به تصویر بکشد، پایانی که البته خاصیت روایت آن برهه از تاریخ کشورمان است و مزه آن را در دیگر آثار ساخته شده با این مضمون هم چشیده بودیم.
گروهک منافقین که نامش با جنایت‌های وحشتناک دهه 60 گره خورده  را باید یکی از عجیب‌ترین و مرموزترین گروهک‌هایی دانست که تا پیش از شکل‌گیری داعش، دنیا تصوری از آن نداشت. گروهی که حتی به نیروهای خودش هم رحم نمی‌کند و این فیلم توانسته تا حدی بی‌رحمی موجود در سطوح مختلف این گروهک را به تصویر بکشد. اتفاقی که فیلم بخش قابل توجه آن را مدیون بازی ژاله صامتی، به عنوان شخصیت اصلی است. بازیگری که پیش‌تر لیلی عاج، او را اولین و آخرین انتخاب خود در این فیلم معرفی کرده بود و در یک کلام او را به عنوان مادر سینمای ایران و تلویزیون می‌شناسیم و همین ویژگی باعث شده تا هنگام تماشای این اثر، حس مادرانه به خوبی به مخاطب منتقل شود. در مجموع باید عنوان کرد لیلی عاج در اولین حضورش در مهمترین جشنواره سینمنایی کشور توانست به خوبی نگاه‌ها را به خود جلب کند؛ اتفاقی که می‌تواند مسیر جدیدی را پیش‌روی این کارگردان بگذارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار